Babynameninspiratie

Oh wat leuk, Fitz staat ook op m’n lijstje voor later. Vind het een hele leuke naam

1 like

Wij hebben vernoemd naar mijn overleden vader en naar de zussen van mijn man (de eerste klanken van hun namen vormen samen een bestaande meisjesnaam). Hij had niet de behoefte om zijn ouders te vernoemen en mijn vader had ‘voorrang’ want overleden zeg maar.

Ik snap dat je minder behoefte hebt om zijn familie te vernoemen, maar het is natuurlijk ook zijn kind dus als jij dat ‘mag’ heeft hij evenveel recht. Ik zou dan zeggen: jij kiest 1 naam om te vernoemen en hij ook.
Qua ‘mooiheid’ van de namen: ik snap dat het leuk is als iemand die je wil vernoemen een naam heeft die je smaak is, maar vind het ook wel een beetje raar dat je iemand wil vernoemen maar dan zegt ‘ja jammer joh, maar je hebt een kutnaam dus we laten het zitten’. Mijn moeder heeft bijv een best lelijke naam, maar als ik haar ooit zou vernoemen is dat nou eenmaal hoe het is. Het gaat dan om de symbolische en emotionele waarde wat mij betreft.

2 likes

We zijn aan t denken voor namen maar we vinden het zo lastig! Jongens namen kwamen we de vorige keer al niet uit en de meisjesnaam die we nu het leukst vinden, zit ook in de top 10. Net als J haar naam, maar J staat lager. Mijn hemel, wat moeiiilijk…

Onze voornamen en mijn vriends achternaam zijn heel Nederlands dus zoiets moet het wel worden

Ik vind het heel lastig! Ischa vind ik idd niet zo passen bij Ezra, wel een hele mooie naam.
Namen die me ook aanspreken, Owen, Mason, Josh, James. Maar allemaal vind ik het toch niet helemaal…

Levi, Quinn of Liam nog een optie?

1 like

Wij hebben onze beide moeders vernoemd. Maar we hebben niet hun roepnamen gebruikt maar een verbastering van hun tweede/derde naam. Ik vind het wel mooi om beide families te vernoemen, ondanks dat het misschien niet de namen zijn die je zelf had gekozen. Hoe staat je man erin? En als jullie maa 1 naam willen gebruiken vind ik hoe @Ovenschaal het zegt met dat ze de achternaam van zijn familie dragen een mooie uitleg!

2 likes

Mack, joshua, aiden?

1 like

Ja ik wil mijn moeder dus bewust niet vernoemen (die band is… moeilijk. Of eigenlijk niet bestaand meer helaas). En mijn schoonmoeder heeft alleen een eerste naam. Die mijn man afschuwelijk vind :see_no_evil:

Ik ben vernoemd naar mijn oma maar met een andere variant op haar naam, ik vind dat zelf wel mooi. Kan dus een oplossing zijn als je de naam toch wat minder vindt

Ik vind een achternaam wel echt iets anders omdat het geen persoons-vernoeming is. Ik zou wel vinden dat er iets tegenin te brengen is. Maar wie weet slikt hij het :wink::crossed_fingers:t2:

Morris, Noam, Elliot?

1 like

Wij hebben bij onze dochter onze beide moeders vernoemd, maar we hebben er wel wat moois van gemaakt (bij een naam eindigt hij nu op een e ipv a, en bij de ander is het een samenvoeging van 1e + 2e naam van moeder). Nu bij de tweeling wordt het wat lastiger, en met name voor onze zoon. Een persoon wil ik heel graag vernoemd hebben, maar mijn man wil zijn broer vernoemen en dat vind ik echt naar (want die is helemaal niet leuk). Maarja, kan moeilijk hem dat ontzeggen… Dus beetje hetzelfde dilemma als jij!

1 like

Vernoemen naar een broer of naar jullie moeders vind ik gevoelsmatig wel anders. :shushing_face: Waarom wil hij specifiek naar z’n broer vernoemen?

Daarom hier ook de tweede naam naar mijn ouders en zijn achternaam.

2 likes

Odin?

1 like

Overigens heb ik het wel makkelijk gehad. Want de eerste wilde ik graag vernoemen naar mijn overleden vader, waar ik behoorlijk close mee was. Knappe man die daar verandering in wist te brengen :wink:

En nu de tweede naar m’n moeder. Ben overigens wel heel benieuwd wat ze er van vindt, ze verwacht het denk ik niet omdat we weer een jongen krijgen.

Mijn man z’n moeder is niet echt (understatement) betrokken bij ons leven of de kinderen. Zijn vader is al heel lang buiten beeld en naar hem vernoemen zou op z’n minst opmerkelijk zijn.

Ah dan wordt het lastig inderdaad!

1 like

Ik zie nu pas de link tussen benja en benjamin. Dacht altijd dat benja een exotische naam was :grin:

Noam vind ik ook erg mooi trouwens, nog nooit ergens gehoord!

1 like

En ook @Victoria
Maar een achternaam is dus geen vernoeming met een speciale waarde voor/jegens een specifiek persoon. Ik ken weinig opa’s die zich vereerd zouden voelen omdat een kleinkind de achternaam van zijn gehele familie draagt.
Er zijn 2 opties qua achternaam (of een combinatie uiteraard maar dat is hier irrelevant), die voor mij beide niet met èèn specifiek persoon te maken hebben maar met de hele familielijn.
Ik zou zelf iig echt geen genoegen nemen met het argument ‘jij mag niemand vernoemen want we nemen jouw achternaam al’. Al helemaal niet als het om vrouwelijke familieleden gaat, want die vernoem je eigenlijk niet eens als je de achternaam van die kant van de familie kiest.

1 like

Ik vind Ezra en James mooi klinken! En James vind ik daarnaast ook gewoon een hele mooie naam.

2 likes