Ja, klopt! Ik wil in de toekomst niet vastzitten aan Den Haag, dus dan zou ik eerder voor een autoriteit gaan en geen ministerie. Ik had wel bij de nza gesolliciteerd, maar die functie werd ineens geschrapt en ze vonden dat ik te weinig werkervaring had. Afm sluit het beste aan op mijn studie, dus zou daar eventueel/misschien ook nog binnen kunnen komen. Ik vind het wel lastig allemaal, want ik weet ook niet precies wat er bij me past of wat ik leuk vind
Ik heb een leuke vacature gezien waar ik op ga reageren. Alleen er staat al bij op welke datum de eerste gesprekken zijn en op welke datum de eventuele tweede gesprekken zijn. Op de datum voor het eerste gesprek kan ik wel, maar op de datum voor het tweede gesprek ben ik op vakantie.
Ik weet dat het heel voorbarig is, heb nog niet eens gereageerd laat staan een eerste gesprek, maar ik vraag me wel af hoe hard die data nou zijn? Ze gaan je toch niet afwijzen omdat je op die datum echt niet kan
Ligt eraan hoe graag ze je willen en wie je concurrenten zijn.
Ik zou gewoon solliciteren en mocht je uitgenodigd worden hier even contact over opnemen.
Ik mag op gesprek komen bij een traineeship waar ik op heb gesolliciteerd! Hoewel dit wel mijn tweede keuze is, ben ik benieuwd hoe het gesprek gaat lopen. Hoop dat ik snel reactie krijg op mijn sollicitatie bij het andere traineeship zodat ik een wel overwogen beslissing kan nemen.
ik weet niet of dit het juiste topic is voor mijn vraag, maar het lijkt me heel tof en nuttig om volgend jaar eerst te beginnen met werkervaring opdoen in het buitenland (zuid-amerika, maar ergens anders mag ook!) bij een NGO/ bedrijven gerelateerd aan voedsel/duurzaamheid (liefst betaald). Ik weet alleen niet zo goed waar te beginnen qua zoeken dus als iemand goede websites heeft of andere suggesties dan zijn ze zeer welkom!
Ik vraag me af hoeveel sollicitaties jullie hebben lopen. Ik verwacht deze zomer klaar te zijn met studeren en zou graag in september willen beginnen met mijn eerste ‘volwassen’ baan. Op dit moment heb ik 2 sollicitaties lopen waarvan ik er bij 1 op gesprek mag komen. Zouden jullie nog verder solliciteren?
Dank voor je antwoord! Ik ga nog even kijken of er leuke vacatures openstaan!
@NewBlood Ik studeer ook deze zomer af en zou ook graag in september beginnen. Ik heb nu een sollicitatie lopen, maar hoop dat ik bij mijn stage mag blijven.
Ik zie helaas maar weinig leuke vacatures voorbij komen. Dat is trouwens niet waar, er staan best wat vacatures bij voor mijn droombaan, maar die vereist min 5-10 jaar werkervaring
Ik heb de baan gekregen en heb m’n huidige baan al opgezegd. Dat vond ik echt mega spannend maar nu ben ik wel echt zo ontzettend blij dat dat allemaal gelukt is!
Gefeliciteerd!
Ik heb een interessante vacature gevonden en toevallig is één van de locaties bij mij om de hoek. Is het heel raar om daar even te gaan aanbellen en persoonlijk mijn cv en brief af te geven, of mail ik beter gewoon?
Er zijn trouwens drie locaties dus ik weet niet zeker waar degene die over sollicitaties gaat werkt.
Dit is herkenbaar. Ik zie ook amper leuke vacatures en om nou te gaan solliciteren bij bedrijven waar ik mezelf niet zie werken
Heb wel eens gehoord dat mensen door persoonlijk langs te lopen een voordeel hadden tov de rest, maar dat was dan vaak wel bij kleine bedrijven!. Je valt oog wel op. Zou het zelf ook doen denk ik.
Ja ik denk niet dat het heel groot is, maar ze zijn gedecentraliseerd. Misschien doe ik het wel gewoon!
Ik zou bellen en evt vragen stellen die je over de vacature hebt. En dan nav dat telefoontje je brief sturen.
Ik heb een hele leuke vacature gezien waarbij ik aan de meeste eisen voldoe, maar je moet ook een specifieke opleiding hebben gevolgd. Maar als ik google zijn er zoveel varianten van die opleiding: van een week tot 4 jaar. Ik heb die opleiding dus niet, maar kan ik dan alsnog solliciteren en aangeven dat ik bereid ben die opleiding te volgen? Ik denk dat ik 0 kans maak, maar wil het toch proberen.
Ik zou aangeven dat je interesse hebt (als je de vacature echt heel leuk vindt) en een motivatiebrief erbij mee sturen en aangeven in de brief dat je graag op gesprek wil komen. Zo kun je in het gesprek er altijd achterkomen of je dit echt wel of toch niet wil. Ook al heb je die specifieke opleiding niet kun je wel andere kwaliteiten benoemen.
Zorg trouwens ook dat je je goed informeert over het bedrijf en dus veel weet, dat is altijd een pluspunt.
Iemand tips om (online) assessments te oefenen?
Cijferreeksen, figuurreeksen, analogieën, syllogismen (die vind ik trouwens lastig, had er gisteren met oefenen van de 8 wel 8 goed, maar voor mijn gevoel had ik ze ook bijna allemaal fout kunnen hebben :’)). etc. Heb natuurlijk al veel gegoogled, maar misschien weten jullie een goede site die ik nog niet ken. Of tips ofzo?
Een bericht terugsturen dat je geïnteresseerd bent en of ze je kunnen bellen om meer te bespreken. Dan berichten ze je meestal terug met wanneer ze kunnen bellen en maak je een belafspraak.
Niet je sollicitatiebrief sturen. Dit is een kennismaking, wederzijds. Je wel inlezen in het bedrijf en de vacature. Vaak wordt gevraagd je cv van te voren te sturen. Vaak ga je na een belafspraak nog langs op kantoor, en soms volgt er na een belafspraak een verzoek tot solliciteren dmv een brief.
Ik heb deze week een sollicitatie gehad voor een fulltime functie bij mijn bijbaan. Ze gaven aan dat er in totaal maar 1 gesprek is en ze de geschikte kandidaat opbellen om te feliciteren en een aanbod te doen. Nu ben ik net afgestudeerd en helemaal nieuw in het sollicitatiewereldje en ik wil niet teveel op de zaken vooruit lopen maaarrr: is het alleen een aanbod voor de baan of komen er al direct onderhandelingen bijkijken oid?