Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb eindelijk die meneer kunnen spreken. Hij heeft wellicht een opdracht voor me en gaat me nu voorstellen. Hopelijk zijn ze geïnteresseerd en mag ik op gesprek komen.

Het is nu definitief dat ik nog tm half april bij mn huidige werk blijf. Wel gek maar ook wel fijn dat er einddatum in zicht is.

2 likes

Spannend, hopelijk kun je dan door met je nieuwe opdracht.

Ik heb vandaag om half 4 een soort verkapte sollicitatie gestuurd en om tien voor vier kwam er al een mail dat mijn mail was doorgezet naar de directie en HR. Hoop morgen meer te horen.

1 like

Ik heb ergens op gesolliciteerd omdat het me leuk leek om in de zomervakantie te combineren met mijn huidige baantje en ik heb dat ook in mijn brief gezet. Ik ben op gesprek gevraagd maar ik kon toen niet en moet nu even telefonisch contact opnemen. Is het dan handig/nuttig/nodig om te vermelden dat ik het echt pas zie zitten voor in de zomer?

Als beginner qua sollicitaties heb ik jullie hulp weer nodig. Ik ben bij een bedrijf aan het solliciteren op een startersfunctie en daar een assessment voor ingevuld en waarschijnlijk dus binnenkort een assessment dag. Maar, dat is een startersfunctie en ik zie nu bij hetzelfde bedrijf een betere vacature langskomen waar 1-2 jaar ervaring gevraagd wordt (ik heb 1 jaar ervaring ongeveer) die qua werkzaamheden meer aansluit bij wat ik wil/kan. Eigenlijk wil ik liever die functie dan de startersfunctie die nog vrij vaag is. Hoe pak ik dit aan?

Helaas trouwens wel slecht nieuws, het bedrijf wat mijn absolute nummer 1 was heeft me toch afgewezen op te weinig ervaring. Had er rekening mee gehouden, maar zo’n afwijzing voelt toch naar.

Hee wat balen van die nummer 1 functie.

Over die vacature die je net bent tegengekomen, ik zou gewoon solliciteren op deze functie. Ik zou in jou plaats wel even bellen met de contactpersoon en je verhaal wat je hier schrijft uitleggen, om even een heads up te geven over het feit dat er twee sollicitaties komen van één kandidaat. Ook zodat zij weten van jou volgorde van voorkeur (dit kan je trouwens ook in je motivatiebrief verwerken).
Het lijkt me dat het voor het bedrijf geen probleem is.
En mocht deze functie die jij leuker vind hem niet worden, ben je nog wel in de running voor die startersfunctie.

2 likes

Ik heb zojuist, met pijn in mijn hart, mijn contract opgezegd bij mijn bijbaan die ik al ruim 4 jaar heb. Aankomende week teken ik het contract voor mijn eerste grote mensen-baan en ik begin half april. Ik moet alleen mijn leidinggevende nog inlichten. Hopelijk gaat er niets fout, want dan heb ik gewoon helemaal geen baan meer. Ik ben echt een doemdenker :joy:

1 like

Wauw dat is wel heel spannend! Mag ik vragen waarom je niet gewacht hebt tot je je nieuwe contract hebt ondertekend?

Ik ga voor het eerst solliciteren voor een ‘grote mensen’ baan. Ik heb wel een CV, maar die moet ik sowieso nog even aanpassen. Ik ben benieuwd of jullie er een foto op hebben, een intro stukje en of jullie niet relevante bijbaantjes er ook op zouden zetten. Tips zijn ook erg welkom (ook motivatie brief), want solliciten voor een echte baan is toch een soort van eng.

Foto op CV?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Intro stukje CV?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Bijbaantjes op CV?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ja, goede vraag. Vooral vanwege de opzegtermijn van mijn huidige contract. En mijn nieuwe werkgever wil graag dat ik zo snel mogelijk begin. Ik volg over anderhalve week ook alvast een training. Of heb ik nu teveel vertrouwen in de mensheid :joy:

Ik heb 2 bijbaantjes gehad en allebei niet relevant. Toch heb ik er 1 op mijn cv gezet zodat ze kunnen zien dat ik naast mijn studie gewerkt heb. Anders is mijn cv ook mega leeg, want heb verder niets gedaan bij studie- of studentenverenigingen :thinking:

2 likes

Toen ik net afgestudeerd was, had ik mijn relevante bijbanen en stages elk apart benoemd. Daarnaast had ik bijvoorbeeld 2005-2010 diverse bijbanen in die en die sector, om duidelijk te maken dat ik tijdens m’n middelbare schooltijd en studie altijd gewerkt had.

2 likes

Ik zou je niet-relevante bijbanen er alleen opzetten als je buiten je opleiding verder niet echt iets noemenswaardigs hebt gedaan.

1 like

Ben gisteren eindelijk gebeld, maandag op gesprek :dancer:t3:

6 likes

Ennn ik ben aangenomen! Komende woensdag contractbespreking.

27 likes

Wat goed, gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd allemaal!

Ik heb weer een dipje, ben er echt zo klaar mee. Hopelijk kan ik hier binnenkort ook posten dat ik een nieuwe baan heb.

Man man man, ik was zó zenuwachtig. Had een black-out en een hoestaanval van 3 minuten :joy::+1:t2: Wel een superleuk bedrijf, maar denk dat ik het zelf een beetje verpest heb met die zenuwen.

Ik kreeg ook een hoestaanval tijdens mijn sollicitatie en het is goedgekomen!

1 like

Ik flapte er ook letterlijk uit: “Jezus, wat is dit, ik ben nog nooit zo zenuwachtig geweest!?” :woman_facepalming:t3:

2 likes

Ik heb bij het bedrijf waar ik nu op zaterdag werk als bijbaan gesolliciteerd naar een hele andere, ‘hogere’ functie die wel helemaal bij me past (qua vakgebied, opleiding). Ik heb alleen 0,0 echt relevante werkervaring, wel stages gedaan die wat raakvlakken hebben met de functie en m’n opleiding sluit er perfect bij aan. M’n huidige teamleider heeft m’n sollicitatie ontvangen en ik denk dat zij ook meebepaalt wie er op gesprek mag komen dus ik hoop heel erg dat ze een goed woordje voor me wil doen :crossed_fingers:t3: ik hoor als het goed is donderdag of ik op gesprek mag komen.
Ben alleen heel erg bang voor dat ze me gaan uitlachen ofzo dat ik heb gesolliciteerd, zo van “hahahaha sofetch probeert even op te klimmen in de organisatie, dacht het niet” maar dit slaat nergens op natuurlijk.

1 like