Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Haha dat heeft beiden betrekking op belastingen inderdaad (tenzij je financiering zoekt voor het bekostigen van je investeringen). Je bent net gestart begrijp ik? Gebruik je al een programma of pakket om je boekhouding in bij te houden?

Hahaha O zie je, heb er echt geen kaas van gegeten :grimacing:. (Diëtist dus pun intended, badum tss) Nee ik heb me nog helemaal niet met de boekhouding bezig gehouden, aangezien ik ook nog geen clienten/inkomen heb.

Hier nog iemand! Ik snap ook echt de ballen van dingen als belastingen, haha. Al heb ik nog geen KvK, dus moet het opgeven als overige inkomsten voor nu.

Haha maar dan heb je voor nu ook nog niet zoveel behoefte aan een boekhouder toch?

@LastYoungRenegade het hebben van een KvK nummer staat overigens los van in welke categorie je fiscaal gezien je inkomsten moet opgeven.

@Flexican bedoelde ook je zzp-life eigenlijk, haha! Maar mooi dat je al op gang bent gekomen! Ik werk als redacteur en corrector.

@Rebus ik heb uitstel gevraagd voor de inkomstenbelasting omdat ik niet snapte wat ik waar moest invullen. Gebruik e-boekhouden.

Factuurdatum telt! Dus je geeft alles op dat je gefactureerd hebt in het tweede kwartaal, ongeacht wanneer je het hebt ontvangen.

1 like

Voldoe je aan de eisen voor ondernemerschap in de inkomstenbelasting? Zie hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting

Als je daar niet aan voldoet dan is het inkomen waarschijnlijk resultaat uit overige werkzaamheden. Die is wat eenvoudiger in te vullen dan winst uit onderneming. Bij die laatste moet je inderdaad veel verschillende cijfers invullen.

1 like

Er staat ‘Na uw aanmelding beoordelen wij aan de hand van uw omstandigheden of u aan die eisen voldoet.’ Welke aanmelding bedoelen ze daar?

Goede vraag. Voorheen had je een VAR verklaring die aangaf aan jouw opdrachtgevers dat je daadwerkelijk ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Maar dat bestaat niet meer dacht ik. Volgens mij wordt bij inschrijving in de kvk momenteel enkel bepaald of je ondernemer bent voor de BTW en moet je bij de inkomstenbelasting dat zelf bepalen adhv die criteria of vragen die je daarin beantwoordt.

1 like

Ik ben zo’n noob met geld…
Ik heb nu dus een klus gekregen waarbij ik als ZZP-er dus in dienst ben bij iemand.
Maar ik moet nu zelf een salaris bedenken natuurlijk… maar ik snap helemaal niet waarmee ik rekening moet houden. Bruto/netto… uhhhhh i dont get it.

Ik doe altijd 60% voor mezelf en 40% voor belasting, verzekering, scholing en risico. Hoef je natuurlijk verder niet met hun te delen maar dan weet je zelf wat je wilt reserveren.

Of ga je echt in loondienst? Want dan ben je geen zzper meer. Voor een langdurige klus reken ik vaak mijn dagtarief of uurtarief met een beetje korting.

Niet echt in loondienst, maar ik word aangenomen door het bedrijf als ZZP-er voor langere tijd inderdaad. Ik ben inderdaad bezig met een uurtarief bepalen, moeiiiilijk.
Wat je zegt, vakantiegeld, scholing, risico… zoveel om rekening mee te houden.

Wat is normaal je uurtarief? Ik zou daar niet hewl veel vanaf wijken hoor, je bent niet ineens minder waard tijdens een langere opdracht.

Dit is het eerste wat ik ga doen! Haha.
Gelukkig heb ik een vriendin die ook als zzper in dezelfde branch werkt, dus ik heb een beetje bij haar kunnen afkijken.

Oh haha sorry dan is het inderdaad altijd wat moeilijker! Het is per branche wel een beetje verschillend, dus inderdaad als je iemand kent in de branche dan scheelt dat een hele hoop!

Als zzp’er kun je nooit in dienst zijn bij een bedrijf. Anders heb jij of je opdrachtgever gelijk een probleem met de belastingdienst haha. In welke branche word je zzp’er? En factureer je per klus of per uur? Als je echt voor langere tijd voor ze gaat werken is een uurtarief vaak makkelijker.

Btw-aangifte is ook weer gelukt. Zit er dit jaar beetje op of onder wat de KOR betreft… hoe zit dat bij jullie?

Wow, dan is dit zeker een vooruitgang. Heb je nu zo’n grote, grijze?

1 like

Hier een long time ZZP-er met een hekel aan cijfertjes / dingen bijhouden etc. Ik vind het ook echt lastig en het gaat me al snel boven m’n pet met al die regeltjes etc, daarom ben ik zó blij met mijn accountant. Geweldig mens en ik mag haar altijd appen of bellen met vragen ook. Hoe wij het nu doen:

We hebben een dropbox map waar we beiden in kunnen, daar maak ik voor elk jaar 12 mappen aan, voor elke maand één. En dan één keer per maand doe ik dus mijn administratie, wat inhoudt:

  • Rekeningoverzicht downloaden
  • Alle transacties nalopen en bonnen / facturen erbij zoeken
  • Twee mappen aanmaken in de maand: ‘Facturen verstuurd’ en ‘Facturen betaald’
  • Urenoverzicht invullen

Ik doe het elke maand omdat ik anders te ver terug moet denken en het niet meer weet allemaal. Van veel dingen heb je online facturen, losse bonnen (tanken enzo) scan ik in.

Zij doet dan mijn BTW-aangifte en komt verder 1x per jaar bij ons thuis de jaaropgave doen.

Echt zo heerlijk, voor mij super simpel en overzichtelijk (ik heb dit systeem zelf bedacht omdat het past bij hoe ik het prettig vind werken) en relatief weinig werk!

4 likes

Zouden jullie als je een dienst aan bied, op je website je tarieven openbaar zetten?
Ik twijfel zo wat ik moet doen

1 like