Sollicitatietopic #2

Was dit een sollicitatiegesprek of een hospiteeravond in een studentenhuis. Hallo hee.

Pas maar op, straks word je aangenomen en moet je jezelf naar de 22e verdieping shotten

4 likes

Haha, nee bij de gemeente.

Ik heb volgende week een sollicitatie, maar ik ben altijd te bescheiden tijdens een sollicitatie denk ik waardoor ik misschien niet goed uit de verf kom omdat ik alles wat ik doe vanzelfsprekend vind of niet benoemenswaardig


Hebben jullie nog tips hiervoor?

Misschien kan je het gesprek oefenen met iemand? Op LinkedIn en andere websites staan wel lijstjes met (standaard)vragen waar je alvast een antwoord op kan proberen te formuleren.

Misschien kun je er anders naar proberen te kijken: je zit daar met een paar vreemden die jou niet kennen, je wilt jezelf voorstellen en vertellen wat jij kunt en doet. Het is dus geen opscheppen om te vertellen wat jij allemaal doet (dingen die jij vanzelfsprekend of niet benoemenswaardig vindt), maar puur informeren. Deze mensen weten nu niets van jou en aan jou de taak om hun goed te vertellen wĂĄt je allemaal doet. Misschien voelt het op die manier iets anders voor je, en is het resultaat anders omdat je jezelf iets meer kunt laten zien. Veel mensen denken dat wat voor hun vanzelfsprekend is, dat ook voor anderen is, maar dat is vaak echt niet zo :slight_smile:

En inderdaad oefenen (gewoon hardop, op de fiets) met leren in kernachtige zinnen te vertellen wat jij doet en waar je goed in bent. Ik merk altijd dat ik dat veel beter kan, als ik het vantevoren een paar keer echt geprobeerd heb.

3 likes

Ben gisteravond eindelijk gebeld voor nav mn sollicitatie.
Heb niet op kunnen nemen want was aan het werk.
Net terug gebeld;
Ja, we geven vandaag uitsluitsel. Het gaat nog tussen jou en iemand anders.
Heb toen gezegd dat ik het hen makkelijk maak en ik me terugtrek met als reden dat ik vorige week hemel en aarde heb bewogen om daar te komen voor mn tweede gesprek en ik vrijdag gebeld zou worden.
Reactie; ja, dat hebben mijn collegas me niet gezegd dus daar kan ik niks aan doen en je moet niet vergeten dat we een formule bedrijf zijn! We zijn een heel leuk bedrijf hoor!
Dus ik weer; Ja, dat zal zeker zo zijn maar ik vind het niet netjes dat ik vandaag pas iets hoor met nog 3 dagen om te onderhandelen en om mn huidige contract op te zeggen. Ik wens jullie veel succes met de nieuwe winkels!
Zij; maar we zijn echt een heel leuk bedrijf hoor!!!

Okay


1 like

Klinkt alsof je voor jezelf al had besloten dat je het niet wilde doen en dit als een mooie uitweg zag :stuck_out_tongue:

Als ze vrijdag iets zouden laten weten en jou pas op maandag bellen, dan zit daar wel een weekend tussen. Niet netjes natuurlijk maar dit gaat er bij veel bedrijven zo aan toe, dan kun je nergens meer solliciteren

7 likes

Misschien wel! Maar dit is niet wat ik tot nu toe gewend ben met solliciteren.

Dit komt in echt heel veel sectoren voor, ook bij functies waar ze zogenaamd iemand ‘z.s.m.’ zoeken. Zolang je nog niet binnen bent bij een bedrijf, ben je niet hun hoogste prioriteit. Niet netjes van die bedrijven, maar wel vaak de realiteit.

2 likes

Het is jouw keuze, maar ik vind dit ook overdreven. Ik zou het als bedrijf ook raar vinden als je je niet in hun kunt verplaatsen, om in te schatten wat prioriteiten zijn voor hen en dat zulke dingetjes gewoon gebeuren. Door een kleine miscommunicatie bovendien. Vind dat je ze wel erg hard afrekent. Maar goed, echt je droombaan zal het sowieso niet geweest zijn haha dus dan moet je lekker afzeggen als je dit echt zo belangrijk vindt.

6 likes

Dat mag. Ik had gewoon vrijdag graag een update gehad. Ik had als ik vandaag de baan had gekregen 2 dagen de tijd gehad om te onderhandelen en mn huidige baan op te zeggen ivm einde van de maand.
Bij de nieuwe baan had ik 1 nov moeten starten dat was een vereiste vanuit hen en mede daarom ben ik vorige week op hun verzoek op twee gesprekken geweest.

1 like

Ik vind het ook niet zo fijn om over mezelf te zeggen dat ik ergens goed in ben oid, dus ik probeer vaak met een beetje “bewijs” te komen. Dus als ze vragen “ben je goed met excel”, dan zou ik zeggen dat ik de indruk heb dat ik daar wel vaardig in ben omdat collega’s vaak naar mij toe komen met hun vragen. Of als gevraagd zou worden naar drie goede eigenschappen, dan zou ik denk ik zeggen dat ik van collega’s vaak hoor dat ik heel geduldig ben (of wat dan ook). Zo voelt het minder alsof ik het over mezelf zeg, maar alsof ik het anderen over mij laat zeggen.

2 likes

Nou ik heb inmiddels na maanden zoeken mijn droombaan gevonden, zelfs getekend en ik begin 1 november officieel. Wat een vermoeidheid en stress komt nu naar boven zeg, maar dit voelt zo goed!
Huidige werkgever weet het inmiddels ook al en alle collega’s waarmee ik samenwerk.
Voelt goed om dit nu te kunnen afsluiten! :star_struck:

22 likes

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek voor een baan waar ik, denk ik, veel te weinig ervaring voor heb. Heb gesolliciteerd omdat het mij heel erg interessant lijkt maar het is echt een mega pittige baan en bij banen die lang niet zo pittig zijn ben ik afgewezen op ‘te weinig ervaring’. Verbaas me echt dat ik hier dus uitgenodigd word en verwacht er niet teveel van maar toch dat beetje hoop


Nee denk dat aub niet. In de vacature voor mijn nieuwe baan stonden ook dingen waar ik totaal niets mee te maken heb of ervaring in had, maakt je erg onzeker wellicht maar uiteindelijk roepen ze je omdat er iets is wat ze interessant vinden aan je CV of motivatie. Tijdens het gesprek ook te horen gekregen dat die punten wel handig zijn maar niet belangrijk, uiteindelijk ook aangenomen.

Laat je niet afschrikken, vaak zijn het toch standaard dingen die ze vermelden :relaxed:

1 like

Ik heb gisterenavond voor de eerste keer ergens anders gesolliciteerd. Vraag me af wanneer er contact met me wordt opgenomen (of niet).

Hoe vinden jullie vacatures? Waar zoeken jullie? Ik heb 10 jaar geleden voor het laatst gesolliciteerd en kom nu niet verder dat indeed.nl en ‘jobs’ bij LinkendIn. Gaat in mijn geval om een HBO baan op gebied van communicatie.

Indeed, groepen op LinkedIn, Nationale Vacaturebank, Jobbird.
Ik zocht ook op functietitels plus een bepaalde plaatsnaam, soms staan vacatures alleen op de website en dan komt hij via de gewone resultaten of advertenties omhoog.

3 likes

Als aanvulling op @koala zijn de vacaturebanken van logeion en frankwatching ook wel interessant. Frankwatching is wel meer marketing, maar heeft ook communicatie vacatures online staan!

3 likes

Op de site van bedrijven kijken waar je graag wilt werken. Vaak kan je ook vacature alert instellen.