-
Nederland is 534 jaar oud © De Britse historicus Jonathan Israël begint zijn boek over de geschiedenis van Nederland in 1477. Dat was het jaar waarin een aantal gewesten van het Bourgondische rijk in opstand kwamen tegen het Bourgondische centrale gezag. Tijdens deze opstand dwongen zij op 14 maart 1477 het Groot Privilege af. Dit hield o.a. in dat de gewestelijke staten bijeen konden komen zonder toestemming van het Bourgondische bestuur en dat het Nederlands in Holland en Zeeland de officiële bestuurstaal werd.
-
Rudd Lubbers was 11 jaar premier van Nederland en daarmee het langst. (B)
-
Mark Rutte (D)de andere premiers zijn alledrie getrouwd) maar ik ben ook benieuwd naar jullie antwoorden omtrent Willem Drees.
-
Jackie Kennedy droeg een pakje van Coco Chanel dat met bloed werd besmeerd.
-
Antwoord A geeft de volgorde van wanneer hun mannen president waren.
-
Ze hebben in vier films samen gespeeld
-
Humphrey Bogart zegt dit in het uberromantische Casablanca dat overigens volledig in de studio is opgenomen. (A)
-
Dit zijn Regina Lambert en Peter Joshua uit Charade (B)
-
Christian Dior startte met deze jurk de nieuwe a-lijn trend (B)
-
The Danish pastry is niet Frans (A) Maar de croissaint blinkt er ook wel uit
-
Renzo Piano ontwierp het museum natuurlijk samen met Richard Rogers © maar het gebouw ernaast Jean Nouvel
-
Crying girl, (B)
-
Wright ontwierp dit zomerhuis voor de familie Kaufman (B)
-
Ondanks de mooie vogels op de cover is dit album van The Who (D)
-
Dit zijn de kinderen van de Australische Mary en Deense Kroonprins (A)
-
In Nederland is Sofie niet het populairst maar wereldwijd wint Sofia (B)
-
Marie Curie ontdekte Radium
-
Jazeker eerst alleen samen met haar man maar later kreeg zij voor haar eigen werk een nobelprijs voor de scheikunde. (A)
-
Helaas het percentage vrouwen dat een nobelprijs heeft gewonnen is 5%, 48 vrouwen (D) Beetje een strikvraag Marie Curie heeft hem dus twee keer gewonnen.
Is 1477 dan niet eigenlijk 541 jaar geleden?
Volgens mij tellen we de tweede wereldoorlog niet mee. Maar je hebt wel een punt.
Over vraag 15, het zijn de kinderen van Mary en Kroonprins Frederik, niet de kleinkinderen
Ja maar hij is kroonprins, dus de kleinkinderen van de Koning en Koningin van Denemarken. Maar in het antwoord schrijf ik dat inderdaad niet goed op, thanks, ik heb het aangepast.
Ik dacht ook rond de 500 jaar (vraag 1) maar de antwoorden waren alleen maar jn de 400. Toch?
@Pierlala Centre Pompidou is toch door Piano EN Rogers ontworpen?
Het was een leuke quiz trouwens! En nu ik zelf bezig ben met vragen verzinnen merk ik ook wel hoe lastig het kan zijn!
Ja je hebt helemaal gelijk dat antwoord © is het juiste ik schreef de verkeerde op. Heb het antwoord aangepast. Dankjewel.
Ik ben duidelijk niet de scherpste persoon momenteel. Sorry daarvoor jongens. Ik heb wel al een excel document aangemaakt voor de score, maar ik ga daar dit weekend als ik meer concentratie heb goed aan werken. Ik hoop dat dat oke is voor iedereen?
Oh wat leuk dit! Heb dit topic helemaal niet gezien gisteren. Is dit elke woensdag? Dan ga ik het volgende week wat beter in de gaten houden.
Oh dat topic had ik ook nog niet gevonden Dankjewel!
Ah dit is zo jammer want dit lijkt me echt tof, ik wil volgende keer meedoen!
Ik had die gedaan omdat hij nu qua haarlijn niet matchte op de foto’s
Ik had bij de premiers A gekozn omdat ik die een beetje (boel) op Hitler vond lijken ik dacht die hoort er vast niet bij!
Ik had voor de croissant gekozen omdat dat de enige was zonder “vulling” haha. Was een erg leuke quiz!!
Ja dit was ook mijn redenering haha
Ja ik ben bezig. ik probeer vnv.
Geen haast! Maar dacht dat je het wellicht was vergeten
Nee zo wazig ben ik nog net niet