Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Heeft iemand buiten de NOS ook nog tips voor interessante liveblogs/podcasts/uitzendingen die dinsdag & woensdag te volgen zijn over het verkiezingsnieuws?

1 like
4 likes

Niet live maar ik ben nu Erik in de verdeelde staten op videoland aan het kijken!
Ben bij aflevering 2 en vind het tot nu toe heel interessant.

5 likes

Biden is helemaal niet zo progressief. Als je kijkt naar het political spectrum staat hij nog steeds rechts boven en dat is behoorlijk rechts authoritarian. Trump en Biden staan daar ook vrij dicht bij elkaar.

Het verschil is alleen dat het geen Pipo is die maar gekke onzin roept omdat ie boos is dat de aandacht niet meer op hem ligt. Dat erop te vertrouwen is dat hij geen dictatuur afdwingt omdat hij niet kan winnen op de democratische manier. En daarbij de aarde gewoon actief mee naar de klote helpt ook nog.

13 likes

Ja, echt een interessante serie!

Ik las in een NOS-artikel dit en vond dat het wel mooi samenvatten:

Mensen die voor Biden stemmen, doen dat grotendeels omdat ze bang zijn voor de gevolgen van nog vier jaar Trump. “Natuurlijk is hij niet mijn ideale kandidaat. Maar hij is een soort reset-knop. We moeten eerst Trump wegkrijgen en daarna zien we verder”, vindt activiste Annisa Amatul.

Er is nu ook een hele grote “Settle for Biden” (social-) mediacampagne aan de gang, opgestart door jonge mensen die niet per se achter hem staan maar gewoon koste wat het kost Trump weg willen.

“Settle for Biden is a grassroots group of former Elizabeth Warren and Bernie Sanders supporters who recognize Joe Biden’s flaws but know that our nation will not survive four more years of Donald Trump.”

7 likes

Ik kan me zo goed voorstellen dat mensen denken ‘als het maar niet Trump is, dus dan stem ik wel op die ander’.

Dus dat het niet per se een stem vóór Biden is, maar eerder tegen Trump. Ik heb me er verder niet heel erg in verdiept, maar ik vind Biden nou ook niet direct een geschenk uit de hemel. Daarbij vind ik zijn leeftijd ook best spannend ofzo? Ja tuurlijk, mensen kunnen tegenwoordig dik 100 worden, maar iemand van 78 voor 4 jaar op één van de belangrijkste posities ter wereld zetten vind ik best een risico.

4 likes

Wat wel zijn keuze voor vice president extra interessant maakt.

4 likes

Ja precies, Biden is echt geen perfecte kandidatd. Maar hij heeft wel heel veel ervaring in de politiek, heeft volgens mij geen kwaad in de zin en het is vooral niet zo’n onbekwame gevaarlijke clown als Donald Trump. Dat is op dit moment (helaas) al genoeg. ‘Don’t vote for the president, vote for all the other stuff.’

Kwam deze ook nog tegen :cold_face::

5 likes

Absoluut!

Ja, maar vorige keer hebben toch ook heel veel democraten maar gewoon niet gestemd omdat ze beide keuzes maar niks vonden. Dus goed dat er nu actief gecampaigned wordt voor “Settle for Biden”, dat zal wellicht toch wat mensen over de streep halen om iig hun stem uit te brengen. Het percentage Amerikanen wat normaal stemt is zo bedroevend laag (snap ik ergens ook wel, met al die rare regels per deelstaat wat stemmen niet direct aanmoedigt, maar toch)

@Dombo die tweede :sob: ik gniffelde er een beetje om maar het is toch om te janken…

2 likes

Als de democraten zijn dan gebruiken ze Biden als one term president. Dus iemand die alleen 4 jaar blijft zitten. Daarna kunnen ze een progressieve en jongere kandidaat naar voren schuiven. Hij is nu 77. Iemand van 81 hoort lekker met pensioen te gaan in plaats van het land te besturen. AOC for president haha.

John Oliver heeft (alweer) een hele goede aflevering gemaakt over waarom Trump en Barr zo gevaarlijk zijn. Ik hoop zo dat het een blue wave wordt haha. Nog 4 jaar Trump is rampzalig.

7 likes

Toch snap ik het wel… acht uur in een rij staan voor een president waar je niet achter staat. Ik weet niet of ik het zou doen.

2 likes

Ik las dat 94% van de Amerikanen gewoon binnen een half uur zijn stem uit kan brengen. Die lange wachttijden komen dus zeker voor (en heeeeel toevallig in armere gebieden waar veel minderheden wonen), maar gelukkig lang niet zoveel als gedacht wordt. Maar als je in zo’n arme buurt woont snap ik dat de drempel om te stemmen enorm hoog is wanneer je Biden niet echt steunt.

1 like

Dat ja. Ik had toen veel contact met Amerikaanse collega’s die normaal gesproken democratisch stemmen. Maar Hillary was écht niet geliefd onder die groep. Trump was nog wel een grote stap erger, maar Hillary echt absoluut niet een kandidaat waar ze met overtuiging op stemden. Beetje kiezen tussen 2 kwaden (in hun ogen dan)

Hoe dan ook, ik ben echt heeeeeel benieuwd naar wat er morgen gaat gebeuren.

Ik heb 4 jaar geleden via CNN gekeken voor het lekker dramatische Amerikaanse effect haha. Ik denk dat ik dit jaar een beetje afwissel tussen CNN en de NOS

3 likes

Tijd voor de quiz, ik doe deze altijd voor de elections zodat ik weer weet waar alles ligt en door de tijdzones weet je dan wanneer de resultaten bekend worden, maakt het interessanter om te kijken vind ik.

Misschien vinden jullie dat ook leuk

13 likes

Hahaha ik begrijp dit helemaal, dat effect hoort er ook een beetje bij.

Ik vind het echt wel spannend hoor. Ik geloof dat er in de tijd dat Gore tegen Bush was, er toen een aantal dagen (weken?) Tussen de verkiezing en de daadwerkelijke uitslag zat omdat het zo close was. Er gaan al geluiden dat Trump het gewoon gaat claimen als hij voor staat en dan aan gaat vechten als het niet in zijn voordeel uitpakt. In meerdere staten heeft hij zijn campagne al teruggetrokken, zogezegd om geld te besparen voor rechtzaken. Een winst in Florida voor Biden zal hem dat extra moeilijk maken.

Nog steeds jammer dat Bernie niet als kandidaat gekozen is, had het hem echt gegund. Maar hij was waarschijnlijk nooit gekozen omdat Amerikanen alles onder communisme scharen. Over vier jaar mag Aoc meedoen maar ik gok erop dat ze nog een termijn wacht.

1 like

Ik grijp de gelegenheid morgen aan om die super overpriced puffs te halen en ongegeneerd 3 Dunkin’ Donuts weg te werken.

13 likes