Durf te vragen #5

Ja, geen idee, maar als ik een vreemde zou vragen om op m’n huisdieren te passen zou ik hen toch echt betalen. ( een niet-vreemde trouwens ook)
Anders zouden de katten naar opvang moeten ( waar ze hetzelfde doen als jij nu doet) en daar moeten ze dik voor betalen.

Ik zou het niet meer dan logisch vinden om iemand ook een dagelijkse vergoeding te geven om op mijn kat te passen. Zoals @Frenky al zegt kost een kattenopvang ook geld (laatst nog 100 euro voor neergelegd) en er zijn websites waar kattenoppassen hun diensten aanbieden. Minstens 10 euro per dag is dan wel gebruikelijk.

Maar dat gebeurt vaker hoor, een soort ruil.

Dat jij in een leuke stad zit en onderdak hebt, en zij oppas voor hun katten hebben. Is niks geks, een goede ruil toch?

Ik zit in een Berlijn groep en daar wordt zoiets vaak aangeboden!

6 likes

Diereneigenaren hebben wel een risicoaansprakelijkheid ex artikel 6:179 BW, helemaal niet gek dus om te kijken of er iets geregeld kan worden via de verzekering. Ik zou er zelf geen grote heisa van maken als de eigenaar totaal niet meewerkt, maar het is wel vervelend voor jou nu en niet geschoten is altijd mis. Het lijkt me iets wat je best op een rustige manier kunt bespreken!

2 likes

Oh ja, ik woon in een dorp waar niemand voor zijn lol gaat zitten dus dat komt dan weer niet in me op. Al zou ik een kleine vergoeding dan alsnog wel netjes vinden, eigenlijk.

1 like

Heb niet de indruk dat ze ook in dat huis zit, maar dat is mijn aanname.

Bedoel je mij? Ik ben wel gewoon in het huis blijven slapen, 3 nachtjes.

Ja, haha. Oke, dan begrijp ik de “ruil” iets beter.
Ik zou jou als kattenoppas wel betalen trouwens, want je levert uiteindelijk toch een dienst, maar kan me wel voorstellen dat dat niet gebruikelijk is in een dergelijke constructie.

Idd ik las een aantal reacties dat de eigenaren er niets aan konden doen maar; dat is toch niet leidend bij risico aansprakelijkheid (schuld doet er niet toe). Vervelend dat dit gebeurt en helemaal niet gek @chasingrainbows als je dit aankaart

2 likes

Ik heb de laatste tijd vaak dat ik geen of pas een hele late melding (een uur voor het begin ofzo) van een facebook-evenement krijg, waardoor ik dus veel dingen mis die me wel leuk leken. Had het gevoel dat ik vroeger minstens één dag eerder een melding kreeg ofzo. Ik heb even naar m’n instellingen gekeken maar ik zie niet meteen iets. Weet iemand of ik hier wat aan kan doen?

Ik woon deze zomer 3 maanden ergens anders als kattenoppas en ik betaal zelfs huur. Heel netjes van je hoor!

Dit is dan wel weer echt het andere uiterste, lap je hun volledige huur of maar een deel?

7 likes

Wow ja. Lijkt me een oneerlijke deal :sweat_smile: Je woont dan wel tijdelijk op een fijne locatie (ga ik vanuit), maar je draagt wel zorg voor de katten. Vind dat voor die verantwoordelijkheid wel een tegemoetkoming hoort te zijn. Zou eerder verwachten dat @Luzarl geld zou krijgen of in ieder geval daar gratis woont.

3 likes

Volgens mij is dit in bepaalde steden bijna normaal geworden… Toen mijn vriend geen huis had paste hij ook op een huis voor 1100 euro per maand in Amsterdam :cry:. Terwijl die dude lekker in Thailand aan het chillen was. Vond ik echt niet normaal maarja ik heb ook geen money mindset overduidelijk.

Edit: ik weet ook wel zeker dat deze persoon op mijn vriend zijn wanhopigheid toen heeft ingespeeld maar dat is weer een ander verhaal.

1 like

300 euro per maand, een vergoeding voor gwl en alle televisie abonnementen enzo. Als ik hier kort ben is dat niet nodig maar nu zijn het 3 maanden

maar dat is dan gewoon onderhuur toch? niet op een huis passen

Heb je je eigen woonplek ook nog dan? Of heb je die onderverhuurd

Die heb ik onderverhuurd voor dezelfde periode!
Oh en, die huur is meer dan 300

2 likes

Ik heb geen idee meer hoe het precies toen geregeld is. Maar er was een kat die aandacht nodig had, plantjes (haha) etc. Ik vond het zeer oneerlijk allemaal maar goed.

Ja ik vind echt onderhuur = huur betalen en geen verantwoordelijkheid, maar op een beest passen = minstens gratis en anders geld toe

13 likes