Formule 1

Haha wat snap je niet dan?

Hoe 't precies werkt, ga wel ff googelen want begin 't steeds leuker te vinden de gewone race dus wil nu ook alles d’r omheen snaplen

Ik bleek er al meer van te weten dan ik dacht :muscle:t2::checkered_flag:

5 likes

Max is lekker pissig.
Jammer dat riccardo er al zo snel uit lag. En russel op 11, netjes!

Ze rijden allemaal 3 rondes.
Wie er over die 3 rondes gemiddeld de snelste tijd neerzet staat op pole en zo wordt de verdere ranglijst bepaald.

Dat is het min of meer.

Huh nee dit klopt niet. Er zijn drie kwalificatierondes van 15 min (duur weet ik niet zeker) en in die tijd moet iedereen proberen een zo snel mogelijk rondje te rijden. Na de eerste kwalificatieronde (Q3) gaan de snelste 15 door en degenen die op 16-20 staan starten zondag op die plek. In kwalificatieronde 2 (Q2) weer hetzelfde en dan gaan de snelste 10 door naar Q1. Degene die daar het snelst is start op P1 tijdens de race.

Dan speelt er vervolgens ook nog het bandenreglement een rol, maar daarvan weet ik ook niet precies hoe het werk. Volgens mij moeten degenen die in Q1 komen starten tijdens de race op de bandensoort waarop ze in Q2 gereden hebben.

3 likes

Yes dit klopt inderdaad! Alleen zijn de rondes andersom dan wat jij zegt geloof ik. Dus ronde 1 is gewoon Q1 en de laatste dus gewoon Q3.

En over de banden; de 10 snelste coureurs die dus in Q3 komen, moeten inderdaad starten op de banden waar ze in Q2 mee hebben gereden. De coureurs die in Q2 afvallen, hebben wel vrije bandenkeus.

2 likes

Ze moeten de banden gebruiken waarmee ze in q2 hun snelste tijd hebben gereden. Ze mogen namelijk wisselen tijdens een qualificatie.

1 like

Ohja dat was ik nog vergeten inderdaad!

Ja je hebt gelijk!

Rustig hier nu. Tot dusverre ook niet echt spannend vind ik. :woman_shrugging:t2:

Nee echt een saaie race sinds tijden.

3 likes

Wel nog lekker ff de snelste ronde

Saaie race maar wel mooi om al die pit-strategieën te zien bij Merc en RB

Edit: oh shit, track limits dus doei extra punt voor Max :unamused:

Ja wat is dat voor iets dan? Ik snap af en toe niks van die regels haha

Haha ja je moet op bepaalde punten binnen de baan blijven en als je dan buiten de baan gaat overschrijdt je dus de track limits en wordt de tijd die je die ronde rijdt afgenomen. Is meestal alleen belangrijk bij kwalificatie, tijdens de race blijft het meestal bij een waarschuwing behalve dus nu

1 like

Nouja, je mag hem drie keer overschrijden voordat ze ermee naar de stewards gaan, maar bij elke keer wordt sowieso je rondetijd afgenomen. Dat is dus alleen lullig als je de snelste rondetijd hebt staan.

Lekkere start van Verstappen!

En ik vind Rick Winkelman echt fijn als pitreporter. Kunnen ze hem dat niet altijd lekker laten doen en Jack lekker thuis laten haha.

Ik zit te wachten op de safetycar aangezien Max nu eerste ligt :rofl:

1 like

Je wens is gehoord :sweat_smile:

1 like

Haha je hebt voorspellende gave :joy:

1 like