Hoi iedereen, ik ben nieuw hier en zou graag meepraten over rijlessen!
Ik heb nu binnen 2 maanden 54 rijlessen gehad van 50 minuten. Meestal nam ik meerdere lessen achter elkaar, bijv. 8 lessen in 1 week.
Ik was heel angstig in het begin, had nooit autogereden, en alles leek me eng. Ik heb dan ook erg moeten wennen aan snelheid maken en het leren schakelen duurde eigenlijk ook heel lang haha… ik snapte wel hoe het werkte maar als ik een bocht aan zag komen moest ik nog teveel nadenken over het afremmen en terugschakelen waardoor ik half in de bocht nog bezig was. Dat soort dingen. Nu zit dat wel goed maar ik heb nog last van niet goed vooruit kijken, borden missen, situaties pas op het laatst zien, kortom kijkgedrag moet beter.
Ook de snelweg vind ik maar eng! Invoegen en van baan wisselen blijven lastig voor me.
Mijn Tussentijdse toets staat gepland voor februari en het examen voor maart. Dus dat wordt nog hard werken.
Ik heb trouwens een faalangstexamen want bij mijn eerste oefenexamen (gewoon met de rijinstructeur) was ik al zo gestressed en reed als een kip zonder kop, deed dingen die ik normaal goed deed helemaal verkeerd en ik moest enorm huilen tegen het eind en erna kon ik ook niet stoppen met huilen omdat alles fout ging.
Als het woord examen valt lijkt het wel of ik alles vergeten ben wat ik geleerd heb.
Ik ben erg perfectionistisch en voor mij is mn hele rijles al verpest als ik een fout maak, dan zit ik al te mopperen dat ALLES fout gaat en ik niks kan en het nooit zal halen.
Ik ben de rijlessen nu eigenlijk ook wel wat zat en het kost zoooooveel geld, maar ja ik ben nu al zo ver gekomen… en ik heb zeker nog veel lessen nodig om goed genoeg te zijn voor het examen dus ik kom er toch niet onderuit. Beter meer lessen dan heel vaak zakken denk ik dan maar.
Ik moet zeggen dat ik over het algemeen niet zo slecht rij maar er zijn zeker nog punten waar we aan moeten werken. Vooral het rustig blijven bij het examen.
Soms zit ik achterin bij andere leerlingen en als zij een (best grote) fout maken dan reageren ze heel laconiek van “Ooh oeps haha!” En dan rijden ze gewoon vrolijk door, ik zou dan echt balen en denken van “Jeetje wat doe ik allemaal, hoe dom?!”. Ik zou willen dat ik het me ook allemaal niet zo aantrok, dat scheelt heel wat energie.
Trouwens, ik ben al wat ouder, zo’n mid dertiger. Het schijnt dat je het allemaal wat minder snel leert op zo’n leeftijd en ook angstiger kan zijn omdat je de gevolgen beter inziet dan een 18 jarige, ik geef dat maar de schuld dat ik zoveel lessen nodig heb