Stel je persoonlijke vraag #26

Ja, dat lijkt me een goed idee inderdaad, een reglement voor de gehele EU. Dat er ook gewoon even een gedegen onderzoek komt naar wat voor soort donatie nou het beste is voor het kind zelf, in ieder geval wat betreft wel of niet anoniem en hoeveel kinderen een donor mag verwekken.

Ja precies, dit soort situaties bedoelde ik (oa). Het is niet echt fair dat vruchtbare mensen overal kinderen kunnen krijgen en maken en dat wanneer je er al geld en een heel moeizaam traject voor over hebt, je opeens aan allerlei voorwaarden moet voldoen en iemand anders gaat beoordelen of jij wel een kind mag. Dus ik begrijp ook wel dat in sommige situaties een particuliere donor de enige optie is voor mensen.

3 likes

Ik heb dat zelf nooit in vraag gesteld maar heb al opmerkingen van vreemden gekregen als ik met mijn moeder was die zo gingen: “Is dat echt uw dochter? En ze is echt niet geadopteerd? wow, zou je niet zeggen”
Vind ik zĂł onnodig en onbeleefd

Ja eens. Hetzelfde geldt voor eicellen. In Cyprus en OekraĂŻne kan je makkelijker aan eicellen komen dan in Nederland, maar de omstandigheden waarin het gebeurt zijn vaak verschrikkelijk. Donoren geven de eicellen niet uit altruĂŻsme maar puur vanwege de verdienste, en het blijft onbekend wie de donor was.

Ik begrijp de wanhoop van wensouders maar al te goed, ik ben er zelf eentje geweest, maar het belang van het eventuele kind dat geboren wordt, mag niet onderschat worden.

Ik hoop dat er in de toekomst betere mogelijkheden komen voor ‘snowflake babies’, embryo’s die overblijven als de gezinswens van de wensouders na vruchtbaarheidsbehandelingen is vervuld.
Dan weet je wie de ouders zijn, dan zijn er waarschijnlijk geen 50 siblings en de embryo’s zijn er al, dus opnieuw oogsten (zaad / eicellen) is niet nodig.

Nog een interessante docu hierover: De Baby-industrie.

12 likes

Luister jij wel eens naar podcasts samen met iemand anders?
Samen is wel dat je allebei actief luistert, niet dat jij in de keuken rommelt terwijl je luistert en iemand het in de andere kamer toevallig ook hoort.

• Nee, altijd alleen
  • Ja, met mijn partner terwijl we allebei iets anders doen
  • Ja, met mijn partner en dan luisteren we ook enkel de podcast en doen niets anders in de tussentijd
  • Ja, met vrienden of familie terwijl we allebei of allemaal iets anders doen
  • Ja, met mijn vrienden of familie en dan luisteren we ook enkel de podcast en doen niets anders in de tussentijd
  • Anders

0 stemmers

Helemaal mee eens!

Ik had nog nooit van die snowflake babies gehoord. Wat een mooi concept voor ouders die beide niet vruchtbaar (genoeg) zijn! Wel echt zieke sci-fi adoptie, haha

1 like

Ja, ik heb me dat als kind wel eens afgevraagd. Maar gewoon omdat ik hoopte een prinses te zijn, haha.

giphy

18 likes

Oh mogen die embryo’s nu niet gedoneerd worden?

Mag wel, wordt o.a. in Amerika al gedaan, maar is flink prijzig en nog relatief onbekend.

Hier een interessante situatie: de moeder van de donorembryo is maar 1 jaar ouder dan de embryo. Zij was dus zelf 1 jaar toen de embryo (bij andere biologische ouders) ontstond.

Edit:
Inmiddels is er nog een kindje in het gezin, zij is nog langer ingevroren geweest.

Nog een edit:
In Leiderdorp zit een kliniek die als enige in NL embryodonatie aanbiedt. Voor de gevers is er geen verdienste. Of er sprake is van een grote of een kleine ‘voorraad’ (zoals bij eicellen in NL), durf ik niet te zeggen. Hopelijk wordt het populairder want er blijven vaak restembryo’s over na behandelingen. Het zou een uitkomst zijn voor wensouders die niet met eigen geslachtscellen kunnen voortplanten.

5 likes

Ja met collega’s

3 likes

Toen ik podcasts ontdekte/Serial seizoen 1 was ik er zo van in de ban dat ik dezelfde podcast drie keer in een jaar heb geluisterd, eerst alleen, toen met mijn ex en vervolgens tijdens een autorit van 12 uur met mijn zusje, haha. Ik ben die verschrikkelijke vriend die als ze ergens enthousiast over is je per se wil overhalen om het ook te proberen!!! :slightly_smiling_face: :hocho:

14 likes

Haha wat chill. Waren ze ook enthousiast?

Ik was mijn lievelingspodcast aan het luisteren net en het is altijd heel grappig, en als ik dan moet lachen kijk ik richting het geluid van de podcastmensen die ook aan het lachen zijn uit soort menselijke reflex ofzo. Dus het lijkt me eigenlijk heel leuk om dat met vrienden te delen!

1 like

Ugh zo vernederend inderdaad. Je mag bij gebrek aan kennis over anticonceptie een kind krijgen, maar nu moet je het opeens toetsen? Pfff

Net als een stel in de familie, twee vrouwen, die eerst op gesprek moesten bij de huisarts om het te hebben over hun relatie enzo. Ze kwamen terug ‘nou de huisarts heeft goedkeuring gegeven hoor’.

4 likes

Uhm ja ik heb er dus 5 en dat komt omdat ik ooit een keer een kleintje heb gekregen, daarna omdat we katten kregen een miele gekocht en dat was eigenlijk ook gewoon kut. Toen had ik bij de lidl een robotstofzuiger gekocht gekocht maar dat was het ook niet en vorig jaar toch maar een dyson gekocht.
En met de corona vonden we het een goed idee om de trap te gaan schuren en toen hebben we ook nog een bouwstofzuiger gekocht (en uiteindelijk de trap afgekrabt ipv geschuurd).

Dus

Draagmoederschap?

• Commercieel draagmoederschap zou toegestaan moeten zijn
  • Draagmoeders zouden alleen een onkostenvergoeding mogen ontvangen
  • Alleen familieleden tot de 2e graad zouden als draagmoeder moeten kunnen optreden
  • Zou ĂŒberhaupt niet toegestaan moeten zijn

0 stemmers

De situatie wereldwijd

noertjeriojto4e4

Haha wow, maar dan gebruik je de meeste dus niet daadwerkelijk?
Ik zou ze dan gewoon weg doen, ging er vanuit dat sommige mensen dus echt 5 stofzuigers in gebruik hebben.

2 likes

Nadat ik een docu heb gezien hoe dit in India allemaal gaat mogen ze dit van mij echt verbieden!

Soms in de auto op lange roadtrips, maar dan zijn we niet stil, dan gaan we ook erover in gesprek (of discussie) met elkaar.

3 likes

Volledig verbieden?
Dit is echt zo’n onderwerp waar ik zelf dus te weinig van weet. Geloof meteen dat er vreselijke situaties zijn waarbij vrouwen uitgebuit worden (neem aan dat jjj dat ook bedoelt, ken die docu niet). Maar draagmoederschap an sich vind ik iets heel moois, zolang het vanuit een soort gelijkwaardige relatie wordt gedaan.

Ik wil geen biologische kinderen meer van mezelf, maar ik zou echt zonder nadenken zo draagmoeder willen zijn voor bijvoorbeeld mijn zus, mocht zij een kinderwens hebben en dat nodig blijken.

3 likes

Omdat (ook @MJDLH) bij een officiële kliniek er lange wachtlijsten zijn, er is een groot tekort aan zaaddonoren en je verder geen contact hebt met de donor, pas bij leeftijd X kan het kind gegevens opvragen.
Als je 5 jaar moet wachten dan snap ik wel dat je verder gaat kijken en je dan bijvoorbeeld voor 80 euro een rietje Deens zaad koopt.

Overigens ik vraag me daarom af

Zou je als je man was zaaddonor zijn
  • Ja
  • Nee
  • Ik twijfel want

0 stemmers

En

Wat zou je ervan vinden als je vriend donor was
  • Vreselijk, ik zou hier nooit mee instemmen
  • Prima maar liever niet meer
  • Geen probleem mee
  • Ik zou dat toejuichen

0 stemmers

Ik zou echt zeker donor zijn als ik een man was en hoop dat mijn vriend zich binnenkort ook daadwerkelijk gaat opgeven. Ik denk er ook over na om eicel donor te worden maar de procedure houdt me tegen

1 like

Ok, ik heb hier eigenlijk geen onderbouwde mening over denk ik, heb er ook echt nog nooit over nagedacht. Waarom stemt iedereen nee? Als ik minstens 9 maanden van m’n leven en een bevalling voor iemand anders zou doen, zou ik daar wel geld voor willen :grimacing:

2 likes