Het sollicitatieseizoen voor traineeships en andere banen waarvoor je een assessment moet afleggen start deze maand. Assessments kunnen uit allerlei onderdelen bestaan: intelligentietesten, persoonlijksheidstesten, praktijksimulaties etc. Wat zijn jullie ervaringen, tips en trics met assessments?
Ik ga dit jaar solliciteren voor het Rijkstraineeship en hoewel mijn cijfers goed zijn en mijn motivatie groot is, ben ik heel bang dat ik ga sneuvelen op de capaciteitentest in de eerste sollicitatieronde. Ik ben nooit getest op dyscalculie, maar cijfers haal ik standaard door elkaar en ik daardoor ken ik nog steeds de tafels niet uit mijn hoofd. Dus cijferreeksen zijn voor mij best lastig.
Welke websites zijn aan te raden om assessments te oefenen? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik weet welk bedrijf de assessments gaat afnemen, maar waar ik dit het beste kan oefenen is voor mij nog een raadsel. Ik vraag mij namelijk af of er nog een verschil is in kwaliteit van de websites die oefenpakketten aanbieden.
P.s. Ik heb nog getwijfeld om dit in het sollicitatietopic te plaatsen. Ik heb hier echter niet voor gekozen omdat het mij handig lijkt om voor dit specifieke onderdeel van een sollicitatieprocedure een apart topic te maken zodat alle informatie hierover bij elkaar wordt gezet. Daarbij is een assessment natuurlijk ook geen standaard onderdeel van een sollicitatieprocedure.