Sollicitatietopic (Deel 1)

Voor mij niet helemaal herkenbaar maar loopbaancoaching is nooit weg. Waarom ga je er vanuit dat het free lance / thuis werk wordt na je afstuderen? Is dat logisch met je opleiding of juist nier?

Ik merk dat zelf solliciteren bij bedrijven steeds stroever gaat en dat alles ondergebracht lijkt bij een recruiter.
Morgenochtend heb ik een gesprek ter introductie bij een recruiter specifiek voor mijn werkveld maar ik vind het altijd een hoop blabla en ben nog niet echt overtuigd dat dit mij aan een baan gaat helpen?
Wel blij dat ik morgen weer even de deur uit mag :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik vind recruiters juist altijd super chill! Die mensen krijgen een provisie als jij een baan krijgt, dus ze doen altijd heel erg hun best :slight_smile:

1 like

Ik heb eigenlijk nog maar van weinig mensen gehoord dat ze hun baan via een recruiter hebben. Maar jij hebt dat dus? Ik vind het inderdaad wel fijn dat zij ook naar vacature kijken maar ik ben bang dat ik op een grote stapel terecht kom en dat er verder niks gebeurd. Durf daar dus niet echt te veel op te steunen eigenlijk

Ik wil je vooral een hart onder de riem steken.
Ik was zelf ook 27 toen ik afstudeerde en ik heb een gat van een aantal jaar op mijn cv. Maar uiteindelijk ben ik gewoon aan werk gekomen. Wel telkens tijdelijk, maar dat ligt aan mijn werkveld. Ik loop als het ware wel wat achter op leeftijdsgenoten, maargoed, dat is nu eenmaal zo. Ik heb nooit opmerkingen gehad over mijn late afstuderen of het gat op mijn cv. Ik ben begonnen met een werkervaringsplaats en van daaruit in betaald werk gerold en daardoor had ik al best wat ervaring die ik weer bij sollicitaties op kon geven.
Loopbaanorientatie is heel nuttig, zou het zeker doen. Maar het belangrijkste is volgens mij beginnen en ervaring opdoen. Want pas dan weet je wat je echt leuk vind en dan kun je je ook beter oriënteren op je loopbaan. Wat je tijdens je studie denkt over je werkveld kan ik de praktijk best heel anders zijn.

4 likes

Dit is exact hoe ik over het gesprek van morgen denk. Voelt misschien een beetje als verspilde tijd

Klopt, en anders lig ik toch maar in bed rond die tijd in de ochtend dus ik ga wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Voor mij heel herkenbaar! Ik was klaar met mijn opleiding toen ik 25 was en veel oud-klasgenoten waren toen allang aan het werk. Het voelt daarom voor mij alsof ik de boot een beetje heb gemist. Ik heb nog geen baan, maar waar ik sollicitatiegesprekken heb gehad zijn ze zelf nooit begonnen over vertraging en ik als ik het dan zelf ging uitleggen had ik het idee dat het zelfs in mijn voordeel werkte. In mijn geval denk ik dat ik nu ook een betere werknemer zou zijn met wat meer levenservaring dan wanneer ik precies 4 jaar over mijn studie had gedaan.

1 like

Misschien een idee om nu ook al te kijken naar een bijbaan in je vakgebied/richting die je op wil? Dat heeft bij mij ook geholpen in het krijgen van mijn eerste baan na het afstuderen.

Zijn hier ook mensen die verstand hebben van ww-uitkeringen?
Ik heb het zelf financieel best breed dus ik twijfel om mijn ww aan te vragen, want ik wil eigenlijk mijn opgebouwde gewerkte jaren niet verliezen.
Ik heb blijkbaar 10,5 maanden recht op ww op basis van mijn gewerkte jaren. Stel ik vind na 3 maanden werk en dat gaat verder gewoon goed. Ben ik dan die 7,5 opgebouwde ww-maanden kwijt?

Kan ik mijn oude WW-uitkering terugkrijgen als ik opnieuw werkloos word?

Als u binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, dan is herleving van uw oude uitkering mogelijk. U heeft van ons een brief gekregen toen uw WW-uitkering is stopgezet omdat u weer ging werken. In deze brief staat ook de datum tot wanneer u uw oude uitkering weer kunt terugkrijgen. Is deze datum nog niet voorbij? Dan is herleving mogelijk. Is deze datum voorbij? Dan vraagt u een nieuwe WW-uitkering aan. Wij kijken dan of u een nieuwe WW-uitkering kunt krijgen.

2 likes

Niet zo moeilijk te vinden

2 likes

@flwhrs en @Freckles
Ja dat heb ik ook gelezen. Binnen 26 weken herleeft je oude ww, na 26 weken werken bouw je nieuwe ww-rechten op. Maat nergens staat wat er gebeurt met de maanden ww die je niet hebt opgebruikt. Zijn die weg?

Hoe ik die tekst interpreteer wel ja.

Dan zou ik er eerder voor kiezen om geen ww aan te vragen. Ik kan zelf makkelijk een half jaar opvangen en verwacht niet echt dat het zo lang gaat duren. Straks heb ik ruim 8 jaar gewerkt voor deze ww-opbouw en gooi ik het met 2 maanden weg :disappointed_relieved:

Hier staat t prima uitgelegd. Maar ik zou morgen gewoon het UWV bellen. WW aanvragen schijnt wel enorm ingewikkeld en langdradig te zijn.

1 like

Thanks voor de link, dit las ik inderdaad ook op een juridische website maar toch twijfel ik omdat het uwv er zelf niks over zegt op zijn website. Ik ga inderdaad morgen denk ik even bellen.

Nee joh, is helemaal niet moeilijk of langdradig.

En volgens mij blijft je arbeidsverleden gewoon staan @Evi-lena. Toen ik voor de tweede keer werkloos raakte 2,5 jaar na mijn ww had ik gewoon ww voor mijn hele arbeidsverleden.
Dat is overigens een maand per gewerkt jaar met een minimum van 3 maanden en een max van 24 dacht ik.

3 likes

Dat is niet waar, het gaat heel makkelijk.

En ik zou ook niet weten waarom je opgebouwde jaren vervallen als je eerder een baan vindt dan je ww op is? Dat zou krom zijn zeg.

2 likes

Maar had je toen je gehele ww-recht opgemaakt?