White privilege / racisme #2

Aissatou Kanko wordt hier op handen gedragen door de Vlaams-Belangers, zeker toen ze op nationale televisie verkondigde dat witte mensen ook het slachtoffer kunnen zijn van racisme.

1 like

Hmja ik heb hem weleens in werk-context ontmoet en toen was hij nog ‘gewoon’ academicus en dus niet opiniemaker maar ook toen greep hij een super mini klein haakje aan om te gaan oreren over de Turkse gemeenschap in Nederland. We hadden het
 niet daarover hahaha.

Typisch, beetje zoals we hier in Nederland Ayaan Hirshi Ali hadden. En nu een bak vol conservatieve presentatrices en politici van kleur hebben.

1 like

Houd op met me, ik heb nog trauma’s over zijn oraties over de Turkse gemeenschap.
Hij haatte op jongeren die zeiden heimwee te hebben naar Turkije en oreerde uren lang over dat Turkse jongeren zich maar eens bij witte studentenverenigingen moesten aanmelden. Over dat Turken alleen maar economie mochten studeren, of geneeskunde en gaaaa zo maar door.
En dat is prima en interessant, maar het was iedere werkgroep wéér.

1 like

Dat valt mij ook op over die presentatrices. Fidan Ekiz praat racisme goed. Heb je nog meer namen? Ben benieuwd wie ik voortaan met een side eye kan bekijken.

2 likes

My thoughts exactly!

Fucking Jan Jambon die nota bene mee aan de wieg van het Vlaams Blok in Brasschaat stond, die zelf geruchten oppookt dat asielzoekers profiteurs zouden zijn, en ‘een significant deel’ van de moslims de terreuraanslagen goedkeurt, die verdorie regelmatig te gast was op feestjes van ex-collaborateurs van wie het heel twijfelachtig is dat ze hun nazistische ideeĂ«n goed hebben afgezworen. Gaat die man nu even Ă©Ă©n zwarte (ex-asielzoekster) vrouw verdedigen? om een paar karma puntjes te scoren op zijn ‘ik ben toch geen racist’ kaartje?*

Het fragment was flauw, en ik snap dat de vrouw in kwestie dit niet leuk vond. Ik hoop dat ze dit hebben kunnen uitpraten, en dat de vrouw het achter zich kan laten. Ik kan me inbeelden dat als je hard gewerkt hebt om te staan waar zij staat, het heel pijnlijk is om voor de poetsvrouw aanzien te worden. Het doet heel sterk denken aan de verhalen van de generatiegenoten van mijn moeder en grootmoeder van wie in eender welke functie verwacht werd om toch vooral de koffie te halen (en jammer genoeg maken we dat vandaag soms nog mee).

Het blijft wel een punt dat je in heel wat bedrijven vaak enkel kleur/mensen met een migratie achtergrond tegenkomt in de jobs die we als samenleving als ‘minderwaardig’ beschouwen, zoals het poetspersoneel, terwijl de witte mannen het hoge woord voeren. Het zijn mannen zoals Jambon, die niet geloven in positieve discriminatie, of inzien dat inclusiviteit en integratie iets anders is dan assimilatie, die dit soort ongelijkheden mee in stand houden. Als Jambon Ă©cht verontwaardigd was, dan zou hij ook het probleem ten gronde kunnen aanpakken. Maar nee, daar moeten we vooral niets verwachten van Jambon.

*(sorry voor deze opgeklopte frustratie rant over de heer Jan Jambon, het moest er even uit :))

edit: een vreemde zin aangepast. volgende keer lees ik mijn rants beter na!

5 likes

Oh heb geen lijstje paraat, maar er zijn veel bekende vrouwen (ook mannen trouwens) van kleur met minimaal rare takes. Denk aan inderdaad Fidan Ekiz, Dyantha Brooks, Talitha Muusse, Nadia Ezzeroili. Soms heb ik ook enigzins vertrouwen en dan volgt er ineens een sneer naar islam, blm, transgender personen of een rare mening over abortus en denk ik: oh ja, tuurlijk ben jij geen verfrissend geluid.

2 likes

Talitha Muusse? Wat heeft zij gezegd? Ik dacht dat zij best oké was, wat ik van haar heb gezien/gelezen dan

Oja Fidan was laatst ook weer on a roll met ‘het is racisme om een witte schrijver Amanda Gorman niet te laten vertalen’ is goed meid. Maar ok ik las laatst dat Fidan de ex vrouw van Wierd Duk is en als je het daarmee kan uithouden heb je wel een paar keer een rare afslag genomen.

8 likes

Zij is niet racistisch, maar wel kritisch en conservatief op best veel onderwerpen. Zoals abortus en transgender personen. Heeft daarnaast ook best wel begrip voor wappie coronastandpunten

1 like

Ik kwam deze tegen op Twitter, fijne korte uitleg over waarom racisme naar witte mensen toe niet bestaat. Heb hem meteen opgeslagen om door te kunnen sturen wanneer nodig.

Link

1 like

Voor Sylvia Witteman is het óók niet makkelijk hoor.

image

15 likes

Laten we allemaal een minuutje stil zijn voor Sylvia.

21 likes

“schrijft voor je vak”

10 likes

Stel je voor dat dit je zorgen zijn in het leven. Wat een genot

9 likes

Wat een GÊNANT item nu bij de Vooravond nu waarin kale kop van ~Ongehoord Nederland mag leeglopen en vervolgens de woordvoerder van Omroep Zwart alleen maar met hulp van Fidan wordt aangevallen op ‘ja jullie werken met iemand die mensen in hun gezicht wil trappen als ze pro zwarte piet zijn’. JA NEE EEN RACISTISCHE TERINGOMROEP OPRICHTEN DAT IS FATSOENLIJK

Echt als ik nog een keer zo’n fucking racist moet horen over hoe onderdrukt ze zijn in Nederland.

21 likes

Witte mannen van middelbare leeftijd die zichzelf ongehoord voelen zitten zo in m’n allergie dat ik een epi pen nodig heb want ik ben oncontroleerbaar aan het braken en krijg geen adem omdat ik opzwel

27 likes

Get a load of this :dizzy_face:

Ik ben nog niet op de helft en het duizelt me

1 like

Same, wat een bizar verhaal?

1 like