Het is ook enorm logisch. Maar wanneer iemand mij zegt voormiddag denk ik niet aan 10 uur. Ook omdat we de term namiddag gebruiken voor iets na ongeveer 3/4 uur.
Is dat eerste geen algemeen bekende uitdrukking? Dat dacht ik in elk geval!
Dat stukje uit het tijdschrift is inderdaad mooi. Ik wist niet dat die website een tijdschrift had, ik kende het alleen van hun taaladviezen die ik zooo vaak gebruikt heb tijdens mijn studie.
Nee, in Nederland wordt dat niet gebruikt! (Voor zover ik weet, heb ondervonden en kan vinden.)
En ja, Onze Taal is een tijdschrift! Het eerste exemplaar verscheen blijkbaar al in 1932. Een aanrader als je van taal houdt.
Volgens mij wordt in Limburg ook veel gezegd “ik ben eens benieuwd”! Waar ik gewoon “ik ben benieuwd” zou zeggen.
Ik hoorde onlangs een Belg aan een andere Belg vragen of zij nog naar Bali ging op vakantie. Ik dacht al; hoe kan je nu naar Bali gaan, gaan er überhaupt wel vluchten? Pas toen de ander zei: ja onze vlucht is gecanceld maar we gaan gewoon met de auto! snapte ik dat ze ‘België’ zei met een Belgisch accent, haha! Ik probeer het nu te reproduceren, maar het lukt niet echt: Balhi, Balhië.
Is het gebruik van een kaasschaaf “normaal” in België? Mijn vriend snapte er niks van dat ik dat ding zo mis als ik niet in NL ben
Ik heb het ook altijd gebruikt, mijn man nooit vroeger. Bijna iedereen koopt plakjes kaas heb ik de indruk.
Nooit bij stil gestaan dat dat in Nederland iets anders betekent. Hier is het voormiddag (voor de middag) - middag - namiddag (na de middag). En dan zeggen we ook nog de vroege namiddag of de late namiddag.
Of ze snijden blokken van de kaas en hebben dan het brood in de ene hand en de kaas in de andere hand (en dan omstebeurt een hap).
Jaaa dit doet mijn man dus in zijn familie. En het dan raar vinden dat ik mijn kaas tussen mijn boterham doe ipv ernaast??
Herkenbaar, doet mijn Vlaamse vriend ook!
En voor en namiddag heb ik na jaren in België nog niet in mijn systeem. Voormiddag klinkt mij als 12 tot 3 en dan namiddag 3 tot 6.
Ik ken volgens mij bijna niemand met een kaasschaaf. Maar ik ken ook niemand die kaas in blokken koopt zoals Nederlanders dat doen, behalve voor een kaasplank.
@Violet_Hill als ik een blok oude kaas koop is dat inderdaad hoe ik het eet
Same!
En de avond begint in België ook veel te vroeg. Op mijn werk is de deadline soms donderdagavond. Of iemand stuurt dat ze het ‘gisteravond heeft afgewerkt’. In mijn hoofd zitten die mensen dan om 21.00 nog te werken, maar eigenlijk bedoelen ze (voor mij) het eind van de middag. Error in mijn hoofd.
Haha, ja, zo eet ik ook brood met kaas (veel lekkerder dan plakken). Trouwens ook zo met worst, chocolade of zachtere kazen (Brie of Chaumes bv.).
Kaasschaven heb ik iig nog nooit gezien in België. Hoogstens een kaasrasp, voor bij de spaghetti bv.
Ik heb het hier met een aardappelschiller staan doen…
Ik heb “ze hebben pijn aan hun goesting” echt nog nooit gehoord? Heb het ff opgezocht en vind het wel een leuke uitdrukking maar in het Antwerpse is dat echt niet bekend. Volgens het Vlaams woordenboek komt dat uit de Kempen, dat dialect vind ik echt heerlijk sappig.
Nog een leuke qua dialectverschil. Mijn lief heeft veel vrienden uit Limburg, en hij gebruikt bijvoorbeeld het woord “fletsen” als hij het heeft over knuffelen, waarvoor ik dan weer “kroelen” gebruik. Ik denk dat kroelen zo ongeveer mijn favoriete Vlaamse woord is trouwens.
Kroelen Vlaams?
Inderdaad! Mijn vriend begint rond half 5 goeienavond te zeggen aan het begin van een telefoontje. Die begint bij mij pas om 18u.
Grappig, ik heb juist het idee dat Nederlanders veel vroeger aan hun avond beginnen, zoals héél vroeg avondeten.
Misschien is het enkel bekend in mijn eigen regio hoor, dat kan ook maar ik vind het een heel leuk dialectwoord