Ik ben echt panisch voor spinnen, al zolang ik me kan herinneren. En op de één of andere manier trek ik ze aan of zo. Al meerdere keren heb ik er eentje in mijn haar gehad en in mijn huidige jaren '30-huis komen regelmatig beesten voorbij die gisteren of eergisteren door @MaartenvanRossem gepost werden. Van die joekels met zwarte lijven, die ineens vanachter de wasmachine komen of zo. Dan durf ik niks meer en schakel ik mijn man in. Vooral de kruipruimte onder ons huis is verschrikkelijk en als het straks herfst is komen die beesten om de zoveel tijd naar boven. Als mijn man niet thuis is vang ik ze eventueel onder een emmertje of schaaltje en dan mag mijn man het oplossen als hij weer thuis is.
Ik heb 2 katten en zelfs die zijn er bang voor. 1 van de 2 ging een keer zachtjes op zo’n spin kloppen met zijn pootje, vond de spin niet leuk. Vervolgens blies de kat een paar keer en ging hij er vandoor, hij durfde niks meer. En mijn man vond dat formaat ook niet leuk.
Op vakantie heb ik een keer een vogelspin op mijn slaapkamer gehad terwijl het geen tropisch land was. Het beest was waarschijnlijk meegelift in een bananendoos van de fruitkraam naast ons huisje (de verkoper zei dat dat wel vaker gebeurde en was nonchalant er over). Ik heb toen een preview gehad van hoe een hartinfarct voelt geloof ik, en schrok zo dat ik geeneens meer de kracht had om te gillen. Dat beest is weggekropen voor we iets konden doen en ik heb die nacht geen oog dichtgedaan. Gelukkig was het onze laatste dag op vakantie.
Maar bij deze kever had ik instinctief het gevoel dat hij zeldzaam was of zo? En dat het echt niet oké was als ik er de stofzuiger zou op zetten. Met spinnen heb ik dat schuldgevoel niet, maar andere ongenode gasten probeer ik wel te redden.
Achteraf heb ik gelezen dat een vliegend hert inderdaad niet zo heel veel voorkwam en dat het een mannetje was.