Het knaagdierentopic

Onder de kooi op of de bodem van de bak? Want die van mij zijn zindelijk en doen alles op hun toiletje, op de bodem van het hok zou dus wel een optie kunnen zijn. Misschien prettiger dan dat plastic.

1 like

Mijn konijn moest dus echt niks hebben van de dekens en andere dingen die in de kooi hebben gelegen de afgelopen weken ivm sterilisatie. Ze was dan ook maar wat blij dat ze weer hooi in de kooi had om alles weer in te richten en er lekker in te kruipen. Denk dat het heel persoonlijk is natuurlijk. In de zomer heb ik alleen korrels in de kooi.

Vriendin van mij heeft een zeiltje in de kooi en in de ren liggen en dat vinden haar konijntjes helemaal prima!

1 like

Ah arm beestje, hoe gaat het nu? Heb ook wel alleen hooi op de bodem gelegd maar ook dat duwen ze aan de kant. Gek genoeg liggen ze in de kamer wel graag op een fleecedekentje, of gewoon op het laminaat. Ik ga eens kijken naar een zeiltje, die strooiselmat vind ik nog wel aan de prijs. Als ze het kapot knagen of ze vinden het niks is het ook zonde.

1 like

Kan je ā€˜m dat niet afleren? Lijkt me heel vervelend, deed mijn vorige konijn ookā€¦ ben blij dat deze het (na veel poep en plas ruimen) eindelijk door hebben. Thanks voor de tip, ga binnenkort eens kijken!

1 like

Oh jeetje dat is inderdaad niet best en lastig af te lerenā€¦ Wij hebben ook twee katten dus dat dierentuingevoel herken ik wel, als je de kans hebt zou ik ze ook naar buiten doen! Ben zelf van plan om binnenkort op mezelf te gaan (appartement), dus heb dan geen buiten en vind het zielig als ze dat dan wel gewend zijn. In jouw geval lijkt het me voor jullie zelf en ook de konijntjes een fijnere oplossing. Waarom twijfelt hij daar over?

1 like

Haha helaas wel ja! Ik vind het niks hoor, zoveel dieren. Maar ik woon niet lang meer thuis en dan vind ik het wel gezellig om twee konijntjes te hebben in huis. Als ik een huis met een tuin heb zou ik ze inderdaad naar buiten doen. Maar begrijp het punt van je vriend wel, nu zijn ze veel meer mensgericht dan als ze buiten zittenā€¦ In de zomer is dat dan weer anders dan in de winter. Voor het konijn zelf is een mooi buitenverblijf denk ik wel prettiger, maar het is wel minder leuk. Lijkt me ook een lastige keuze.

Ik heb ze opgehaald bij de fokker toen ze 10 weken waren (nu 15), toen waren ze inderdaad al gekoppeld. Gisteren kregen ze wel ineens flinke ruzie, vanmorgen ook nog een keer en nu lijken ze wel redelijk rustig. De fokker zegt dat het de hormonen zijn die door het mooie weer opspelen, het was ook meer rennen dan echt bijten. Weinig aan de hand volgens mij, want ze lagen vandaag wel weer gezellig bij elkaar. Ben alleen wel een beetje bang voor vannacht :sweat_smile:.

1 like

Haha maakt niet uit! Nu gaat het gelukkig weer goed, denk dat het inderdaad het warmere weer was + dat ze die dag minder los konden lopen dan normaal. Goed om te weten dat dat er dus bijhoort haha, mijn vorige konijnen (twee vrouwtjes), maakten elkaar helemaal kapot. Maar goed, die waren ook niet gesteriliseerdā€¦

Ah nou je hebt nog even om na te denken! Wie weet kan je je vriend over een tijdje overhalen, met mooier weer voelt het ook minder zielig om ze naar buiten te doen.

1 like

Ik ga morgen met mijn konijntje naar de dierenarts. Hij heeft de laatste tijd wat droge gekke plekken bij zijn ooghoeken. En wil er toch even naar laten kijken. Op internet kom ik alleen maar gruwel verhalen tegen en hele erge plaatjes van oogontstekingen. Dus ik ben echt onwijs nerveus en bang dat het anders ook zo eindigt. Of dat het al ernstig is. :frowning_face:

Iemand nog tips hoe je een konijn het beste in de auto kan zetten? Voorin? Of ergens klem tussen? (uiteraard in een vervoers kooitje, en het is gelukkig maar een kort ritje)

@Muse haha ja dit stelt me wel gerust!

@Love_story ik doe ze altijd in een reismandje en zet ze op de passagiersstoel. Vaak met het deurtje richting mij, over dwars dus. Dat staat wel redelijk stevig. Of het een goede manier is weet ik niet maar voor mij werkt het prima. Hopelijk is het niets ernstigs!

2 likes

Sorry dat ik hier met minder leuk nieuws kom, maar moet het even kwijt. Mijn lief konijntje is vanochtend na 9 jaar overleden :(. Ik ben hier zo erg van slag van en mis hem nu al zo ongelofelijk veel.

Ooo wat een vervelend nieuws zeg :frowning: Sterkte!!

1 like

Oh nee wat verdrietig, heel veel sterkte!

1 like

Sterkte, het is ook heel moeilijk. Hij heeft een mooi en lang leven bij je gehad :heart:

1 like

Ahh wat verdrietig zeg. Sterkte

1 like

Ah wat rot :frowning:

@Morganfreeman ik heb er maar 1, woont in een buitenhok met afgedekte ren buiten. In de zomer zijn mn ouders echt uren in de tuin en dan loopt ie los. Inmiddels is die 11, super knuffelig en gelukkig. Toen we hem kochten was ik 13 en wist ik niks van konijnen en dat ze eigenlijk niet alleen horen te leven, maar heb niet het gevoel dat hij wat ontbreekt nu.

1 like

Nog even een update van mijn konijntje. Hij heeft wat geĆÆrriteerde ogen waarschijnlijk omdat zijn achterste kiezen die wat te lang zijn. Moet nu over op alleen biks ipv gemengd voer en icm heel veel hooi dan kan het slijten. Hopelijk helpt dat anders moet hij onder narcose om ze te laten schaven. Heb nu ook een zalfje meegekregen. Maar wat een gedoe om dat elke keer in zijn oog te doen hij werkt echt totaal niet mee, dus ik ben elke keer bang dat ik het niet goed doe. :sob:En nu elke keer als hij me ziet rent hij bang weg. En het lijkt vandaag ook alleen maar nog meer geĆÆrriteerd eruit te zien. :pensive:

Bedankt voor jullie berichtjes allemaal. Veel mensen in mijn omgeving begrijpen niet dat een konijntje net zo veel waarde kan hebben als een kat/hond. We hebben hem gister naar het dierencrematorium gebracht (heb helaas geen tuin waar ik hem zou kunnen begraven) en daar afscheid van hem genomen. Vind het zo leeg zonder hem, hij was echt mijn maatje.

1 like

Vorige week met mijn konijnen naar de kapper geweest. Erg leuk en meteen hun logeerplek voor over een tijdje kunnen zien :slight_smile:

1 like

Hoe groot is jullie kooi? Ik heb nu de Rabbit 100. Mā€™n 2 caviaā€™s zijn nu 1 jaar en 4 maanden, dus groter zullen ze niet worden. Maar ik lees dat je voor 2 caviaā€™s eigenlijk een kooi van minimaal 120 cm moet hebben. Ik heb niet het idee dat ze het te krap vinden, want ik heb 2 zeer inactieve caviaā€™s. Ik haal ze sowieso dagelijks uit de kooi, maar dan lopen ze een stukje en dan gaan ze op de grond liggen :joy: Dit is de kooi met hun erin. Ze hebben ook nog een huisje/afdakje maar die gaat er alleen in als ik weg ben en ā€˜s avonds als we gaan slapen.

Thanks voor je antwoord! Als ik ze uit de kooi haal hebben ze alle ruimte, ik probeer dan ook spelletjes te doen, bijvoorbeeld groente ophangen zodat ze er wat meer moeite voor moeten doen, maar dan zitten ze me aan te kijken van; wtf haal het er gewoon af. Dus ik denk dat ik gewoon luie caviaā€™s heb :grin: Maar ik ga even kijken, zag dat een een grotere versie van de kooi maar ā‚¬40 is, dus dat is het proberen waard.