(Barbie)poppen-nostalgie-topic

Is zeker geen domme vraag! Ik kan me voorstellen dat iemand die niet in de Barbiewereld zit, geen flauw idee heeft wat ik er mee bedoel.

Een gemiddelde Barbie is stijf en heeft geen beweegbare ledematen. Knieën, ellebogen en handen kunnen niet buigen.
Made To Move Barbies kunnen dat wel, en verzamelaars willen meestal dat hun favoriete poppen beweegbare ledematen hebben. Vaak doen ze dan een ‘headswap’, bot gezegd worden de poppen dan onthoofd en wisselen ze van lichaam.

Hier zie je goed dat bovenstaande Barbie stijve benen heeft.
Een headswap doe ik altijd door beide poppen met hun hoofd gedurende 10 minuten in kokend water te hangen, dan zijn hun hoofden zacht genoeg om voorzichtig van de lijfjes te verwijderen, en te verplaatsen naar hun gewenste lichaam.

Barbies hebben echter heel veel verschillende huidskleuren tegenwoordig. Wit is niet altijd hetzelfde wit en bruin ook niet. Soms heeft een huid een gelige of rozige ondertoon. Gelukkig bestaan er charts online waarmee je kan inschatten welke body donor voor welke Barbie werkt.

Hieronder zie je hoe goed een Made To Move kan buigen:

En nog een filmpje van hoe headswaps in hun werk gaan:

9 likes

Ik vind dit topic zo leuk! Body donor klinkt zo cru maar gaaf om zo te customizen. Gaat de make up niet verloren door de hoofdjes in kokend water te doen?

4 likes

Ja het customizen is één van mijn favoriete onderdelen. :heart: Of dat nu makkelijk is (kleding vervangen) of wat moeilijker (hoofd vervangen).

Een reroot staat nog op mijn verlanglijstje; dan wordt het originele haar weggeknipt en verwijderd, en wordt er nieuw haar in gezet. Dat kan ik zelf niet en ik heb denk ik ook niet de ambitie om het te leren, maar ik ken inmiddels diverse mensen in de Barbie-wereld die het wel kunnen.

De make up wordt gelukkig niet aangetast door het kokende water. Make up zit er stevig op en je hebt zwaardere middelen nodig om dat weg te krijgen. Aceton werkt geloof ik, en antipukkelcrème volgens kenners ook. Er zijn ook artiesten die gezichtjes opnieuw beschilderen. Zelf hoef ik geen poppen met opnieuw beschilderde gezichtjes, maar ik zie regelmatig mooie poppen voorbij komen op Instagram.

Bij een headswap doe ik overigens wel altijd een plastic zakje om het hoofd zodat het alleen warm wordt, en niet nat.

3 likes

Zijn die beweegbare lijven dan ook te koop in verschillende formaten of is dat net als vroeger allemaal hetzelfde.

@FrauHelga Mijn lievelingsbarbie van vroeger is destijds onthoofd door mijn grote broer, omdat ze een koprol moest doen van hem :sob:.

Volgens mij was er een stukje van haar nek afgebroken? Maar als ik het goed begrijp kan ik haar hoofd dus gewoon op een ander lichaam zetten?

1 like

De Made To Move lijven zijn in 4 formaten:

• Petite (korter en iets fijner gebouwd)
  • Regular (‘normale’ Barbie)
  • Curvy (bredere heupen, taille, vollere bovenbenen en kuiten, grotere voeten dan normale Barbie)
  • Tall (langere benen en rug, grotere voeten dan normale Barbie)

Hier zie je 4 Regular MTM Barbies en 1 Petite, de 2e van links:

En om het makkelijk te maken hebben al deze Barbies dus een andere huidskleur. :weary: Als je het hoofd van de middelste op de linker zet, zie je een kleurverschil, want de middelste heeft een gelige ondertoon in haar huid. De meest linkse is een stuk witter. De 2 dames uiterst rechts zijn iets gebruinder maar niet gelijk.

Hier zie je de Curvy en Tall:

Uiterst rechts is een Barbie met een Regular lichaamsbouw.

Overigens is er nog een type lichaam bij Fashionista’s (niet beweegbare Barbies) dat ik bij MTM nog niet heb gezien, met een plattere boezem:

De middelste van de 5. Bij mijn weten heeft dit lichaamstype nog geen officiële naam, maar ze wordt door verzamelaars ‘androgyn’ of ‘athletic’ genoemd. Fashionista 137 en Fashionista 147 hebben deze bouw en ik vind het een fijne ontwikkeling t.o.v. de Barbies uit mijn jeugd waarin Barbie uitsluitend een behoorlijk gevulde boezem had. Ik verwacht dat er ook nog wel een Made To Move van dit lichaamstype komt.

@ClaireCharlotte Ja de nek is het zwakke punt bij Barbies en die hou ik dan ook altijd stevig vast als ik een headswap doe. Daar komt vooral spanning op te staan.
Als je een Barbie kunt vinden met een lijf in dezelfde tint, dan kan je een transplantatie doen! Bij een oudere Barbie zou ik wel extra voorzichtig zijn. Weekmakers vergaan door de jaren heen en plastic kan dan bros worden. Maar in theorie is het mogelijk!
Weet je toevallig welke Barbie het was, of heb je een foto? Dan wil ik wel meezoeken.

12 likes

Wat interessant! Idd een goede ontwikkeling al die verschillende lichaamstypes. Vind de vijfde wel heel tof.

1 like

Super lief! Ik ben al online aan het zoeken maar kan haar niet vinden, ze ligt bij m’n ouders dus een foto maken lukt ook niet.

Ik ga even lekker nostalgisch Barbie’s bekijken tot ik haar vind :smiling_face_with_three_hearts:.

1 like

Omgggg

@FrauHelga oooh leuk die met die geruite broek!

Deze site is zo fascinerend. Kan je alle face molds checken :scream:

1 like

Klopt, die staat in mijn favorieten. :sweat_smile:

1 like

Omg de Barbie Extra mini’s zijn te cute!

1 like

Ja die heb ik gezien! Mijn dochter is laaiend enthousiast en wil ze allemaal. :rofl: Kind van haar moeder.
Heb jij ze al in Nederlandse shops gezien?

Nee zag ze net op YouTube en werd enthousiast. Misschien op de Duitse Amazon?

2 likes