Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Als iedereen zo denkt weet je zeker dat ze geen zetel krijgen he…

Bij de vorige verkiezingen mocht dat niet, tenzij je idd omwisselde naar een kiezerspas. Ik ben gewoon in de middag even naar mijn woonplaats gereden, naar een stembureau waar het sowieso altijd al rustig is, dus dar kon prima.

Dat snap ik, maar mag je op het stembureau stemmen waar je stembureaulid bent? Kiezerspas aanvragen is niet zo zeer het probleem, maar ik zie het na een shift van 10 uur plus reistijd niet meer zo zitten om nog in m’n eigen gemeente naar een stembureau te gaan dus ik wil liever daar op locatie stemmen als dat kan (bijv direct na afloop vd shift)

Ik heb bij de laatste EU verkiezingen op Volt gestemd met deze gedachtengang, en vervolgens kregen die geen zetel. Voelde best lullig haha

nee voor zover ik mij herinner is dit dus niet het geval. dus voor de kiezerspas gaan.

Ik heb een beetje het idee dat we langs elkaar heen praten :sweat_smile: Mijn vraag is: mag je met in mijn geval een kiezerspas op de locatie waar je zelf stembureaulid bent stemmen? Of mag je uberhaupt niet stemmen op de locatie waar je zelf stembureaulid bent?

Ik snap het idee ook wel hoor, en kan me voorstellen dat dat lullig voelt. Maar ik lees zo vaak ‘ik overweeg om op partij x te stemmen maar straks krijgen ze geen zetel en dan is mijn stem verloren’, en dat is eigenlijk heel zonde, want als iedereen die overweegt om op die partij te stemmen dat ook daadwerkelijk doet in plaats van bang te zijn dat zijn/haar stem verloren gaat dan is de kans groot dat ze wel degelijk een zetel krijgt. Als meerdere mensen op een partij willen stemmen maar dat niet doen want ‘straks is mijn stem weg’ dan werk je eigenlijk met z’n allen mee aan het scenario waar je bang voor bent.

Schrijf dit overigens niet om je over te halen om op Bij1 te stemmen hoor, maar ik hoorde/las deze opmerking zo veel, ook over andere partijen…

1 like

als de locatie van het stembureau in je woonplaats ligt: ja
als de locatie van het stembureau niet in je woonplaats ligt: nee. tenzij je een kiezerspas aangevraagd hebt.
wat ik al zei: het stembureaulid zijn geeft je geen extra privileges. dus je kan dan niet ineens in amsterdam stemmen met je stempas omdat je daar stembureaulid bent, terwijl je in utrecht woont.
of begrijp ik nu je vraag niet?

edit: ik lees nu pas “kiezerspas”. dan: ja, dan mag je stemmen op het stembureau waar je werkt.

1 like

Jawel hoor, je mag gewoon op je eigen locatie stemmen als je een kiezerspas hebt of zelf in die gemeente woont, dat is geen probleem. Je medestembureauleden moeten jou wel net zo goed checken als ieder ander, dus gewoon ID mee, etc.

1 like

Ik heb toen ook op volt gestemd maar ik denk dus dat wel die hoeveelheid van stemmen hen motiveerde nu weer mee te doen (met hoeveel stemmen ze daar kregen hadden ze vlgs mij bij landelijk wel een zetel gehad).
Mijn zus vertelde dat ze eens PvdA had gestemd ipv GL omdat er toen de kans was dat die de grootste kon worden, maar uiteindelijk scheelde het alsnog een hoop met de grootste en voelde het voor haar als een weggegooide stem.

1 like

Dit was het antwoord dat ik zocht. @Jenn ook dank. Ik kon nergens online vinden of je als stembureaulid ook mocht stemmen op de locatie waar je helpt. Als dat wel kan (wat dus het geval is) moet ik een kiezerspas aanvragen, als het niet kon niet en na mijn shift stemmen in mn eigen gemeente. Daarom haalde ik de kiezerspas erbij

Ga je een hele of een halve shift draaien? (Heeft verder helemaal niks met je vraag te maken hoor, ben gewoon nieuwsgierig)

Een halve maar in de gemeente waar ik ga helpen is de ochtendshift van 6.00 tot 16.00 en ik heb nog ong 30 min enkele reis reistijd (heb samen met collega’s een stembureau ‘geadopteerd’ dus leuke manier om goed bezig te zijn voor de democratie en mijn collega’s weer voor het eerst in dan precies een jaar weer te zien). Denk dat ik daarna wel moe ben en lekker op de bank wil zitten :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Maar ze gingen wel op in een grotere fractie die daardoor net iets sterker stond die ook bij hun gedachtegoed paste. Ik snap het dilemma want ik heb hetzelfde, PvdA of Volt. Maar zo veranderd er ook maar heel weinig en blijven het altijd de ‘oude’ partijen. Wat niet per sé slecht hoeft te zijn natuurlijk. Maar ik vraag me ook af of we de drempel voor nieuwe partijen niet wat op moeten hogen, er doen er n 37 (?) mee aan de verkiezingen, dat is gewoon absurd veel. Zegt ook wel wat over de verdeeldheid en versplintering van de Nederlandse politiek dat hier blijkbaar steun voor is. Al doen veel partijen (Volt wel) niet eens mee in alle kiesdistricten dus weet je bijna zeker dat die geen zetel gaan winnen.

1 like

Voor mijn gevoel staan pvda en volt best van elkaar af, of ken ik miss het programma van de PvdA niet goed genoeg?

Hier twijfels tussen D66 en volt maar ik denk dat ik toch voor volt ga. Ik hoop dat zij ooit groter en bekender gaan worden en als ze niet in de regering komen is het ook wel heel fijn om (jonge) gedreven mensen in de kamer te hebben.

Volgens mij gaan ze de drempel om mee te doen ook verhogen in de komende jaren. Dit jaar had je als nieuwe partij 600 ondersteuningsverklaringen nodig om mee te doen en volgende TK verkiezingen willen ze die drempel verhogen naar een paar duizend.

1 like

Ik moet bekennen dat ik het programma van de PvdA nog niet heel goed heb gelezen maar wel motiewijzer steeds bekijk hoe ze stemmen. Heel groot verschil is dat Volt heel erg inzet op EU en dat doet de PvdA veel minder. Maar als het gaat om sociale gelijkheid en ‘linkse’ standpunten komen ze wel deels overeen. En dit is echt een heel flauwe reden, ik vind Lilianne Ploumen een hele goede politica. (Helemaal toen ze na de idiote van actie van Trump She Decides oprichtte.) Sigrid Kaag is een ongelofelijke kundige diplomate maar ik zie haar minder goed in het gekonkel in de Nederlandse politiek mee doen. (Wat eigenlijk alleen maar in haar voordeel spreekt.)

4 likes

Dit is mijn resultaat van die AD stemwijzer. Moet zeggen dat ik nog niet echt van Volt gehoord had, en eigenlijk wil ik niet zo graag op een nieuwe partij stemmen, maar als ik hun standpunten zo lees wordt het misschien serieus wel een optie.

Anders PvdA / D66 waarschijnlijk.

Dit was mijn uitkomst

Ik ben er totaal nog niet uit. GL is nooit mijn partij geweest en is het nog steeds niet, D66, misschien? Ik heb altijd vrij consistent PVDD gestemd maar zit inderdaad toch te twijfelen of ik niet op een grotere partij wil stemmen. PvdA sluit ik dus niet uit, maar Bij1 ook niet :woman_shrugging:t2: moet me echt nog even gaan verdiepen in de programma’s en hoe de partijen gestemd hebben bij moties

Edit: ik zit er nog even naar te kijken, en herinner me weer dat mijn grootste probleem met de PvdA was dat ze op veel vlakken die ik belangrijk vind wel aan de voor mij goede kant zitten, maar heel lafjes. Dit soort dingen, vind ik irritant.

En D66 vind ik toch wel erg pro Europa, ik ben zeker niet anti en uit de euro lijkt me een kutidee, maar veel meer zie ik ook weer niet zo eigenlijk.
Verder vind ik het ook niet zo chill dat meerdere partijen die ik overweeg redelijk sterk voor (bindende) referenda zijn, ik vertrouw de Nederlandse bevolking daar toch echt te weinig voor met VVD als grootste en PVV als tweede in de peilingen :upside_down_face:

2 likes

Vanmiddag is er een lijsttrekkersdebat, te volgen via verschillende noordelijke dagbladen geloof ik, in ieder geval ook via de link hierboven.

2 likes

Dit heb ik idd ook gehad (lang geleden al wel, volgens mij de 2e x dat ik mocht stemmen, 12 jaar terug denk ik?), voelde zo stom.
Ik ga me binnenkort even in een paar programma’s verdiepen en de kieswijzer doen als die er is. AD had bij mij GL op1, en Volt en Bij1 kwamen ook hoog uit. Een van die 3, of misschien toch weer PvdD, wordt het denk ik.

Probeer sowieso ook altijd op de eerste vrouw die met voorkeursstemmen in de kamer kan komen te stemmen, dus mijn stem gaat in geen geval naar Jesse :grin: