Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Helaas was de editie die ik had aangevraagd Engels. Nederlands bleek de bibliotheek niet eens te hebben. In het Engels vond ik het niet te doen. Sla over deze keer om mee te praten, maar ben wel erg benieuwd hoe jullie het vonden!

@LaPetiteRobeNoire welke filmeditie ga je kijken?

De Hitchcock versie uit 1940 heb ik jaren geleden al eens gezien (het verhaal is daar een beetje anders dan in het boek en dat wist ik ook). Dus ik was van plan om in ieder geval de nieuwe Netflix versie te bekijken, misschien ook de oude nog wel een keer.
Ik vond het boek een echte pageturner trouwens, grappig hoe dat kan verschillen.

1 like

Helaas niet gered, ik hoop het boek morgen of overmorgen uit te hebben.

Ik vind het zo tof dat ik het boek eerst heel lastig vond om in te komen, en nu wil ik zo graag weten waar het verhaal nog heen gaat en is het idd een page turner! Heeeel leuk, intrigerend verhaal

1 like

Ik heb hem ook nog niet uit. Had het boek weggelegd omdat ik niet echt door het begin heenkwam. Maar na jouw berichtje ga ik het nog een kans geven:)

2 likes

Haha ok ik wacht nog even af tot meer mensen het boek dan uit hebben en er iets over te zeggen hebben.

1 like

@LaPetiteRobeNoire Misschien is het iemand anders wel gelukt!

@Briseis @chiren @Erwt @MJDLH @Foucher

Ik ben ook nog bezig met de laatste hoofdstukken. Ik zal morgen mijn gedachten in dit topic zetten!

Ik sla deze keer over, boek trok me toch niet genoeg. Volgende keer ben ik er weer bij!

@LaPetiteRobeNoire @Erwt

Ik heb hem net uitgelezen! Ff laten bezinken en nadenken nu haha. Vond het echt een leuk, meeslepend en spannend boek

Samenvatting

Er waren echt best veel plottwists en fantasieën die dan ineens wel/niet waar bleken te zijn, waardoor ik na de trage opstart echt door wilde lezen.

In het begin ergerde ik me ook dood aan het onzekere en hopeloze van de ik-persoon :sweat_smile:
Maxim was zo’n makkelijke uitweg van haar werk voor die verschrikkelijke tuthola. Maar hij had echt 0 romantiek, ook niet bij het aanzoek, dus ik vond die hele relatie al superweird en uit het niets. Leek meer een vader-dochter relatie?
Haar obsessie/verhouding met Rebecca is waar ze echt passievol over dacht, dat vuur had ze niet voor Maxim. In alle opzichten was ze een tegenpool! En pas richting het einde blijkt ook dat dat wellicht de reden is dat Maxim voor haar had gekozen.
Die scùne dat ze in de oorspronkelijke slaapkamer van Rebecca komt en Danvers zo fangirl en obsessed vertelt over haar gebruiken daar
 Echt rillingen! En ook toen ze met die witte jurk tevoorschijn kwam en Danvers stond te glimlachen oefff. Zo goed geschreven! Die macht die Rebecca nog zo’n tijd na haar dood had over mensen

2 likes

Goed dat je me tagt, ik heb hem inmiddels ook uit!

Samenvatting

Ik herken me heel erg in jouw opmerkingen. Ik vond het boek heel mooi en filmisch geschreven, ik zag alles echt perfect voor me en die spooky atmosfeer wordt ook echt goed overgebracht. Ik vond de hoofdpersoon alleen niet echt sympathiek, maar vooral een beetje zielig. Bij Maxim had ik vanaf het begin al twijfels aan zijn oprechtheid, maar ook dat vond ik echt mooi opgebouwd in het boek.

3 likes

Ah leuk dat jullie het ook een goed boek vonden!
@kleinmaargroot @Erwt

Over het boek

Ik vind het dus ook een echte pageturner. Wat jij zegt over de onzekere hoofdpersoon herken ik wel @kleinmaargroot , dat bedoelde ik met dat ik sommige stukken zo ongemakkelijk vond. Maar als je het vanuit die tijdsperiode bekijkt vond ik dat een stuk beter te snappen: zij heeft een heel andere achtergrond/sociale klasse dan de positie waarin ze terecht komt, en dat speelde toen allemaal nog veel meer mee dan nu. Dat baantje dat ze had bij Mrs. van Hopper was een van de weinige manieren waarop vrouwen zonder te trouwen in hun eigen bestaan konden voorzien.
Mrs. Danvers is voor die tijd ook een vrij duidelijk lesbisch personage: dat kon natuurlijk niet letterlijk zo geschreven worden maar haar devotie aan Rebecca en de manier waarop ze haar bontjassen streelt en ondergoed aanraakt zijn daar hints naar.

Wat ook erg bizar is, is dat de hoofdpersoon dus blij is dat Maxim Rebecca heeft doodgeschoten, omdat dat betekent dat hij niet van haar hield. Dat hij dus een moordenaar is (hoe verschrikkelijk de situatie ook was) vindt ze helemaal niet erg, daar denkt ze niet eens over na.
Scheiden was toen ook zo’n schandaal dat dat echt geen optie was: Maxim schiet Rebecca natuurlijk dood als ‘oplossing’, maar ook de hoofdpersoon pleegt bijna zelfmoord (die scene waarbij ze bijna uit het raam springt) wanneer ze denkt dat haar huwelijk faalt.

Ik vind het ook interessant om te bedenken dat wij alles alleen via de hoofdpersoon horen, en zij alles aanneemt wat Maxim zegt. Hoe de situatie daadwerkelijk in elkaar zat is dus ook nog te betwijfelen, was Rebecca echt een sociopaat? Heeft ze haar eigen moord echt moedwillig uitgelokt?
Ik denk van wel, maar het is wel interessant dat ons dat verteld wordt door de personages voor wie dat ook de situatie is die voor hen het beste uitkomt.

over de netflix film

Ik heb de Netflix film ook gekeken en dat vond ik echt een ontzettende draak, ondanks dat ik de acteurs die erin speelden doorgaans heel goed vind :joy: (sorry voor mensen die het wel een goede film vonden). Het is zo’n andere sfeer dan in het boek, ik miste de suspense echt helemaal. En al die kleuren :neutral_face: Ik vond Armie Hammer een hele rare Maxim, (slaapwandelend in zijn hemd?? waar kwam dat vandaan) en Lily James in haar fashionable outfits en licht geblondeerde haar ook totaal niet geloofwaardig als de ‘muizige’ hoofdpersoon.
Ook hele vreemde keuzes in scenes die afweken van het boek. Waarom zit er een seksscene tussen de hoofdpersoon en Maxim op het strand van Monte Carlo? Dat geeft die opmerking “have you been doing things you shouldn’t have?” toch een compleet andere context.
Waarom geeft de hoofdpersoon zoveel tegengas tegen Mrs Danvers? Dat past helemaal niet in het verhaal.
Waarom is het ambigue einde vervangen voor een happy end waarin we de hoofdpersoon en Maxim als twee tortelduifjes samen zien?

3 likes
Boek

Jaa leuke en goede punten!

Over dat perspectief en alles aannemen; het enige ‘bewijs’ dat er is over dat Rebecca zo’n secreet was, komt idd van Maxim. Verder was iedereen idolaat. Wie zegt dat hij niet de psychopaat was van de twee?!
Sowieso zaten er zo veel fantasieën in het verhaal dat ik soms echt niet wist of de scÚne daadwerkelijk plaatsvind of alleen in haar hoofd :sweat_smile:

Wat vonden jullie van het einde? Manderly in vlammen! Vond ik wel shocking. Je voelde wel aan alles dat er iets ging komen, die autorit duurde eeuwen voor mijn gevoel

De film van Hitchcock ga ik zeker nog kijken, die van Netflix klinkt niet als een aanrader
 ik wil wel graag in die duistere sferen blijven

2 likes

Bij mij is 't misgelopen, had het boek tweedehands besteld maar het kwam superlaat aan en toen bleek het ook nog een ‘simplified edition’ te zijn
 :upside_down_face:

Hoop dat ik volgende keer weer mee kan doen!

1 like

Je reactie van de Netflix film is wel vernietigend, haha. Ik heb het boek dus niet gelezen en vond de film prima te pruimen, maar als ik zo even jullie besprekingen lees komt de film niet eens bij het boek in de buurt. Hopelijk vind ik het boek nog eens in het Nederlands.

1 like

@kleinmaargroot

boek

Welke fantasieën bedoel je eigenlijk precies? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt!
En ja, ik wist dus van tevoren al wel dat Manderley in vlammen op zou gaan maar ik vond de manier waarop het geschreven was wel echt heel spannend. Je voelt inderdaad dat er iets aan zit te komen, en dan eindigt het ineens zo abrupt! heel pakkend en ook soort van mysterieus
Het is ook leuk om het eerste hoofdstuk nog eens te lezen als je het boek uit hebt.

En ja, de Hitchcockfilm vind ik echt een aanrader, het is natuurlijk wel een oude film en daar moet je van houden, dus misschien vind je het niets, maar ik vind dat die film de sfeer heel goed weet te vatten. Mrs Danvers brrrr :sweat_smile: Ook daar worden aanpassingen gedaan aan het verhaal (dat moest in die tijd vanwege de code die bestond voor films, zoals het verhaal in het boek eindigt werd niet als acceptabel gezien. Kwaad moet gestraft worden!)

@Briseis wat jammer! Ik hoop dat je het boek uiteindelijk toch nog eens kunt lezen, het is de moeite waard

@Marquez het is natuurlijk maar een persoonlijke mening, en ik snap wel dat je het anders ziet als dat de eerste interpretatie van het verhaal is die je ziet. En smaken verschillen natuurlijk ook gewoon! De film ziet er heel gelikt uit en is wat dat betreft knap gemaakt, maar ik snap sommige keuzes echt niet. Ik vind trouwens zeker niet dat een boekverfilming geen aanpassingen mag maken, en ook niet dat ‘het boek altijd beter is’, maar ik vond de keuzes die hier gemaakt zijn niet goed uitpakken. Ik hoop dat je het boek inderdaad nog eens kunt lezen!

Wel grappig dat de meningen van de mensen die het boek (uit)gelezen hebben (of in ieder geval de mensen die er hier iets over zeggen, wij :stuck_out_tongue: ) positief zijn, maar dat anderen er juist helemaal niet doorheen kwamen. Echt hate it or love it blijkbaar!

1 like

Ja inderdaad grappig! Ik kan me ook wel voorstellen dat dit je ding moet zijn en dat sommigen het misschien helemaal niets vinden. Ik hou zelf wel heel erg van sfeerverhalen en dat spooky sfeertje gedurende het hele boek vond ik echt zo goed gedaan. Echt zo’n onderbuikgevoel van ‘het klopt niet helemaal’, zonder dat het gelijk een voorspelbaar verhaal was.

Ik vind het ook altijd wel bijzonder hoe goed Engelstalige boeken nog te lezen zijn, ookal zijn ze lang geleden geschreven. Ik heb toch het idee dat Nederlands uit 1938 veel ouder aandoet dat het Engels uit die tijd.

1 like

Ja dat vind ik ook altijd bijzonder!

1 like

Ik heb het boek niet kunnen uitlezen omdat ik mijn zicht kwijt was. Inmiddels geopereerd en zware medicatie enzo, maar ik kan weer lezen (getuige dit bericht haha). Ben nog wel van plan om Rebecca uit te lezen. Na een wat moeizaam begin kwam ik er best lekker in!

1 like

Ah wat rot om te lezen. Gelukkig is je zicht nu weer een stuk beter!

Ja ik herken wat je zei, in het begin kwam ik er moeilijk doorheen en toen op een gegeven moment vond ik het heel spannend/intrigerend! Veel plezier!

1 like

Hebben ze bij de bibliotheek nu wel de Nederlandse vertaling van Rebecca. Ga ik die binnenkort wel lezen want ben nu wel heel nieuwsgierig geworden.

Zullen we weer een nieuwe boekenclub doen of liever iets later weer?

3 likes