Goh, zoals al gezegd is, is het belangrijkste voor mij ook echt om zo weinig mogelijk mee te nemen. Sowieso heb je dan alsnog teveel mee :P. Op mijn eerste backpackreis had ik een 55L-rugzak mee en een kleine dagrugzak (met alle belangrijke spullen die ik niet wil/mag verliezen). Nu probeer ik me te beperken tot een 33-40L-rugzak (en een dagrugzakje). Je bent gewoon zoveel flexibeler. Je vindt je spullen sneller terug en je hebt een beter overzicht; je kan korte afstanden lopen, i.p.v. altijd de taxi te moeten nemen; als je moet rennen om je trein/bus/… te halen, gaat dat ook gemakkelijker. Sowieso heb ik wel altijd een aparte tas met m’n camera, e-reader, ev. laptop/tablet en andere waardevolle spullen, die ik altijd bij me heb als m’n grote rugzak in het bagageruim gaat of als ik van de bus stap om naar het toilet te gaan.
En verder ook niet teveel investeren in reisgadgets. De meeste dingen lijken echt cool, maar zijn helemaal overbodig en het is geen slecht idee om eerst eens te backpacken en te ervaren wat je misschien mist, vooraleer allerlei snufjes te kopen. In tegenstelling tot @anon67544534 vind ik alles in aparte tasjes doen juist helemaal niet handig, ik heb een soort ‘systeem’ waarbij alles zijn vaste plaats heeft in m’n rugzak (om ondergoed te vinden moet ik bv. rechts graaien :P) en dat gaat voor mij sneller dan alle aparte tasjes te moeten uithalen als ik bv. wil douchen. Zo’n dingen ondervind je pas als je op reis bent, dus dan wacht je beter met veel te dure packing cubes te kopen (bijvoorbeeld).
Wat wel handig kan zijn, zijn dingen als: haakjes aan je toilettas om over de deur van je douche te hangen (vaak kan je die niet droog neerzetten en dan kan je daar bv. je vers ondergoed ook aan hangen), reserve plastiek zakken (tegen lekkende producten in je toilettas, natte spullen, regen, vuilnis), oordoppen, slaapmasker, wc-papier of papieren zakdoeken (veel toiletten hebben dit niet, zeker onderweg), handgel,
Sommige dingen zijn enorm afhankelijk van het land of de regio waar je heen gaat of het type reis dat je wil maken, zoals wandelschoenen, lakenzak, muskietennet, wereldstekker, etc. Echte wandelschoenen zijn bv. echt een pain in the ass om mee te backpacken en als je niet van plan bent om zware hikes te doen, kunnen goeie sneakers ook al voldoende zijn (ik heb een 3-daagse hike in Myanmar gedaan op gewone sportschoenen).
Ik heb ook altijd Amerikaanse dollars mee als ik op reis ga, omdat je die in de meeste plekken relatief vlot kunt wisselen of mee kunt betalen als je bv. nog geen plaatselijke valuta hebt. En ik probeer tijdens m’n reis al m’n foto’s te back-uppen. Want hoewel het natuurlijk enorm vervelend is, mag alles van me gestolen worden (daar zijn oplossingen voor), maar als ik m’n foto’s zou verliezen, daar zou ik wel echt hartzeer van hebben. Ik heb dus een tussenstuk waarmee ik sd-kaartjes aan m’n telefoon kan hangen. Zo kan ik back-ups zetten op m’n gsm en zo naar de cloud, of naar andere sd-kaartjes die ik dan ergens anders bewaar (dus niet naast m’n camera).
Als je in mijn ervaring nagedacht hebt over
- je belangrijke documenten (visa, paspoort, reisverzekering, vliegtickets, etc. en (online) kopies). Ik vind zo’n onsexy heuptasje voor onder je kleren altijd wel erg handig, dat geeft me wel extra vertrouwen, mocht ik m’n portefeuille verliezen of tas gestolen zijn. Ik heb daar dan m’n paspoort, het grootste deel van m’n cash, dollars, etc. in zitten.
- bepaalde info ter plekke (zoals een offline kaart op je gsm, exchange-rate app op je gsm, adres/contactinfo van de plek waar je verblijft of van een aantal plekken als je nog niet geboekt hebt, of je een wereldstekker nodig hebt)
- hoe je aan geld raakt (bankkaart, ev. visakaart, ev. valuta op voorhand bestellen, dollars, uitzoeken wat de goedkoopste manier is, etc.)
- EHBO/geneesmiddelen (in sommige landen niet altijd evident om aan te geraken, dus wees op de hoogte van/up to date met dingen als vaccinaties, anti-malariapillen, muggenspray, zonnecrème (vaak duur in het buitenland))
heb je zo ongeveer alles dat je echt nodig hebt. Voeg kleding toe (liefst veelzijdig, laagjes etc.) en toiletgerief en ev. wat extra’s als een e-reader en you’re good to go.
Maar nog eens: probeer echt zo weinig mogelijk mee te nemen.
(Ik hoop nu dat ik niets vergeten ben, haha, ik ben dit nu zodanig gewend, al m’n belangrijke documenten staan in de cloud, m’n vaccinaties zijn helemaal up-to-date, etc. Ik heb een vaste ‘reisgarderobe’, een doos met reisspullen en een bakje met reisdocumenten, dus ik kan echt heel snel m’n rugzak inpakken.)