Yep, best eens informeren. Mij hebben ze bij de CM gezegd dat ik in m’n reisjaar (2017) gewoon verzekerd zou zijn, maar dat ik in 2019 problemen zou krijgen, omdat ze dan 2 jaar terug kijken en ik in 2017 geen sociale bijdragen heb betaald (ik kreeg geen loon of uitkering). Ze hebben me dan een ander statuut o.i.d. gegeven, waardoor dat opgelost was.
Ja, ik kreeg ook geen duidelijk beeld van de gevolgen. Volgens wat ik op internet las, was uitschrijven gemakkelijk, maar kon het nog best een rompslomp worden om je daarna opnieuw in te schrijven (want je moet een officieel adres hebben, dus ergens huren, maar daarvoor heb je inkomen nodig en om te werken, moet je ingeschreven zijn, o.i.d., een vicieuze cirkel). Ik vond het allemaal erg verwarrend en niemand kon m’n vragen echt goed beantwoorden. En aangezien m’n beste vriendin voorstelde om mijn adres bij haar te zetten, was dat de gemakkelijkste oplossing.
Super!! Ik ben jaloers, haha. Ik ben begonnen in Iran, Azerbeidzjan, Georgië en Armenië (en nog een hoop landen)! Echt fantastische landen!
Het is ook een gedoe om alles te regelen. Het zou echt zoveel helpen als er gewoon duidelijkheid was, want het is frustrerend en je weet helemaal niet of je wel aan alles hebt gedacht. Tenminste, dat had ik continu. Maar eens je vertrokken bent, is het het helemaal waard! Echt het beste jaar van m’n leven!