Spiraaltje

Ik baal want 1,5 jaar geleden moest ik een mirena in het ziekenhuis laten plaatsen door gyn omdat mijn baarmoedermond naar achter gekanteld lag oid. Deed ook echt veel pijn en erna ook nog lang last gehad.

Kostte me €228…

Nu laat ik hem er misschien weer uit halen binnenkort omdat we toch misschien (zat niet in de planning) voor een 2e kind gaan.
Dat is wel leuk uiteraard maar baal wel van het geld.
Dan mag ik ook hopen dat de huisarts hem er deze keer wel uit krijgt, anders moet ik weer naar het ziekenhuis en kost het me weer belachelijk veel geld.

Heb net een IUB Ballerine koperspiraal laten zetten bij m’n verloskundige (5 maanden geleden bevallen). Was er echt zenuwachtig voor maar voelde nauwelijks iets. Nu een klein beetje zeurderig gevoel, maar hoop dat het zo blijft want dit is goed te doen.

2 likes

Volgens mij valt de afspraak in m’n eigen risico en de spiraal zelf wordt vergoed want ik ben aanvullend verzekerd!
Ik heb een afspraak gemaakt en ben volgende week aan de beurt. Spannend. Wilde eigenlijk eerst alleen opties bespreken, maar het is logisch dat er dan meteen eentje geplaatst wordt.

Soa test kan trouwens gelijktijdig worden afgenomen heb ik gelezen in een medisch aftikel, uitslag hoeft niet afgewacht te worden dus ik kijk wel wat gynaecoloog zegt!

Edit: omg een dag na het maken van de afspraak en ik schijt bijna in mijn broek. Ben zo bang voor de pijn. Dat ik daar flauwval. En voor het geval dat ik nog weken nabloed en je al die tijd maandverband moet gebruiken en ik geen mogelijkheid heb tot verwisselen van dat maandverband (als ik van huis ben en een tijd geen toilet zie). Hadden jullie iemand mee naar je afspraak?

1 like

Kalm kalm…
In ergste geval wordt je een beetje flauwig ja, maar dat gaat ook wel weer over.
Je gaat niet heftig bloeden erna hoor, meer lichtoranje afscheiding. En waar ga je heen dat je weken geen toilet tegenkomt?

Ik heb erge verhalen uit mijn omgeving :o vriendin van vriendin die flauwviel. Andere vriendin die flauw werd en een half uur in de stoel moest blijven zitten. Vriendinnen die weken bloedden.
Haha geen weken, eerder uren! De trein of auto! Maar als ik erg ongesteld ben (half dagje/paar uur), dan moet ik een tampon en maandverband en na paar uur wel naar het toilet. Ben nu dan bang dat met enkel maandverband een uur zonder wc al te lang is. Maar hopelijk bloed ik niet zoveel daarna!

Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Ik wil een koperspiraal en ik hoop dat de pijn/bloeden tijdens menstruatie hetzelfde blijft als nu. Of als het eerst wat maanden erger is het vanzelf weer herstelt. En dat hij goed zit enzo. Bij iemand in m’n omgevin bleek het spiraaltje er bij het uithalen niet goed in gezeten te hebben en was ze al maanden verminderd beschermd :o Vind het gewoon spannend :’) Het zetten en hoe het daarna gaat.

Komt goed! Gewoon paracetamol & ibuprofen/naproxen een uur van te voren innemen en relax. Je kan ook flauwvallen omdat je het in je hoofd te spannend maakt (niet alleen door pijn dus). Bij mij viel de pijn reuze mee maar ik moest erna toch even huilen omdat ik het zo spannend vond allemaal. Ben daarna na 10 minuutjes gewoon naar huis gelopen. Ik moest volgens mij de derde dag van mijn menstruatie komen? Ik weet het niet meer zo goed

1 like

Exact hetzelfde. De spiraal zelf erin laten zetten voelde ik niet, maar die tang waarmee ze in het begin je baarmoedermond mee vastpakte, daar heb ik wel ff van moeten huilen. Daarna ook 2 dagen krampen gehad, maar was te doen. Overall: prima te doen.

2 likes

Viel echt mee! Had wel 600 mg ibuprofen genomen maar het voelde niet erger dan een flinke menstruatiekramp. Ben benieuwd of het nog erger wordt vandaag/morgen.
Ze vroegen wel 3x “gaat het wel?”, volgens mij keek ik wel angstig/bleek :’)
Wel raar: ik krijg dus geen controle echo over een maand, terwijl dat op internet wel wordt aangeraden. Bij mijn zus is hij ook gaan zakken waardoor ze minder beschermd was, dus eigenlijk lijkt het me fijner als het nog een keer gecontroleerd wordt maar dat is dus geen protocol?

2 likes

Bij mij was dat ook zo dat er geen controle echo werd gedaan. Maar ze zei wel dat als ik het wou ik gewoon kon bellen om daar een afspraak voor te maken mocht ik niet zeker zijn of last hebben.

1 like

Hoe snel vervangen jullie je spiraaltje? Ik heb 'm nu bijna 4 jaar en ze gaven aan dat de spiraal na 5 jaar vervangen moet worden.

Na 5 jaar dan toch? Of waarom zou je eerder of later willen?

Omdat ik bang ben dat ik het anders vergeet

Ik heb nu zelf maar even een herinnering in mn google agenda gezet voor april 2021 haha.

1 like

Wow het werd wel nog heftig in de loop van de dag. Af en toe flink gemene krampen en slappe benen. Heel benieuwd hoe het morgen gaat. Volgens mij zie je echt aan mijn hoofd dat ik het dan ff zwaar heb dus ben benieuwd op werk :’)

Jeetje ik lijd echt :’) Maar heb drie uur geleden ibuprofen genomen (400mg) dus het zou juist moeten werken nu maar eh nee niet echt, hoop dat ik kan slapen zo.
Edit: onee zie dat het alweer 5,5 u geleden is, volgens mij kan ik dan zo weer nemen en ga ik dat doen.

Komt wel goed! Bij mij duurde het ook echt even voor de pijn afnam… zelfs nog laten checken en voor de zekerheid een echo laten maken maar alles was oké. Is best normaal om er even last van te hebben aan het begin.

1 like

Echt het idee dat m’n lichaam dat ding eruit aan het werken is. Wat misschien feitelijk ook zo is? Lichaamsvreemd ding dat er opeens zit?
Heb net pijnstilling genomen, hoop dat het snel werkt!

Ik lees hier allemaal enge pijnlijke verhalen over spiraaltjes.
Vroeg mij af vinden de meiden die er een hebben de pijn moeite waard? Of zeggen jullie allemaal ‘stay away don’t do it!’
Ik zit al een hele tijd te twijfelen, geen enkele pil werkt goed.
Of ik ben super emotioneel (woedeaanvallen en paniekaanvallen) of de periodes zijn niet te regelen?
Zelf zat ik te denken aan een spiraaltje zonder hormonen.
Iemand tips?

Zeker doen!! Ik heb ook horror verhalen gelezen en achteraf bleek het voor mij mee te vallen. Zou wel iemand meenemen ( voor als het bij jou wel zo heftig wordt) en de dag vrij nemen. Zodat als je heftige krampen hebt, niet op werk zit.

Ik kon zo uit de stoel springen en had af en toe een gemene kramp. Maar kon gewoon de volgende dag werken zonder problemen (fysieke baan). Ook vond ik een moment van het zetten even pijnlijk, maar voor ik kon reageren was dat ook over.

1 like

Ik had eigenlijk helemaal geen pijn, niet bij het zetten en niet daarna (zit nu 2 weken) alleen wat lichte kramp.

Heb wel wat meer afscheiding en licht bloedverlies maar dat zal vanzelf wel over gaan denk ik.