Zoân 20 jaar geleden werkte ik als bijbaantje in de supermarkt bij de vleeswaren, ik was 15. Er was een oud dametje (nederlands) die schoof alle verpakkingen door elkaar ofzo dus ik vroeg of ze het een beetje netjes wilde houden (denk ik, geen idee, zo lang geleden) maar in ieder geval, ze begon tegen me te zeggen dat ik mân mond moest houden en terug moest naar mân eigen land! Dat ik hier niet hoorde! Blabla
Toen kwam er een (nederlandse) jonge vrouw en die begon tegen die oude vrouw te zeggen dat het schandalig was hoe ze praatte en dat dat racisme was en dat ze zich moest schamen etc etc. En die ging die oude vrouw zowat de hele winkel achterna nog tierend tegen haar.
Dus het was niet tegen mij maar wel vóór mij en ik ben ât me altijd blijven herinneren want heb het wel vaker meegemaakt dat ik racistisch ben bejegend maar nooit ben ik ook maar geholpen door omstanders.
*afkomst erbij vond ik nodig omdat ik het toendertijd zo mooi vond dat een nederlandse mij hielp, ik zou dat eerder hebben verwacht van andere afkomst. Wat ik trouwens ook nooit heb meegemaakt, daar niet van, tegenovergesteld zelfs. Mensen van andere afkomst doen nl. ook racistisch tegen andere afkomsten. Maar nu stop ik met praten anders verpest ik het mooie moment waar ik het over had nog.