Volgens mij snapt niemand het echt
Ik heb in 2018 mijn geregistreerd partnerschap laten ontbinden, moet ik dan voor geheel 2018 mijn ex als fiscaal partner laten staan? Wat is slim?
En @Pepernoot
Als je werkt draagt je werkgever belasting voor jou af elke maand, gebaseerd op je maandsalaris, alsof je dat bedrag het hele jaar krijgt. Dus stelt je verdient €2700 bruto, dan draagt je werkgever belasting af alsof je €2700x13=€35100 gaat verdienen dat jaar. Maar omdat je pas later in het jaar bent begonnen wordt je uiteindelijke jaarsalaris minder, dan verandert er iets in de berekeningen van de belastingdienst (en eigenlijk snap ik dat ook niet precies, iets met belastingschijven en kortingen en heffingen en weet ik het wat), maar het komt erop neer dat je werkgever dus teveel voor jou heeft afgedragen over die maanden dat je gewerkt hebt. Dat verschil krijg jij vervolgens weer terug.
Het jaar daarop, als je het hele jaar gewoon bij dezelfde werkgever werkt, klopt die maandelijkse afdracht wel, dus krijg je niets (of in ieder geval veel minder) terug.
Wow bedankt voor de heldere toelichting
Ah, dat is helder! Thanks!
Dan denk ik dat ik vanaf 2019 dus weer mijn gebruikelijke 0 euro terug ga krijgen ;p
Haha ja grote kans! Ik heb in 2018 full-time bij dezelfde baas gewerkt en ik sta gewoon weer op 0.
Ik moet voor het eerst betalen €73 dus het valt mee, maar had er niet op gerekend. Voor mijn werk in loondienst kwam ik uit op 0 maar ik heb ook schoongemaakt in niet-loondienst (wel met een bedrijf ertussen maar in een soort zzp-constructie) en blijkbaar moet je dan een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet betalen? Had er nog nooit van gehoord
Ik heb het net even snel gecontroleerd en ik moet 185 euro bijbetalen? Nou lekker dan. Snap er ook niks van want ben het hele jaar in dienst geweest bij dezelfde werkgever. Ben alleen wel 2x in salaris omhoog gegaan (1x hogere schaal en 1x een procentuele ophoging ivm de cao). Zou dat daar aan kunnen liggen?
Ik krijg gewoon meer dan €700 terug! Zal wel de laatste keer zijn aangezien ik nu gewoon fulltime in loondienst ben
Haha jep dat moet je dan nog betalen!
Ligt aan de maand van ontbinding!
Juli!
Dan mag je sowieso zelf kiezen! Even kijken hoe het voordeliger uitpakt want kan slim zijn om wel voor fiscaal partnerschap te kiezen. Maar als het niet uitmaakt of je wilt het niet, dan mag je 'm dus uit je aangifte gooien
Heb in 2018 verschillende baantjes bij verschillende werkgevers gehad en vorig jaar ook, toen kreeg ik opeens veel terug en nu best wel weinig terwijl ik vandeweek de voorlopige aangifte had ingevuld en toen kreeg ik veel meer terug. Hoe kan dit?!
Ik moet ook weer eens betalen.
Ik moet iemand helpen die geen online aangifte wil doen. Welk formulier moet je dan gebruiken? P formulier?
Aanvragen via de Belastingtelefoon! Ligt aan de situatie welke je nodig hebt
Bedankt voor je toelichting! Het is nu een stuk duidelijker.
Ik krijg, als alles goed is, 2200 euro terug. Ok dan!