Feminisme

ik ben op facebook best wel activistisch (jajajaja keyboard SJW hiero) en deel veel stukken over feminisme etc en heb ook twee dingen van stem op een vrouw gedeeld.
Maar wtf zulke reacties, van mensen (witte mannen van rond de 30) die ik tot toch wel goeie vrienden reken. Valt me tegen. (alhoewel ik de afgelopen dagen met meer mensen soort van discussie had over “waarom op een vrouw stemmen”. Hebben jullie nog tips/comebacks? Ik heb mijn reactie ook eronder gepost en vinden jullie het een goede reactie of hebben jullie nog tips om die te verbeteren?
Het voelt zo vermoeiend om dit soort dingen te blijven verdedigen (ik moet ook naar bed trouwens ben letterlijk moe hahaha)

tuurlijk is diversiteit belangrijk maar om te stemmen op iemand met als belangrijkste motivatie wat het geslacht is is ongelofelijk kortzichtig. Stem gewoon op je lievelingskandidaat! Meer vrouwen komen er vanzelf wel maar het punt is dat het niet uit zou moeten maken en dat werk je op deze manier tegen.

Dit was mijn reactie trouwens. Feedback is meer dan welkom (en dit is de link die ik erbij gedeeld had https://npofocus.nl/artikel/7882/waarom-is-het-belangrijk-vrouwen-in-de-politiek-te-hebben?fbclid=IwAR1id_xBUC88lzSgHjo2cil7QuYgBcGiy_hnlBREFbaaotjNWXZo-SOPpok)

heb je uberhaupt wel op de link geklikt? Ik ben het trouwens absoluut niet eens dat ik of we het zo tegen werken want volgens mij zorg je er juist concreet voor dat er meer vrouwen in de politiek komen als je op een vrouw stemt die net buiten de peiling valt en met voorkeurstemmen toch gekozen wordt.
Persoonlijk vind ik het al veel moeite om te bepalen op welke partij ik uberhaupt wil stemmen, laat staan dat ik van alle kandidaten hun competenties ga onderzoeken. Mijn lievelingskandidaat is daarom een vrouw die net buiten de peiling valt.

3 likes

Herkenbaar, word ook heel moe van dit soort reacties. Ik denk dat ook een goede reactie zou zijn: ik vind het ontzettend belangrijk dat de politiek een afspiegeling is van de maatschappij. Momenteel is slechts 1/3 van de PS vrouw. Vrouwen zijn op bijna alle bestuurlijke gebieden in de minderheid, terwijl we de helft van de bevolking zijn. Dáárom stem ik op een capabele vrouw lager op de lijst, zodat zij een plek in kan nemen van een man hoger op de lijst.

4 likes

@crazyplantlady dank je wel! ga m opslaan en gebruiken!

@tukker uiteindelijk is het maar 17% van Nederland wat op sgp/fvd heeft gestemd! Dit zei een vriend van mij net en helpt wel te relativeren.
Heb nu een hele interessant discussie dat over masculiniteit enzo. Dat er voornamelijk twintiger op fvd hebben gestemd die worstelen met hun mannelijkheid en seksualiteit

*edit heb even zijn reply weggehaald want vond t toch niet zo netjes.

En een stuk van mijn antwoord

Omdat de verwachtingen die we hebben van jongens nog wel relatief zo hokjes masculien is, iig voor de generatie 20ers die deels is opgevoed door moeders die werken enzo maar ook deels met rambo en als ik dit doe krijg ik het meisje als prijs in de media enzo. Blijkbaar hebben “we” onze dochters opgevoed tot zelfstandige individuen die weten wat ze willen en hoe ze er moeten komen maar zijn we vergeten onze zonen de emotionele bagage mee te geven om met deze veranderingen om te gaan

4 likes

Ik ben heel erg boos na gisteren dus ik had echt het gevoel dat ik wat moest doen. Ik ben dus op zoek gegaan naar vrouwennetwerken om me bij aan te sluiten en heb me tot nu toe ingeschreven voor de nieuwsbrief van de bovengrondse en women inc. Naar de eerste bijeenkomsten kan ik al niet gaan, maar daarna ga ik denk ik wel. Super spannend, want ik kan ook zo even niemand bedenken die met me mee zou willen gaan, maar ik denk dat het de eerste stap is naar iets actiefs doen.

Er is ook een legal vrouwennetwerk maar daar voel ik me pas zelfverzekerd genoeg voor als ik mijn master heb gehaald.
Mochten jullie ook zoiets zoeken, als je op ‘vrouwennetwerken’ googled kom je op een website waar er heel veel opstaan.

Ik weet niet of ik meteen met ‘overtijdpil is niet crimineel’ op mijn buik durf te protesteren, maar er is vast wel wat minder spannends dat ik kan doen.

Tis echt tijd voor mij om niet alleen te lullen maar ook iets van me te laten horen. (In real life, hier ben ik volgens mij nogal vocaal maar in mijn echte leven ben ik een bange schijtert.)

Overigens ga ik de 30e ook naar Damn Honey op het podcastfestival in de Brakke Grond in Amsterdam. Is er iemand die zin heeft om mee te gaan? (Ze zijn gratis en je hoeft je niet aan te melden.)

14 likes

Ik wil wel mee! Ik ga je een pb sturen

1 like

Wat goed van je vriend en helemaal terecht dat je trots op hem bent!

Ik had ook zo’n momentje toen mijn vriend woensdag uit zichzelf benoemde dat hij op een vrouw wilde stemmen. En bijvoorbeeld toen hij de Top2000 had ingevuld kwam hij erachter dat hij in zijn lijst geen enkele vrouw had staan, vond ie dat echt erg en zei dat ie het de volgende keer bewuster in wilde vullen. Het meest trots ben ik nu hij vaker met (tokkie) mensen in gesprek gaat over waarom zwarte Piet niet meer van deze tijd is. Dan denk ik echt yaaaaasssss, zeker omdat hij eerst het probleem niet zo zag, maar ik vind het zo tof dat hij zich nu uitspreekt hierover.

4 likes

Hoe oud ben je? Want als je tussen de 18-26 bent is de Girls Rights Watch van Plan Nederland misschien ook nog leuk! https://www.planinternational.nl/over-plan/girls-rights-watch

Ik wil trouwens ook wel mee naar een meeting van de Bovengrondse! Nog nooit geweest maar lijkt me heel leuk.

2 likes

Dit was mijn reactie op iemand die nav mijn Instagramstories over stemmen op een vrouw zei dat dat dan toch ook seksistisch was. (Ik was ready to fight maar uiteindelijk bleek die persoon zelf ook vaak bewust op een vrouw te stemmen en was hij gewoon benieuwd naar mijn mening hierover dus eind goed al goed)

Edit: met dank aan @tukker trouwens!

5 likes

Ik zat echt lekker in mijn feministische flow en toen zag ik dit bericht
(hahahaha ik dacht dat ik m nog onder copy had staan maar dat was deze link
https://www.thebestsocial.media/nl/gaan-de-nieuwe-verleiders-in-temptation-olie-op-het-kampvuur-gooien/ )

Maar het gaat om deze https://www.human.nl/lees/2019/recht-op-abortus.html
En nu ben ik zo boos. Via het humanistisch verbond kan je je ook opgeven ofzo voor iets en ik denk dat ik ga mailen. Ik wil echt iets bijdragen hieraan, vind het recht op abortus ook nog belangrijker nu ik zelf zwanger ben want het is echt onmenselijk om iemand te dwingen een ongewenste zwangerschap uit te dragen.
Boos is trouwens niet het juiste woord, furieus past beter.

2 likes

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.oneworld.nl%2Fharlot%2Fde-stille-revolutie-tegen-abortus%2F%3Futm_content%3Dbuffer4f932%26utm_medium%3Dsocial%26utm_source%3Dfacebook%26utm_campaign%3Dbuffer&h=AT2sED9ARZQzDDzAsWbHE8PlhsM2ttTIjb7HuLjbcGyQ5gvcGNhKAokbuqgLFze-TnHdG0I1zA4Dqyg1gvTS9X1pyryjCXlXk98NNoYRRcdWaM1MYSFpxV9dv8j5E6podxow_TY
Mega link maar ik heb dit artikel een tijdje terug ook gelezen erover en ik was ook woedend.
Je denkt toch dat dit al verboden is maar niet dus

2 likes

Ik wil ook echt graag meer actief worden, echt iets doen in plaats van alleen maar feministische werken te lezen maar ik weet niet precies waar te beginnen.
In Nederland had ik al een beter idee maar hier in Zweden vind ik het om een of andere redenecht lastig (ik woon ook nog eens in de hoofdstad dus zou zeker niet lastig moeten zijn). Ik ken hier helaas ook niet echt iemand die politiek actief is en me dus een beetje de weg kan wijzen.

Ik ga volgende week wel naar een tentoonstelling over vrouwengeschiedenis in Stockholm.

2 likes

http://kulturhusetstadsteatern.se/English/Events/2019/Art-exhibits-and-galleries/

1 like

Ik wil wel een keer mee naar een femibo van de bovengrondse als je dat leuk lijkt!

2 likes

En @crazyplantlady en misschien ook @Banananana en nog anderen als ze willen:

Laten we dan misschien even een groepje starten om samen te gaan? Ik weet niet of dit via dm kan of via whatsapp ofzo?

Iedereen is welkom!

4 likes

Lijkt mij ook leuk!

1 like

Ik wil ook graag mee!

1 like

Ik haat dus eigenlijk whatsappgroepen en ben afgelopen jaar echt uit een hoop gestapt, maar omdat er zo veel enthousiasme is voor de goede zaak:

Stuur me svp een dm en dan kijk ik of we een groepsgesprek kunnen maken hier, anders vraag ik jullie nummer voor een groepsapp.

4 likes

Ah bedankt voor het delen. Gatverdamme wat een vreselijke kutmensen en bizar dat een christelijke anti abortus organisatie meer subsidie krijgt dan het fiom. Ik ben niet echt een actie actie voerder maar ik ga Mark Bos een mailtje sturen want ik vind dit zo vreselijk.

Dit kreeg ik nav het tekenen van de petitie mochten er meer mensen de behoefte voelen (@Flamoes @vitaminwater @Banananana @crazyplantlady @flwhrs @Pierlala )

Sluit je aan bij onze supportersgroep. Help mee aan de acties. Aanmelden kan bij Mark Bos m.bos@humanistischverbond.nl

3 likes

Ik kan je denk ik geen DM sturen omdat je profiel hidden is, of kijk ik ergens overheen?

2 likes