Aan welke loterij meedoen?

Wij zouden toch graag eens willen meedoen aan een loterij, bijv. door maandelijks met een klein bedrag (5-10 euro) mee te doen. Hebben jullie hier ervaring mee? Voor welke loterij moeten we dan gaan?

Er is namelijk best veel keuze en heb al tig forums doorgelezen. Alles is natuurlijk puur een gok, maar ik vraag me af of jullie je erin verdiept hebben en of jullie een tip hebben voor welke te kiezen.

Thanks! :grin:

Ik doe mee aan de nationale postcodeloterij omdat ik liever wat kleinere prijzen win en dan wat vaker dan dat ik misschien 0.000000001% kans heb op 1 miljoen. Daarnaast steunen ze volgens mij best wel wat goede doelen en vind ik de deelname daaraan beter te betalen dan bijvoorbeeld de Staatsloterij waar mijn winkans veel lager is volgens mij

1 like

Postcodeloterij. Oké geld win ik nooit. Maar dit jaar al 2 handdoeken,koffie kaart,bakkers bon,pannenkoeken set en naif producten gewonnen.

2 likes

Ik doe niet mee aan loterijen, maar even algemeen: alle loterijen geven geld aan goede doelen. Dat is verplicht, en het percentage is bovendien voor iedere loterij hetzelfde. Dus ik zou niet zozeer kijken óf ze geld aan goede doelen geven (want dat doen ze), maar vooral welke doelen ze dan steunen.

7 likes

Ah ja dat klopt. Dus ook iets om rekening mee te houden.

De postcodeloterij steunt goede doelen voor mens en natuur en is de grootste van de 3 goede doelen loterijen. Je betaald 14x per jaar 13,50. De prijzen zijn geldprijzen, boekenbonnen, Bakkersbonnen en uitstapjes naar keuze voornamelijk.

Bankgiroloterij steunt goede doelen voor cultuur in Nederland. Daarom krijg je hierbij gratis een vipkaart (soort museumjaarkaart). Dit is 15x per jaar 13,75 geloof ik. Als je prijzen wint kunnen die ook wat cultureler van aard zijn (musea uitstapjes maar ook gewoon boekenbonnen)

Vriendenloterij steunt goede doelen voor gezondheid en sport. Zij werken samen met de eredivisie en steunen bv het vergeten kind. Je kan hierom soms kaartjes winnen voor een voetbalwedstrijd, maar ook tv’s of sporttassen (of gewoon een boekenbon haha). Dit is ook een abbo voor 14x per jaar (altijd maandelijks opzegbaar).

Van de Nederlandse loterijen (Staatsloterij en lotto enzo) weet ik niks haha

Edit: fun fact: loterijen moeten nu inderdaad verplicht doneren aan goede doelen. De oprichter van de goede doelen loterijen heeft zich daar hard voor gemaakt. Bij de 3 loterijen die ik heb uitgelegd gaat 50% naar het goede doel. De andere helft naar de prijzenpot en salaris etc.

1 like

Ik doe mee aan het postcodeloterij. Nog geen geld gewonnen, maar al wel regelmatig Tony repen en Rituals paketten.

1 like

Voor wie mee doet aan de postcodeloterij, hoe krijgen jullie te horen dat en wat je hebt gewonnen? Ik doe nu ruim een jaar mee en nog nooit iets gewonnen, vraag me nu af of ik de correspondentie ervan misschien mis ofzo?

Je hoort een brief of mail te krijgen een paar weken na de uitslag. Soms wil het nog wel eens mis gaan dus je kan het ook op de website altijd even nakijken. Sommige postcodes winnen helaas ook wel eens een vol jaar niks

1 like

Ik doe niet mee maar de enige loterij die ik zou overwegen is de postcodeloterij omdat het vet kut is als je buren wat winnen en jij niet.

3 likes

Ja ik check het de laatste paar maanden inderdaad via de website dus daarvan weet ik zeker dat ik niks gewonnen heb. Twijfelde toch nog een beetje maar thanks!

Das precies hun verdienmodel Haha.

Ik vind dat een beetje vreemd in de zin van iemand die laatst zei dat als ze iemand een lot gaf waar veel geld op viel, ze dat dan wilde delen. Hoezo wil je per se geld als je buren het krijgen? Voel je je anders tekortgedaan?

(Oprechte vragen dit, persoonlijk heb ik liever onder geen beding Winston en Gaston in Mn woonkamer)

1 like

Meer dat je dan weet dat je had gewonnen als je mee had gedaan, dus dan voelt het alsof je echt wat verkeerd hebt gedaan door niet mee te doen.

De kans is veeeeel groter dat je jarenlang elke maand 20 euro overhoudt ipv het weg te gooien, dan dat ooit de lotterij op je postcode valt.

5 likes

Ah jammer! Hopelijk is 2019 dan een beter jaar :grimacing:

1 like

Mijn ouders doen mee aan de postcodeloterij, we winnen af en toe wel tegoedbonnen en douchegel en dat soort spul. Qua geldprijzen geen idee… En m’n moeder koopt best vaak een staatsloterij lot, maar daar winnen we echt nooit iets op.

Hopelijk is het iet erg dat ik deze weer open, maar wij doen al 2 jaar mee aan de postcodeloterij en we hebben nog maar 2 keer wat kleins gewonnen, een mini setje zonnebrand en een bon voor een gratis kopje koffie… :thinking: lees altijd dat men zoveel wint hiermee. Online staat trouwens ergens een berekend van de winkans en welke loterij daar het beste mee is. Ik dacht de lotto ofzo.

Mijn ouders ‘winnen’ heel vaak kleine prijzen, maar ik heb begrepen dat de postcode loterij vaak betaald wordt om deze spullen weg te geven als reclame voor die merken. Dus is dat echt winnen? Net als die fietsen ter promo jaren geleden, zie ze nog wel eens op straat staan.

Er is gewoon een team dat prijzen inkoopt en deals sluit. Natuurlijk is het goede reclame maar dat betekent niet dat je dan zomaar in het prijzenpakket zit. De loterijfietsen gaan er nog steeds uit trouwens?

In geloof graag dat er nog steeds fietsen worden weggegeven, is natuurlijk een ideaal reclame vehikel als ze overal in het straatbeeld verschijnen. Maar een flink aantal jaren geleden werd er een hoos aan fietsen weggegeven, dat bedoel ik. Dat was geen winnen meer, maar puur een reclame strategie van de postcode loterij. Iedereen kende toen wel een aantal mensen met zo’n fiets en je zag ze plots overal in het straatbeeld.

Dan die kleine prijsjes. Tuurlijk zal er een team zijn om die deals te regelen, ik zie je ook niet ontkennen dat dit ook reclame is voor die bedrijven? Mini Rituals douchegel, Unix vega pakketten, kaartjes voor de dierentuin waar de dierentuin niets aan verliest door ze weg te geven. Ik zeg niet dat zo’n bedrijf de PL altijd betaalt om op deze manier mensen te kunnen bereiken, maar degene die ik sprak zei ook dat het vaak gratis gaat of voor niet marktconforme prijzen, omdat je in feite een reclame ronde koopt via het grote bereik van de loterij. En ja dat geloof ik dan best, het is immers ook zo dat Unox nieuwe vega producten aan te prijzen heeft en dan voila is het opeens een prijs voor half Nederland. Wat niet wegneemt dat dit een slimme strategie is, mensen vinden het leuk. M’n ouders vinden het ook enig om met grote regelmaat iets te krijgen of op te kunnen halen.

1 like