Tips, ervaringen & aanraders #2

Ja! Want de melk komt vaak pas na 24-48u op gang. Daarvoor heb je bijna niks (tenzij tweede baby bijv en de eerste nog al die tijd gedronken heeft).

En dat ze meer drinken door de speen heeft oa te maken met de voed houding: de fles houd je vaak verticaal tov de baby waardoor de melk stroomt, en baby minder hard hoeft te zuigen. En omdat er minder hormoonstofjss in zitten die het “vol” gevoel aangeven, en de eerste moedermelk (dat gele, colostrum) is heeeeel dik/vet/geconcentreerd. Omdat het maagje dus zo klein is, zodat de baby aan een paar druppels genoeg heeft :slight_smile:

Sidenote is wel, dat het een gezonde/normale baby is. Dus geen laag suikerwaarde of spoed keizersnede waarbij de navelstreng snel is afgekoppeld etc.

Ik lees dat er een paar van jullie al met 6 maanden met die rapley methode waren begonnen. Konden jullie kids al zitten?
Ik wil dat graag gaan proberen, maar ze heeft alleen een baby Björn wipper en kan nog niet zelfstandig zitten. Is dat dan nog te vroeg ?

1 like

Dit is zeker zo. Het maagje van een pas geboren baby is niet groter dan een volwassen duimnagel. Door ook te veel kunstvoeding aan te bieden rekt het maagje te veel op.

Ze moeten echt wel goed recht kunnen zitten. Maar met 6 maanden kon K. Nog niet recht los zitten, maar in haar stoel met tafelblad bleef ze wel prima zitten.

Misschien dat ik de uitzondering was, maar bij mij kwam de borstvoeding pas na drie dagen op gang en ons zoontje heeft de eerste dagen bijna alleen maar gehuild. Ik lag in het ziekenhuis, waar ze heel erg voorstander van borstvoeding waren en steeds maar zeiden “gewoon blijven aanleggen”. Uiteindelijk de derde nacht om kunstvoeding gesmeekt en bleek dat onze baby bijna uitgedroogd was. Ik weet, dit is vast een uitzondering, maar ik zou altijd een fles en kunstvoeding als alternatief in huis hebben.

6 likes

Ik heb eigenlijk een vraagje dat hier bij aansluit. Ik wil namelijk geen borstvoeding geven (om verschillende redenen, lang verhaal), maar mijn vroedvrouw vertelde dat sommige vrouwen wél colostrum geven vlak na de geboorte en daarna overstappen op kv. Ik heb daar zo wat mijn twijfels bij, ik ben namelijk bang dat dat de boel in gang zet en ook dat ze daarna gaan pushen om verder te doen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of meer (neutrale) kennis over?

Bij mij kwam het bij dag 4 in de avond pas op gang. Ik was blij dat we kv in huis hadden en toch beetjes met theelepel en spuitje hebben kunnen geven. Ze was daarmee al onwijs afgevallen en huilen van de honger. Heb achteraf spijt dat ik niet eerder flesje had gedaan. Had waarschijnlijk de ziekenhuis opname kunnen voorkomen. Daarna gekolfd en kv erbij, want was steeds niet genoeg.
Dus mijn advies is zelfde als jou. Om gewoon maar in huis te hebben.

1 like

Dat pushen zou niet mogen. Jij bent baas over je lichaam. Mijn schoonzussen hebben bij hun kinderen geen BV gegeven (om verschillende redenen) en heb niet gehoord dat ze gepusht werden om dit wel te doen. Ik heb het wel geprobeerd, maar na 4 weken ellende niet kunnen aanleggen en alleen maar kolven en mentaal erg in de dip (wat ik nooit eerder had ervaren en daar best angstig van werd) gestopt. Ook bij mij gaf iedereen, icl de kraamzorg, CB als verloskundige aan te kiezen voor mij zelf en niet te pushen met BV.

Ja mijn situatie is een beetje anders dan in NL denk ik, ik verblijf namelijk 4 nachten in het ziekenhuis. Heb daarna wel 3 weken kraamzorg en mijn zelfstandige vroedvrouw die aan huis komt, maar dat is dan pas later natuurlijk. De eerste dagen zal ik dus onder de zorg van het ziekenhuis vallen en ik weet niet zo goed wat te verwachten. Ik weet alleen dat ze nogal pro bv zijn :confused:

Edit: ik heb het dus wel besproken met mijn zelfstandige vroedvrouw maar die is dus niet aanwezig tijdens die eerste dagen in het ziekenhuis

Klinkt alsof je in Duitsland zit… klopt dat?

Juist als ze pro borstvoeding zijn dat vinden ze het vast alleen maar goed dat je in ieder geval wel het colestrum wilt geven. Onder het mom van beter dan helemaal geen borstvoeding.

Werken ze bij jou ook met een geboorteplan? Hier in NL is dat een document waar je van te voren je keuze in vastlegt mbt de bevalling en daarna. Dan kan je daarna verwijzen ipv de discussie ter plekke moeten aan gaan. En kan je partner erbij betrekken, dat hij het woord voert hierover?

Misschien wist je dit al maar je lichaam gaat, ongeacht je keuze, wel borstvoeding aan maken en dus krijg je bv. te maken met stuwing in de kraamweek etc. Dat is een automatisch proces wat van te voren niet te stoppen is. Je lichaam maakt zich daar al klaar voor vanaf dag 1 van zwangerschap. Je zorgverleners zullen dus sowieso genoeg andere ‘aanleidingen’ hebben om de discussie aan te gaan.

Dikke knuffel voor jou en @Lichtknopje. Wat een nare start zeg. Ik kan zelf nog niet over de eerste dagen praten zonder te huilen. Maar uiteindelijk is alles gelukkig goed gekomen.

2 likes

Nee België haha. Maar ben Nederlands en er zijn behoorlijk veel dingen waar ik toch wel wat verbaasd over ben hier, in positieve en negatieve zin. Maar heel erg bedankt voor jullie reacties in elk geval @Broodrooster @Paardenmeisje @Timeless, ik ga er nog eens goed over nadenken en het toch nog eens bespreken met de vroedvrouw zodat ik echt een goede keuze kan maken. Ze stelden namelijk ook voor om me een pilletje geven om de hele melkproductie stil te leggen, maar door die pil raakt ook je hormoonhuishouding verstoord en heb je meer kan op een postnatale depressie.

Ik ben ook NLse in BE en heb het zowel in het ziekenhuis als van de vroedvrouw niet zo ervaren dat ze pushen voor borstvoeding.
Ik wilde zelf heel graag borstvoeding geven, dus ze probeerden daar wel mee te helpen. Maar ze hebben heel goed op gelet, omdat het per se wilde en het ten koste van mezelf ging. Ik kreeg niet het gevoel dat ze zouden pushen als ik zelf geen borstvoeding zou willen geven.

@1207 In de ziekenhuizen in mijn regio weet ik dat ze niet pushen voor BV als jij er voor kiest om het niet te geven. En volgens mij geven ze hier dat pilletje ook niet meer standaard. Mijn schoonzus had er bewust voor gekozen om te starten met KV en is toen wel na een paar dagen dat pilletje gaan halen omdat de stuwing enorm was. Maar ze geven het niet meer standaard of hier toch niet ( in Z W-VL).

Het klonk net als de Duitse situatie :slight_smile: Daar woon ik namelijk haha.

Voor de Puckababy liefhebbers, Prenatal heeft 25% korting op een aantal items:
https://www.prenatal.nl/aanbieding-slaapzakken

Ik gebruik nu dus de Mini…maar moet binnenkort maar eens overstappen want volgens mij wordt ze alweer te groot voor dat ding. Is die 4 seizoenen versie aan te raden? Ik vind het nogal veel geld.

Ik heb dit eerlijk gezegd wel zo ervaren. Ik stond voor bevalling wat minder positief tegenover borstvoeding (het leek me zo’n gehannes aan je lijf en de beperkingen die je jezelf er - vond ik, mee oplegt stonden me erg tegen) maar ik wilde het wel een eerlijke kans gegeven. Ik heb duidelijk aangegeven aan kraamzorg dat ik een ‘push’ op borstvoeding niet waardeer.
Uiteindelijk is dat wel gebeurt, en heb ik 6 weken borstvoeding gegeven en voelde ik me vreselijk schuldig toen ik toch wilde stoppen. Omdat mijn borstvoeding echt liep als een tiet, binnen 24u op gang, onze dochter is nauwelijks onder haar geboortegewicht gekomen. Ik kreeg alleen maar lofzangen van iedereen. Dat maakte het voor mij een enorme mindfuck om te stoppen, voelde me erg bezwaard naar iedereen die me zo had geholpen (wat hormonen met je kunnen doen).
Wel, achteraf ben ik blij dat ik haar de goede start heb kunnen geven, maar uiteindelijk heeft de overstap naar kunstvoeding mij erg veel rust gegeven en mijn herstel bevorderd. Dus tja, als je bent voorbereid op een push van professionals in je omgeving dan kun je de keuze maken om alleen de start mee te geven. Besef je wel dat je daarmee ook een flinke productie op gang kunt brengen, die misschien niet binnen een dag is afgebouwd. (Dat was bij mij het geval)

2 likes

Ik vond het iedere cent waard juist omdat je er van 6 mnd tot 2,5 jaar mee kunt doen en voor ieder seizoen een andere slaapzak had. Vriendin van mij kocht ieder seizoen een slaapzak bij de maat die haar kindje op dat moment had en is aan het eind van de 2,5 jaar ongeveer net zoveel geld kwijt geweest.
Ik heb 1 nieuwe gekocht en een andere via via over kunnen nemen. Ze staan ook veel op marktplaats overigens, vaak nog best mooie voor een fractie van de prijs.

1 like

Voor over de baby?
Dan absoluut “wat baby’s nodig hebben” van Melanie Vischer!
Allemaal op recente wetenschap gebaseerd ook👌🏻

2 likes