Ik heb zelf besloten gewoon helemaal niet meer te vliegen.
Juist het feit dat het voor veel mensen zoân standaard geworden is vind ik echt heel erg. Kijk ik snap ook wel dat het gewoon heel leuk is als je voor niet al te veel geld de hele wereld over kunt. Het is alleen wel echt onhoudbaar geworden, vliegtickets blijven goedkoper worden, het vliegverkeer blijft toenemen, vliegvelden blijven uitbreiden en we blijven de aarde verwoesten.
Dit klinkt misschien echt heel zuur en somber, maar ik denk dat we ook wel iets moeten / mogen voelen van duurzaam leven. Op vakantie gaan met het vliegtuig is natuurlijk niet bepaald een eerste levensbehoefte, maar omdat veel mensen er zĂł aan gewend zijn geraakt zal het voor hen wel heel vervelend voelen om hiermee te (moeten) stoppen. Zo is het denk ik met heel veel dingen. Op een heleboel vlakken in ons leven hebben we zoân luxe levensstandaard voor onszelf gecreĂ«erd, maar die luxe kunnen we ons (als we naar het milieu kijken) gewoon echt niet meer veroorloven. Als we daar afstand van moeten gaan doen gaan we dat wel voelen ja, maar ik denk echt dat dat erbij hoort.
Maar misschien praat ik nu wel te makkelijk hoor, ik ben zelf namelijk helemaal niet opgegroeid met deze specifieke luxe (met het vliegtuig op vakantie). Ik heb wel eens gevlogen in mijn leven, maar ontzettend veel moeite om hiermee te stoppen kostte het me niet.