Mijn oma heet Trijntje en mijn moeder IJnskje. Worden overigens gewoon Truus en Ineke genoemd
Saakje, Zwaantje, Leentje (deze komt er hoe dan ook. Iemand nog andere leuke variaties hier op zowel m/v ?) sientje, Jannetje, Teuntje, meisje, liesje, lientje
De namen ‘Broer’ en ‘Zus’ werden vroeger vaak gebruikt als een soort eretitel voor de oudste kinderen. Dus die hadden dan officieel andere namen, maar het oudste meisje werd Zus genoemd en de oudste jongen Broer.
Eigenlijk gek, want dan wordt je dus min of meer gedefinieerd aan de hand van je relatie tot de kinderen na je. Maarja, individualisme was nog niet zo’n ding toen😅
Hehe Hendrikje
Die van Angela Schijf heet toch ook zusje ofzo? Bloem, mensje en zusje geloof ik.
Edit: Bloem, Mensje en Zus
Oh wat een verschil toch tussen België en Nederland op dat vlak! Guusje, Dirkje,… dat hoor je hier echt nooit. Ik zat vroeger op zwemles in Nederland en daar heette een meisje ‘Vrouwtje’. Vond dat als kind zo een grappige naam
Er was laatst bij DNA Onbekend een mevrouw die Cock heet.
Klopt inderdaad. Mijn oma noemen we allemaal ‘Oma zus’
@Suikerklontje
Ja, zij heeft het inderdaad wel als officiële naam gegeven.
@mores
Maar die kinderen heten dus eigenlijk anders en alleen als er nog meer kinderen volgen, krijgen ze als bijnaam ‘Zus’ of ‘Broer’.
Dus als er geen kinderen meer na komen, worden ze ook niet zo genoemd. Problem solved😉
Ik denk dat je mij bedoeld IPV @Sanseveria
Ja dan zou ik voor Leentje gaan, maar dan wel als doopnaam. Het Is een afkorting van de namen van mijn beide ouders.
Wat mij afvraagt nu we het toch over namen in de familie hebben… In mijn omgeving heten vaak de moeders van vrienden anders dan hun echte naam (paspoort). Valt dat bij jullie ook op?
Ken iemands moeder met de naam Ineke, maar haar echte naam is Sarah Jasperina… daar heeft ze zelf toen later Ineke van gemaakt. En veel Maartjes worden Marja. Al is dat dan nog wel af te leiden.
Mijne ook verder heb ik nog wel meer ooms en tantes die Friese namen hebben, maar dat vind ik persoonlijk niet heel gek.
Verder heette mijn oma Jansje en ik heb ook een tante Cor.
Mijn man en ik werken beiden in het onderwijs en hebben het maar moeilijk met het kiezen van namen. We hebben met zoveel namen al een associatie/beeld. Dat is zo lastig. Kies je een naam die je nog niet/weinig eerder hebt gehoord of maakt dat niet uit… Meer onderwijsmensen hier?
We hebben nu een shortlist met namen, maar bij de meisjesnamen hebben we af en toe toch het idee dat het te apart/hippie(?) is. Gelukkig hebben we nog 7 maand.
Ik werk niet in het onderwijs maar was wel heel erg bezig met dat ik namen wilde die niet te veel voorkomen. Uiteindelijk is dat maar deels gelukt, maar ik ben wel heel erg blij dat ik gegaan ben voor de leukste namen/naam die het beste paste ipv een ‘uniquehe’ spelling of naam te kiezen
Wij probeerden ons ook voor te stellen hoe het zou zijn om zo te heten (tip: probeer de naam uit bij Starbucks als ze om je naam vragen) en sommige namen voelden gewoon als too much of gezocht.
Ik heb me al bedacht dat als ik boos word op dr, ik ga roepen; ALEEEEEEHANDRA
Ja, ik zit ook in het onderwijs en herken wat je zegt! Wij hebben gekozen voor namen die we mooi vinden en niet laten leiden door evt associaties. Een vers, eigen babietje is toch een ander kind dan het kind dat dezelfde naam heeft.
De naam die wij hadden voor onze oudste als dat een meisje zou worden heb ik gehoord tijdens mijn allereerste stage op de Pabo. Uiteindelijk is die naam niet gebruikt maar dat kan dus ook nog!
Ik had een collega en die heette Ducky
Moest altijd aan haar denken als ik eend had besteld in een restaurant
Ik heb een ding met Iers, Welshe en Oud-Engelse namen, dus ik dacht ik ga even googelen voor de leuk. Maar wtf is dit voor artikel
Oh ik vind dat soort dingen juist altijd superinteressant om te lezen, samenhang tussen achtergrondkenmerken en naamkeuze. Op zijn site kun je ook zien welke namen voorkomen in gebieden met een ‘dure’ postcode enzo geloof ik.
En inderdaad komen Engelse namen vaker voor onder lageropgeleiden of in wijken met een lager gemiddeld inkomen. Niet dat je je daar iets van aan moet trekken uiteraard. Alhoewel er ook ooit een studie is gedaan naar op wat voor manier mensen tijdens een sollicitatie naar een CV kijken op basis van de naam van de sollicitant en daaruit blijkt dat ‘tokkienamen’ of heel exotische spellingen vaker minder aandacht kregen.
Geen doopnamen, maar gewoon meerdere namen. Valt mij op dat veel moeders van vrienden zichzelf anders noemen dan hoe ze echt heten. Dus niet een roepnaam die ze bij de geboorte krijgen, maar een naam die ze dan zelf verzinnen. Het is dan ook geen officiële naam. Het staat niet in officiële documenten. Voorbeeld veel Marja’s die ik kennen heten eigenlijk Maartje. Mijn moeder noemt zichzelf ook anders dan haar officiële naam. Hoop dat je beetje snap wat ik bedoel xD.
Edit: leer nu pas dat niet elke roepnamen officieel geregisteerd staat