Dankje voor de info! Wil toch liever gaan kijken naar een duurzame bank
Ik ben op dit moment minder gaan werken (32uur) vanwege opleiding en betaal via mijn loon ook deels de opleidingskosten.
Ik merk dat ik het moeilijk vind om te sparen nu met minder inkomsten, terwijl als ik het zo onder elkaar zet het makkelijk moet kunnen hmm. Goede stok achter de deur.
Op dit moment:
In:
± 2230
Uit:
1100 gezamenlijke rekening (hypotheek e.d.)
32 telefoon
105 zorgverzekering
26 lenzen
55 sportabbonement
185 reiskosten
250 sparen
In:
€1850,- loon
€65,- zorgtoeslag
Uit:
€60,- telefoon
€140,- zorgverzekering
€100,- benzine
€300,- naar m’n vriend voor het huis
€20,- DUO
€235,- lease auto + wegenbelasting
€600,- sparen
En de rest gaat vooral op aan kleding en make-up.
Dit topic en die financieel app hebben me echt gemotiveerd om het allemaal wat beter in kaart te brengen!
Hoezo krijg je zo veel zorgtoeslag? Ik verdien minder en heb geloof ik recht op een tientje of twintig euro per maand
(Ik vraag het altijd pas achteraf aan dus ik weet het bedrag per maand niet zeker)
Ik denk wel dat het een goede vraag is want toen ik al minder dan dit verdiende had ik geen recht meer op zorgtoeslag! Ik zou het wel checken bij de belasting voordat je alles moet terugbetalen aan het eind van het jaar (of misschien al over 2018 als dit al een tijdje zo is).
Ik heb er juist laatst over gebeld toen m’n salaris veranderde en toen ging ik van 99 euro naar 65 euro. In mijn salaris zit ook €200,- reiskostenvergoeding (alleen ben ik maar de helft kwijt aan benzine), dus mijn salaris zonder reiskosten is natuurlijk wel een stukje lager.
Dan zal dat het wel zijn. Gelukkig maar. Terugbetalen is niks.
Ik heb die app financieel ook gedownload, maar heel veel dingen worden niet elke maand afgeschreven maar heel wisselend (bijvoorbeeld het eigen risico). Hoe doen jullie dat dan?
Wie financiert mest en stank? Jawel, dat is de Rabobank!
Ik had het een tijdje (toen ik nog studeerde/minder verdiende) best op orde. Ik moet het weer eens goed gaan uitpluizen.
Wij verdienen samen zo’n €4500.
Beide maken we 600 euro over naar de gezamenlijke rekening. Van die €1200 gaat:
- hypotheek €600
- gas/water/licht €80
- gemeentelijke lasten/afvalstoffen €90
- internet/netflix €40
- boodschappen €300
- ditjes en datjes (koffie, thuisbezorgd, bios) €100
edit: Mijn vriend betaalt de verzekering van het huis alleen. Hij verdient wat meer, dus dat vind hij niet erg.
Van de €1500 die ik zelf overhoud gaat er vast uit:
- zorgverzekering €100
- auto belasting en verzekering €90
- auto benzine €150
- spotify en telefoon €20
Blijft over €1150. Daarvan gaat:
- spaarpot afbetalen starterslening €500
- spaarpot vakantie €100
De overige €550 is voor fun stuff. Uit eten, kleding, uitjes, cadeautjes, games. En als ik overhoud probeer ik meestal nog dat spaarpotje starterslening voller te krijgen. (Als wij die straks afbetalen, hebben we in principe €10.000 van ons huis al afbetaald.)
Samenvatting
Ik vraag me trouwens af hoe interessant dit is voor anderen, maar het is wel even megahandig voor mijn eigen inzicht!)
Ik vind het interessant hoor! Zo krijg ik als thuiswonende student wat inzicht in vaste lasten en andere kosten.
Ik heb nog niet echt iets uitgebreid, werk nog maar een half jaar en woon thuis zonder grote plannen.
maandelijks in
€1650 (loon)
maandelijks uit
€350 (kostgeld)
€104 (treinabonnement)
€ 8 (netflix)
En dat is het eigenlijk :’) Ik zet sowieso €1000 op mijn spaarrekening, nu goed doorsparen zodat ik tegen de zomer een auto kan kopen, jammer genoeg is tweedehands geen optie omdat er geen goede markt is voor automaten. Het resterende geld (€188) is voor kleine dingen maar vaak gaat dat naar eten, makeup, boeken of games :’)
Door wat posts hier begin ik wel al na te denken over hoe ik alles ga verdelen voor als ik mijn grootste vooruitzicht (die auto) gekocht heb, maandelijks €100 sparen voor reizen lijkt me bijvoorbeeld leuk.
(Nieuwsgierig) maar waarom is er volgens jou geen goede tweedehands markt in automaten?
Onze laatste twee auto’s zijn tweedehands automaten. (Honda jazz)
Ik weet niet of het helemaal hier thuis hoort… maar ik heb mijn maandelijkse vaste lasten in excel staan als “kasboeken”. Echter merk ik dat ik vrij veel geld uitgeef aan eten/snacks buiten de deur en aan spullen bij de Etos/Kruidvat/Hema enzo. Hoeveel dit is zou ik graag inzichtelijk willen maken (door bijvoorbeeld categorieën: verzorging, gezond eten, ongezond eten, spullen voor in huis). Heeft iemand hier een idee voor? Zodat ik op een laagdrempelige wijze (liefste via mijn telefoon) er inzicht in kan krijgen en dan ook beter zie waar ik kan besparen
Niet voor op je telefoon, maar er is zo’n afas programma waarin je je rekeningoverzicht kunt uploaden. Dat programma (afas kasboekje oid) labelt zelf al vrij veel uitgaven, en je kunt die labels zelf ook nog aapassen. Vind het heel handig maar merk dat ik het niet echt bijhou want je moet eerst via je bank je overzicht downloaden en dat dan in dat programma uploaden. Duurt me te lang, maar is wel handig voor een overzicht een keertje.
Sommige apps moet je koppelen aan je bank maar ik merk dat ik dat wel een beetje spannend vind dus liever niet doe. Maar alles handmatig invoeren is wel irritant.
@Pandabeer Ja, ik doe het dus al jaren met de hand. Heb wel eens apps geprobeerd, maar dat werkt dan toch niet helemaal ideaal of vergeet ik na een tijdje en excel houd ik echt al heel lang maandelijks bij.
Leuk dit soort topics!
Ik werk 36 uur en woon (nu nog) samen in een huurapp -> net koophuis gekocht.
Maandelijks in:
Salaris: 2350
Bijdrage vriend auto: 100
Maandelijks uit:
Gezamenlijke rekening: 775 (Huur/gwl/boodschappen)
Leaseauto: 300
Zorgverzekering: 123
Verzekering overig: 5
Gezamenlijk sparen: 100
Zelf sparen: 250
Ik houd dus ongeveer 900 euro over om ‘vrij’ te besteden per maand. Meestal houd ik 450 euro ‘bestedingsruimte’ aan en geef ik mijzelf 200 euro kleedgeld, haha. De rest zet ik dan weer op mijn spaarrekening als extra buffer.