Studietopic

Mijn ervaring is dat dit ook vrij gemakkelijk gaat, als je maar destijds contact hebt gehad met een huisarts/psycholoog/psychiater/whatever EN het ook tijdig hebt aangekaart bij je studie (en het dus ook echt op papier staat). Ik heb een extra jaar gekregen en ken veel andere mensen die dat ook hebben gekregen.

(Overigens heb ik twee jaar studievertraging opgelopen en je krijgt maximaal een jaar)

Edit: ging bij mij trouwens over studiefinanciering, want ik val onder het oude stelsel. Weet dus niet of het allemaal hetzelfde is met lenen

Nee ik heb er met niemand contact over gehad, nooit. Maar ik ga het gewoon proberen!

In de bachelor las ik echt niets maar was ik ook echt een zesjesstudent. In de master (die nu een week is begonnen haha) lees ik alles en tot nu toe gaat dat goed. Ik werk wel maar 1,5 dag.

Wat ik doe is eerst lezen en markeren/onderstrepen. Daarna ga ik naar college en de college-aantekeningen vul ik aan met dingen uit het boek. Van te voren samenvatten kost veel te veel tijd en de docent geeft tijdens colleges een goede richtlijn van wat belangrijk is en wat minder.

Ik heb ongeveer 200 pagina’s per week voor 2 vakken. (50 pagina’s per college.)
Wij hebben overigens niet echt werkgroepen/werkcolleges.

Het scheelt ook dat ik weet dat het maar 7 maanden is. Anders zou ik het niet volhouden denk ik.

Als je bij ons niet leest word je trouwens ook wel echt ‘gepakt’ omdat de groep heel klein is, dat speelt ook mee.

1 like

Eerste jaar las ik vrijwel alles, maar nu eigenlijk niet meer. Ik kijk het college en maak aantekeningen. Thuis kijk ik die aantekeningen en sheets nog eens rustig door met mijn wettenbundel erbij (jij doet ook rechten toch?), zodat ik alle wetten kan doorlezen, aanstrepen of markeren en weet waar ze staan. Dan maak ik bij werkgroepen ook nog aantekeningen. Van alles maak ik een samenvatting en ik lees dan soms nog de samenvatting die ze op de uni verkopen. Dit is voor mij genoeg om een goed cijfer te halen en ik denk ook wel dat als je dat allemaal doet en echt goed beheerst dat iedereen dat zou moeten kunnen. In de literatuur staan vaak zoveel bijzaken waar nooit tentamenvragen over komen (verschilt wel per vak natuurlijk) dat ik het zonde van mijn tijd vind om alles te lezen. Maar ieder zijn voorkeur!
Het is overigens wel ‘te doen’ om alles te lezen. In mijn ervaring max 100 pagina’s per vak per week. Als ik dat echt goed las en samenvatte was ik daar een hele dag per vak mee bezig zijn. Ligt eraan hoeveel vrije tijd je hebt of dat haalbaar is!

2 likes

Ja zijn gewoon van studenten en staan soms ook wel fouten in. Het zijn niet altijd de dingen die ik als hoofdzaak uit een college zou hebben gehaald, maar als ik een reader met Engelse teksten heb vertrouw ik er altijd maar wel op, want geen zin om die teksten te lezen. Zijn redelijke samenvattingen, maar niet als dat het enige is wat je doet en je er blind op vertrouwt

1 like

Ik heb vanmiddag een examen, maar ga niet door mijn faalangst. Ben helemaal misselijk en krijg geen herkansing in tweede zittijd. Voel me enorm gefaald nu.

Een collega vertelde eens dat ze samenvattingen van Stuvia hadden gekocht en op basis van die fouten een tentamen hadden samengesteld. Gewoon om te onderzoeken of het nu waar was dat studenten het boek niet meer lazen. Slechts 10% van de studenten haalde het tentamen.

Maar het verschilt vast per studie in hoeverre het lezen van het boek van belang is. Bij ons waren colleges complementair, dus zou je met alleen colleges leren hooguit een 3 kunnen halen.

2 likes

Jeetje dan merk je als docent wel echt dat studenten het voornamelijk met een (slechte) samenvatting doen. Echt zonde. Als je het boek niet leest zorg dan op z’n minst voor een goede samenvatting. En als je van jezelf weet dat je geen goede samenvatting kan maken, lees het boek.
Ja ik kan me inderdaad voorstellen dat het per studie verschilt hoe belangrijk het boek is! Bij ons zijn er echt maar heel weinig vragen die alleen uit het boek komen en dus niet op college of werkgroep zijn behandeld.

@anon44204370
Jullie zouden misschien ook eens op stuvia kunnen kijken, daar staan voor mijn studie in ieder geval vaak samenvattingen.

Ik bedacht me vandaag trouwens dat als de groep groter was ik denk ik niet van te voren zou lezen maar liever achteraf. Dus na het college lezen en misschien alleen de delen lezen die je niet begrijpt of die heel belangrijk waren. (Verschilt een beetje per vak en per collegedocent.)
Onze groepen zijn echter heel klein dus als je niet van te voren leest ga je gewoon nat tijdens college.

Oh haha @En_17_Anderen ik lees je bericht nu pas. Ik heb veel vakken gehaald met stuvia maar wel maximaal met een 6,5 en dan kende ik de samenvatting door en door.

1 like

Ik heb ook bijna altijd samenvattingen van stuvia en van mijn studie zijn ze prima. Haal er ook gewoon hoge cijfers mee.

Ik heb echt goed geld verdiend met Stuvia :sunglasses:

1 like

Ik ook! En mijn studie is niet heel groot, dus ik werd herkend door mensen uit andere jaarlagen als ‘die van die samenvattingen’.

Helaas is mijn studie schijnbaar gestopt met tentamens voor de eerstejaars dus R.I.P. stuviainkomsten.

Ik zit nu in mijn laatste jaar en tot nu toe valt het me best zwaar omdat heel veel slecht geregeld is en de lessen mega langzaam en niet echt leerzaam zijn. Ik blijf gemotiveerd omdat ik al een beetje aan de slag kan voor mijn afstuderen en ik vind mijn onderwerp heel leuk.

Bij ons heb je een aantal van die docenten die een paar vragen stellen die je alleen kunt weten als je bladzijde 63 van het boek hebt onthouden. Zo van ‘Wat vond ‘naam schrijver’ van dit of dat.’ ofzo. Echt heel irritant want zelfs als je het boek wel hebt gelezen dan onthoud je dat toch niet precies. Ik niet althans.

2 likes

Ik heb geen tentamens meer en vind dat zo jammer. Ik vind tentamenweken en de weken ervoor echt het allerleukst van school

Oh wauw, dat zijn echt stomme vragen zeg haha. Dat zou ik ook niet onthouden hoor.

1 like

Huh, wat superflauw? Zijn toch allemaal dingen die je zelf hebt geschreven, wat een onzin

1 like

& @anon44204370
Ja ik denk dat het komt omdat ik eigenlijk maar een rechtsgebied studeer en ze willen heel graag dat je weet wie alle wetenschappers zijn en wat zij vinden.

Of ze willen gewoon testen of je leest, kan ook.

2 likes

Ik moet dit jaar mijn scriptie schrijven. Maar ik weet echt niet hoe ik een onderwerp moet gaan verzinnen haha. Ik weet niet eens welk rechtsgebied ik wil :sob:

Nee haha, moet zelf wat verzinnen. Anders zou ik wel wat kiezen dan had ik deze stress niet haha.

1 like

Is het voor BA of MA en welke rechtsgebieden vind je allemaal leuk?