Schotland

Je hebt in Engeland per regio verschillende treinmaatschappijen, voor Londen-Edinburgh is het LNER (www.lner.co.uk). Je kunt gewoon op hun site een kaartje kopen. Je kunt er dan voor kiezen je kaartje op te halen op een station (kan op elk station in Engeland), dan krijg je een code om in te voeren bij een kaartautomaat. Je kan vanaf 3 maanden van tevoren een kaartje kopen, hoe vroeger hoe goedkoper. Een kaartje is nu 50 pond zie ik, dat vind ik nog best veel, maar kan niet meer bedenken wat ik destijds heb betaald
 Als je in Schotland de trein wil nemen moet je ScotRail hebben trouwens.

Ok, dan tips. Schotland is echt mijn alltime favourite dus wordt misschien een lang verhaal haha. Oh en voor context: ik was in mijn eentje, houd van wandelen en ben niet echt het nachtleven in gedoken. En ik was met de trein, dus was gebonden aan plekken die bereikbaar zijn met ov, wellicht zijn er in de omgeving van de plekken waar ik ben geweest pittoreskere dorpjes om te verblijven.

  • Glasgow zou ik overslaan. Ik was er maar 1 nacht, maar vond het helemaal geen speciale stad; weinig te zien en niet zo sfeervol
  • Loch Ness zou ik ook overslaan. Ik ben er alleen een stuk langsgereden met de bus, maar vond ik niet indrukwekkend. Loch Lomond daarentegen vond ik wel een aanrader! Ik sliep in Balloch wat ik een fijne uitvalsbasis vond. Dorpje is niet heel spannend, maar vanaf daar kun je naar veel andere plekken voor mooie wandelingen, je moet hier sowieso heuvels op, de uitzichten zijn fantastisch! En vanaf Balloch gaan ook boottochten over het meer.
  • Dan, Fort William. Ook niet per se een spannende plek, maar vanaf daar kun je heel veel zien. Ga zĂ©ker de treinreis van Fort William naar Mallaig doen. Dat is de mooiste treinreis die ik ooit heb gemaakt (en ik heb inmiddels al best een lijstje). Je gaat over het Glenfinnan viaduct, echt prachtig en daarna nog een aantal uur door echt de mooiste omgeving. Je kunt met de Jacobite stoomtrein in ‘Harry Pottersfeer’. Dat is best duur en ik heb begrepen dat alleen de eerst klas echt de Harry Pottersfeer heeft, maar de tweede klas niet. Er gaat ook 4 keer per dag een gewone trein, een stuk goedkoper en de ervaring is hetzelfde denk ik. Op de heenweg moet je links zitten om het beste beeld van het viaduct te hebben, op de terugweg rechts. Iedereen is alleen maar foto’s aan het maken, maar ik zou gewoon genieten van het uitzicht en ook nog een keer zelf naar glenfinnan gaan om het viaduct te bekijken. Volgens mij kun je op internet vinden hoe laat die stoomtrein er overheen rijdt, voor de beste ervaring.
  • Isle of Skye is ook echt een must. Ik verbleef in Portree, een leuk dorpje. Het hele eiland is prachtig, ik was er drie nachten, maar had best langer kunnen blijven. Hoogtepunt was Quiraing, zo mooi!! Ik was met een tour rond en moest overal even snel kijken en weer de bus in, vond ik hele vervelend. Als je een eigen auto hebt, zou ik die hier parkeren en een paar uur rondlopen.
  • Cairngorms national park is ook heel mooi. Daar verbleef ik in Aviemore. Vanuit Pitlochry kun je mooie wandelingen maken.
  • Edinburgh vond ik leuk, maar kon niet echt mijn draai vinden daar. Het is wel echt toeristisch en een plek die leuker is om met iemand samen te zijn. Ga vooral naar Dean’s Village, dat is een mooi stuk met veel musea (die altijd gratis zijn!) en je kunt er ook weer leuk wandelen.
  • Inverness zou ik trouwens ook overslaan, zelfde verhaal als Glasgow.
  • Als je van wandelen houdt, kijk dan op walkinghighlands.co.uk. Mocht je het leuk vinden, heb ik wel wat aanraders.
3 likes

Ah super fijne reactie. Hier heb ik echt wat aan, thanks! Glasgow had ik dankzij dit topic al achterwegen gelaten haha. En gelukkig ben ik niet zo’n Harry Potter fan, maar die brug is verder wel super mooi!

Die 50 pond is enkele reis dan denk ik? Valt me nog mee dan, want ik zag al reizen voor 200 pond voorbij komen :face_with_monocle: Wilde daarom bijna een Interrail ticket kopen, maar zo te zien is dat helemaal niet nodig!

Ik ben mijn reisje aan het boeken.
Heb net nog gelukkig een betaalbaar AirBnB gevonden in mei, prijzen zijn echt flink omhoog gegaan.
Nu wil ik dus de trein nemen naar Mallaig maar daar is zelf niet veel. Kan je wel een boottocht doen om Skye heen? Dan maar ander keertje verkennen daar. Ik vind de site van de ferries niet zo heel duidelijk


Of wat is een andere leuke tip vanuit Mallaig? Ik reis met OV.
Of in Morar uitstappen?

1 like

Een boottocht om skye heen weet ik niet. Mallaig is inderdaad niet een spannend dorpje, daar is weinig te doen. Je kunt vanaf daar wel een overtocht doen naar skye, vanaf waar je aankomt kun je met de bus naar portree waar meer slaapgelegenheden zijn. Heb je ook hostels bekeken?
Ik vond in het algemeen schotland met ov prima te doen om te reizen tussen steden/dorpen waar ik wilde verblijven. Vanuit die plekken naar andere kleinere dorpjes en bezienswaardigheden is wel een uitdaging en goed om je van tevoren in te verdiepen. Bussen rijden niet vaak en niet naar veel plekken, ik heb een paar keer moeten haasten om een trein/bus te halen omdat ik anders 4 uur had moeten wachten op de volgende.

Thanks!

Treinreizen + bussen heb ik allemaal al uitgezocht inderdaad. Is ook 1 van de redenen dat ik huiverig ben om naar Skye te gaan, maar jeetje wat ziet het er daar mooi uit! Dus zou het jammer vinden als het niet lukt. Hostels kijk ik niet zo naar want ik vind dat niet zo heel fijn
 maar in Portree is er wel 1 midden in het “centrum”. Ben jij daar geweest?

Ja je hebt er daar 2 middenin het centrum, ik zat in een privekamer, prima te doen! https://www.hostellingscotland.org.uk/hostels/portree/

Thanks! Die prive kamer is niet beschikbaar. Maar komt goed, ik zoek iets anders.
Jij vond Inverness niet zo? Vanaf Portree is het wel handiger om via daar terug te reizen.
Zie dat er ook een boot tour is om de dolfijnen te zien, dus mss dat ik er toch langs ga en vanaf daar (ipv Edinburgh) terugvlieg.

Heb er nu wel echt zin in! Staan leuke dingen op mijn lijstje =D

Ik ben 1 dag in inverness geweest vanuit Cairngorms. Heb een beetje rondgelopen, er is een mooi park, maar verder heb ik daar weinig speciaals gezien. Maar kan ook dat ik wat dingen gemist heb

Ik ga in september naar Edinburg en zou graag 1 dagtrip ergens anders heen willen maken, wat is dan het meest aan te raden?

Ik vond zelf Glencoe echt het allerallermooiste van wat ik gezien heb in Schotland. Het is wel 3 uur reizen ongeveer maar de route ernaartoe is ook echt al heeeeel mooi.

1 like

Voor de mensen die een auto hebben gehuurd in Schotland, bij welk verhuurbedrijf hebben jullie dit gegaan? En vanaf welke stad. Ik zie echt een groot verschil in de prijzen

Ik huur altijd met S.unnycars in ieder land. Dan huur je dus bij een NL bedrijf en zij regelen alles. Als er dan iets aan de hand is dan kun je altijd S.unnycars bellen en lossen zij het op. Ook nooit gezeik met wel/niet verzekering erbij nemen of upgraden, alles is altijd netjes door S.unnycars geregeld. Ik hoor vaak mensen die opgelicht worden of waarbij de verhuurmaatschappij van alles probeert en bij mij is er nog nooit wat mis gegaan of geprobeerd omdat ze weten dat het bij S.unnycars geen zin heeft.
Service is echt super goed en het scheelt je zoveel stress en gedoe!

1 like

Ik heb toen een dag trip met rabbies gedaan. Die duurde 12 uur, langs Loch Ness, glen coe (wat @Cozycute net ook noemt, een van de mooiste plekken waar ik ooit ben geweest). Je bent dan heel de dag met een busje op pad. Ik was toen alleen in Edinburgh en vond dit wel een hele relaxte oplossing. Als je wil kan ik de link wel sturen

1 like

Klinkt goed! Graag :blush:


(Je gaat dan ook langs Loch Ness. Ze houden qua tijd er rekening mee dat je de boottocht ook doet (die moet je wel apart betalen, maar was ook echt ontzettend mooi).
Wat ik ook heel fijn vond is dat het tour-mannetje onderweg heel veel vertelde. Over de politieke geschiedenis van het land, maar ook geografisch. En dat Schotse accent is heerlijk om bij weg te dromen terwijl je lekker warm in het busje zit. (Ik was er in oktober).
Ben toen met die dagtocht ook zo verliefd op het land geworden, dat we dit jaar twee weken gaan.

fotos schotland

2 likes

Super mooi :heart_eyes:

1 like

*boekt gelijk

1 like

OMG jij had sneeuw wat fantastisch :heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Haha ja! Vorige week dus, het was raar weer hoor, wind, zon, sneeuw, echt Schots :joy: Maar gaf mooie plaatjes idd :heart_eyes:

Oh die foto"s😍. Prachtig allemaal! Zoveel zin in! Dankje voor de tips

1 like