De postcodeloterij steunt goede doelen voor mens en natuur en is de grootste van de 3 goede doelen loterijen. Je betaald 14x per jaar 13,50. De prijzen zijn geldprijzen, boekenbonnen, Bakkersbonnen en uitstapjes naar keuze voornamelijk.
Bankgiroloterij steunt goede doelen voor cultuur in Nederland. Daarom krijg je hierbij gratis een vipkaart (soort museumjaarkaart). Dit is 15x per jaar 13,75 geloof ik. Als je prijzen wint kunnen die ook wat cultureler van aard zijn (musea uitstapjes maar ook gewoon boekenbonnen)
Vriendenloterij steunt goede doelen voor gezondheid en sport. Zij werken samen met de eredivisie en steunen bv het vergeten kind. Je kan hierom soms kaartjes winnen voor een voetbalwedstrijd, maar ook tv’s of sporttassen (of gewoon een boekenbon haha). Dit is ook een abbo voor 14x per jaar (altijd maandelijks opzegbaar).
Van de Nederlandse loterijen (Staatsloterij en lotto enzo) weet ik niks haha
Edit: fun fact: loterijen moeten nu inderdaad verplicht doneren aan goede doelen. De oprichter van de goede doelen loterijen heeft zich daar hard voor gemaakt. Bij de 3 loterijen die ik heb uitgelegd gaat 50% naar het goede doel. De andere helft naar de prijzenpot en salaris etc.