Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

oh dat is dom! ik zal m weer verwijderen

Ik ben nog nooit zo lost geweest als bij deze verkiezingen. Ik ken Volt niet, maar ik ga me eens inlezen.

2 likes

ik ben mijn screenshot kwijt maar ik had GL op 1 en Bij1 op 2, overweeg sterk om Bij1 te stemmen
vind het wel lastig dat het zo’n kleine partij is

3 likes

Ik twijfel nog heel erg tussen de PVDA en SP, denk dat die definitieve keuze pas in het stemhokje gemaakt wordt. Ik ga dit topic wel volgen!

Vinden jullie het trouwens belangrijk dat de partij waarop jullie stemmen ook goed past bij je eigen mening?

Want ik vind dat ik het zelf heel erg getroffen heb en niet per se mijn eigen belangen/wensen hoef na te jagen. Dus ondanks dat ik het dan bijvoorbeeld lang niet eens ben met alle punten van de SP, wel op hen te stemmen omdat zij het meeste opkomen voor de meest steunbehoevendenvan de samenleving.

Dan past die partij toch bij je mening dat er opgekomen moet worden voor zwakkeren in de samenleving? Dat dat niet op een lijn ligt met je persoonlijke belangen maakt niet uit toch. Is eerder een verschil tussen opportunistisch en ideologisch stemmen zeg maar.

Ik wist niet eens dat Volt meedeed! Ik heb een keer met hun lijsttrekker aan een project gewerkt en naar aanleiding daarvan hun programma gelezen en op ze gestemd in de EU. Maar ik stem principieel niet op kleine nieuwe partijen want er zijn er zo achterlijk veel in Nederland en ik vind het een verloren stem zo. Ik vind het ook gewoon niet ok dat er zoveel mini partijen zijn en ik wil daar een hogere drempel voor. Zeker als je links stemt (ik) vind ik dat we veel meer naar een links blok toe moeten ipv allemaal op net andere partijen stemmen die opkomen voor een specifiek detail dat jij toevallig belangrijk vindt. (En ja kleine partijen kunnen groot worden maar als er 51? opties zijn is dat wishful thinking)

8 likes

Aan de ene kant ben ik het hier heel erg mee eens, maar ik zie een links blok nu al zodanig niet gebeuren (of ja ik heb hier recent niet heel veel overna gedacht maar voorheen zag ik alleen maar voor me hoe links dan totaal ten onder zou gaan in een soort ego/machtsstrijd tussen Klaver en Asscher) dat ik ook zoiets heb van “nog een partij erbij kan ook geen kwaad”.

Er zijn 41!! kandidatenlijsten ingediend. Nog even en we kunnen allemaal op onszelf stemmen en dan hebben we allemaal 1 stem :joy:

2 likes

ik heb vooralsnog elke verkiezing op PvdD gestemd. elke verkiezing doe ik weer stemwijzers en andere tests en kom ik het meeste met die partij over, ik zit onwijs op dezelfde lijn met hun standpunten. maar ik twijfel dit jaar om voor een wat meer “middenpartij” te stemmen, op een wat grotere partij zoals de PvdA. ik had nooit aandacht voor die partij, maar nu ploumen die partij leidt (en ik geleerd heb hoe goed ik arib vind) vraag ik me af of het niet tactischer is om van partij te wisselen.
ik heb gelukkig nog even de tijd. zijn er meer mensen die een dergelijke switch overwegen en waarom? of die wat meer kunnen uitleggen wat wel of niet tactisch is? (mijn droom is ploumen als minpres te zien haha maarja wil t ook wel realistisch houden)
trouwens, een tip: https://www.instagram.com/motiemeter/ dit account laat zien in hoeverre partijen echt poetsen ipv alleen maar lullen.

1 like

hahaha ja 41 gaat echt ver. Maar je hebt ook geen enkele garantie dat als je bijv. PvdA (of GL) stem we wél een verenigd links krijgen, dus dan voelt dat toch een beetje als een matige reden om toch voor de PvdA te kiezen. BIJ1 ligt dan toch dichter bij mijn idealen dan PvdA/GL en ik ben best wel blij met wat zij met maar één zetel toch hebben kunnen agenderen in de Amsterdamse gemeenteraad.

1 like

Ja is zo! Het is ook wel een prisoners dilemma, als je nou zeker wist dat genoeg anderen het ook deden dan had het zin. Maar ik heb makkelijk praten want een van de grote partijen past prima bij mij. Ik vind soms ook gewoon die houding irritant van ‘een partij moet alles precies vinden wat ik vind anders stem ik niet op ze’, want dat werkt gewoon niet zo en het is belangrijk dat we van de terreur van Rutte afkomen :sob::sob: rutteur? Terrutte? Nee helaas het werkt niet. Anyway een medium linksige regering is nog altijd beter dan nog 4 jaar gladde consultants aan de macht alleen dan nu ook gezel met de PVV erbij.

6 likes

Jongens waarom heeft het Amerikaanse verkiezingen topic een miljoen berichten en dit topic drie?? Wat gaan jullie stemmen en waarom, vertel!!

6 likes

Ok iedereen op pvda!!!

Schrijf ff een op-ed in het nrc ofzo

2 likes

Ja laten we allemaal voor deze keer de PvdA afspreken no backsies!! In dit essay…

3 likes

Ja inderdaad, als ik garantie zou hebben dat bijv. 45% van de Nederlanders sowieso links zou stemmen en we heel dicht bij een linkse meerderheid zouden zijn die samen wil werken, was dit een veel simpelere keuze, dan heb je inderdaad het idee dat jouw stem het verschil kan maken om een links blok met meerderheid te krijgen.

Vind het ook altijd wel grappig als ik hier gesprekken over heb met vrienden in het VK, die stemmen toch wel Labour ongeacht wat er precies gebeurt of of ze nou wel of niet achter de precieze koers van Labour op dat moment staan, want echt een alternatief hebben ze niet. Die snappen mijn dilemma’s dan ook echt slecht haha (maar goed zo’n systeem lijkt me ook tien keer niks ik heb liever onze versplintering denk ik).

2 likes

ik mag deze verkiezingen trouwens twee volmachtstemmen gaan uitbrengen en ben er zo trots op, vind het heel cool dat die taak aan mij toevertrouwd wordt. heel benieuwd welke hokjes ik ga moeten aanvinken!

1 like

Ik ga denk ik op BIJ1 stemmen maar heel soms twijfel ik ook nog een beetje of een grote partij niet beter is. Stel dat ze geen zetel krijgen dan voelt het toch een beetje alsof je je stem hebt weggegooid. Aan de andere kant staan ze er volgens mij best goed voor en vertrouwen ze er zelf ook wel op dat het goed komt. En als je kijkt naar wat de PVDD in ~10 jaar heeft kunnen bereiken, terwijl iedereen ze uitlachte toen ze net begonnen, stemt dat best hoopvol voor de kleine links partijen.

8 likes

Ja aan de pvdd moest ik ook denken en op zich kan een kleine partij natuurlijk prima groeien. Ik heb alleen geen zin om tot Rutte VIII te moeten wachten tot links het weer een keer overneemt :joy:

Ik heb daarbij een beetje hetzelfde gevoel als mensen die niet op Biden wilden stemmen omdat ze per se Bernie hadden gewild, of Amerikanen die op een independent ofzo stemden. Ja het is misschien niet ideaal om op een grote partij te stemmen die niet 100% aansluit maar ik vind het toch een stuk chiller om een kleine partij in de oppositie te zien groeien terwijl rechts niet aan de macht is :sob:.

4 likes

Weet iemand eigenlijk of je als je stembureaulid bent je zelf ook op dat stembureau mag stemmen? Ik ben stembureaulid in een andere gemeente dan mijn woonplaats dus zou mijn stempas dan moeten omwisselen voor een kiezerspas. Kan het online niet vinden…

volgensmij heb ik dit eens gehad en had ik inderdaad voor een kiezerpas moeten gaan. heb toen na mijn shift in mijn eigen woonplaats kunnen stemmen want ik deed een shift die maar een deel van de dag duurde. je krijgt dus geen privileges als je stembureaulid bent, je stempas is alsnog gebonden aan je eigen woonplaats.