Plantaardig/vegan eten #2

Ughhhh wat stom. Ik bestelde hem een keer online bij de weekboodschappen, weet niet of dat een optie is?

Maken jullie weleens zelf plantaardige melk? Ik kwam net dit tegen via @stevieyaaay (IG) en vroeg me af of dit apparaat echt een probleem oplost of dat het met een normale blender oid ook gewoon kan? Als ik kijk naar de beelden (in Stevies stories nu) ziet het er zo easy uit met dit apparaat.

1 like

Ik maak zelf melk van sojabonen en gele spliterwten en dat gaat prima in de blender. Het uitwringen is het meest irritante gedeelte van het proces en geeft de meeste troep dus volgens mij lost dit apparaat dat iig op.

1 like

Ik heb een tijdje zelf melk gemaakt met een staafmixer en een kaasdoek en ik vond dat nooit zoveel moeite en het werkte ook prima. Ik doe het nu niet meer omdat ik liever melk gebruik waar B12 en calcium aan zijn toegevoegd. Maar ik heb dat apparaat wel eens eerder voorbij zien komen en lijkt me stiekem toch wel leuk en handig.

3 likes

Ik ben echt een beginner met vega eten, maar wil nu ook langzaam op plantaardige yoghurt / melk overstappen. Maar weet niet echt waar te beginnen… Wat is een fijne vervanger voor gewoon basic magere yoghurt voor mijn granola?

Ik zou eens een pot huismerk kopen en een pot alpro en gewoon proeven! Ik vind kokosyoghurt heel lekker maar dat is duur en bevat veel kcal, sojayoghurt is goedkoper. Ik vind alpro vanille bijv erg lekkor

Dit kan een goeie zijn!

1 like

Thanks! Kom vaak bij Jumbo, heeft deze ook kokossmaak?

Oh top! Ik hou wel van kokos, dus ga deze zeker proberen! Kwark hou ik inderdaad niet zo van, dus klinkt goed.

1 like

Jongensssssss twee halen een betalen op alle alpro bij de dirk deze week :call_me_hand:t2: :call_me_hand:t2:

3 likes

Jaa, ik maak regelmatig eigen melk. Maar ik gebruik dit ding:

met een staafmixer.

2 likes

@Meka en @Leilouka en anderen, hebben jullie goede “recepten” voor die melk? Ik heb weleens havermelk en cashewmelk gemaakt maar vond beide echt veel minder lekker dan uit een pak (terwijl het qua ingredienten dan best wel overeenkwam: water haver olie zeezout bijv)

Of maakt dat apparaat dan echt het verschil?

Geen vegan hier, maar ik drink geen koemelk meer. Voor andere dingen gebruik ik nu sojamelk, maar kaassaus maken is daarmee echt niet lekker. Hebben jullie een goed recept voor kaassaus waarbij dus geen koemelk nodig is? Bijvoorbeeld voor over de gekookte broccoli.

Kaassaus ip basis van aardappel, wortel en edelgist al geprobeerd? Welke sojamelk gebruik je? De ongezoete versie?

Oh wauw haha, dat klinkt spannend. Hoe maakt ik dat/welke verhoudingen?
Ja beide soorten. Maar sojamelk geeft zo’n weeïge smaak wat koemelk vroeger niet gaf…

Dat hele recept is lekker, maar de kaassaus lekkerste haha. @ILoveCurls is de meester in het maken van deze kaassaus.

3 likes

Wat vinden jullie de beste melk vervanger?
Ik heb vroeger wel amandel melk geprobeerd omdat dit zo populair was op youtube.
Ik wil mijn havermout in de ochtend niet meer met koe melk doen dus nu ben ik vegan recepten aan het googlenen.

Ik gebruik verschillende soorten melk voor verschillende dingen dus voor mij is er niet 1 de beste.
Ze hebben ook allemaal een vrij uitgesproken smaak dus het moet maar net bij je passen. Ik vind zelf havermelk en amandelmelk heerlijk met havermout maar mn partner zweert bij rijstmelk.

2 likes

Ik vind in algemene zin havermelk het chillst, maar voor sommige specifieke dingen ook wel eens wat anders lekkerder. Maar woon maar alleen en heb niet heel veel ruimte, dus heb vaak alleen havermelk in huis!

1 like

Ik maak mijn havermout altijd met amandelmelk omdat dat geen velletje vormt zoals sojamelk, en het geen uitgesproken smaak heeft (als ik er pindakaas ofzo doorheen doet smaakt het naar pindakaas en niet naar amandelmelk en pindakaas). Het is ook altijd overal (ongezoet) te verkrijgen voor een Okay prijs, bij mij in de buurt is rijst of havermelk niet altijd te krijgen :frowning:
Soms maak ik ook havermout met amandel chocolade melk :drooling_face: aanrader

1 like

Ik vind Alpro Go On het lekkerste hiervoor, die heeft ook de beste voedingswaarden vind ik. Officieel hebben ze het op de markt gebracht als vegan kwark, maar ik vind het meer naar yoghurt smaken. Ik vond kwark van zuivel altijd heel vies en Alpro Go On lust ik wel, dus het smaakt wel echt anders.

1 like