Tips, ervaringen & aanraders #2

Wij geven M eigenlijk altijd al een variant van wat wij eten, en ze is nu net 1 geworden maar eet al een maand of twee zoveel mogelijk hetzelfde als wij, alleen dan zonder zout.

Wij eten zelf niet pittig, maar wel altijd met kruiden. Een kindje mag gewoon kruiden eten, maar als het te pittig is kun je natuurlijk altijd je eten maken, een portie eruit halen en dat in een apart pannetje verder laten pruttelen.

Vandaag aten we een soort auberginestoof met platbrood, dus dat heet M gewoon meegegeten. Gisteren aten we een pasta met tomaten, dat is sowieso favoriet bij haar.
Van de week aten we een keer makreelsalade (ik eet overwegend vegetarisch met af en toe wel vis, maar M krijgt helemaal vega), toen hebben we voor haar bietjes, aardappel en geitenkaas (wat er bij ons ook in zat) gemaakt.
(Vega)kip, kerrie, rijst werd voor haar hetzelfde maar dan geen vegakip maar een gekookt ei.
Zelfgemaakte pizza krijgt zij gewoon een kleine met alleen tomaat en mozzarella.

Bovenstaande was onze afgelopen week, maar ik weet natuurlijk niet wat voor dingen jullie normaal eten, maar ik zou gewoon proberen te kijken hoe je dat aan kan passen naar een kleintje.

2 likes

Ik heb hem zo vastgemaakt.

Die lussen waar zā€™n armen doorheen moeten doe ik altijd over de zijkant van de rugleuning, zodat ze niet in de knoop raken:

En pureer je dit dan nog? En mix je alles door elkaar of bordje met bijv losse aardappel, geitenkaas en bietjes?

Ik worstel hier ook nog een beetje mee. Kook nu nog apart voor ze maar heb daar eigenlijk geen zin meer in :joy:

1 like

Ik heb niet meer gepureerd sinds een maand of 4/5 denk ik, geef gewoon hapklare stukjes en geef er een vork bij voor de vorm haha. Help soms wel met wat happen nemen en als ik bijvoorbeeld yoghurt geef voer ik haar wel, maar laat haar verder het grotendeels zelf doen. Dat gaat wel beter sinds ze ongeveer 10 maanden is ofzo, daarvoor voerde ik haar nog wel meer.

1 like

Oh wij eten gekruid en pittig, denk aan Indiaas eten maar dan wel ietsje milder. Op gegeven moment, ik denk ook rond zijn 1e zijn wij gestopt met potjes maken en overgaan met de pot mee eten. Dus rijst, linzen curry, kip etc. Niet gepureerd, maar iets geprakt met een vork. Wij zijn eigenlijk ook niets anders gewend, omdat onze keuken sowieso pittiger en gekruid is.

1 like

Hoe laat eten jullie dan? Lijkt mij zo leuk, maar onze man gaat zo vroeg tukken (18.30-19.00) en wij eten altijd later, hij eet echt om half 5 ofzo al warm. Lijkt me leuker om dat samen te kunnen doen!

1 like

Oh kijk helemaal super nu zie ik waar het probleem zit! Die metalen dingen zitten er bij mij helemaal niet aan :flushed: ik dacht al hoe moet ik het nu vastmaken?
Zal wel een foutje zijn. Zal even contact opnemen met ze. Bedankt iig!

1 like

Ik wist het ook niet, ben uiteindelijk toch voor veel kleur gegaan: https://www.vanastenbabysuperstore.nl/muziekmobiel-infantino-gogaga-carousel
Hij is nog niet binnen, dus geen idee of het bevalt.

1 like

Al een hoop tips mbt hoe te te doen met eten/kruiden an sich. K. eet ook met de pot mee en ik kruid nadat ik er voor haar wat uit heb gehaald of als iets even lekker mee moet pruttelen doe ik voor haar apart in een klein pannetje. Mbt de stukjes (wij hebben nooit gepureerd, met 6 maanden begonnen met stukjes en K. is nu 9 maanden); zorg dat ze recht kunnen zitten en met de voeten op een plankje kunnen steunen. Mochten ze zich dan verslikken kunnen ze dit door zich af te zetten met de voeten makkelijker zelf regelen. Qua grootte: wij houden vuistgrootte aan en ronde dingen gaan in de lengte door vieren. Maar ik denk dat het gezien de leeftijd wel goed moet komen, ik vond zelf brood spannender en nog steeds als ik dat niet rooster verslikt ze zich daar in (omdat het een soort bal in der mond wordt) terwijl ze voor de rest bijna alles zonder problemen zelf naar binnen werkt.

2 likes

@Zora
Wij hebben kleintjes/rapley gedaan dus nooit gepureerd/gevoerd/afwijkend gekookt. En die kids kunnen echt meer dan je denkt!
Ip zijn ze vanuit jouw buik en je borstvoeding wel pittig gewend, (nouja mijn kind niet want ik ben een poesie, ik zweet en huil bij een peperkorrel).
In landen als Indonesiƫ/Mexico etc eten kids ook pittig :slight_smile:!

Dus je kan t opzich langzaam opbouwen denk ik met de kruiden na 1jr? :slight_smile:
Ik zou gewoon stukjes geven, en zelf laten pakken. Of steeds grover prakken?

2 likes

Rond een uur of 18.00/18.30! En daarna meteen naar bed. Soms eten wij zelf ook nog later hoor.

Bedankt, ik ga het langzaamaan ook eens proberen om ze met ons mee te laten eten.

Laatste vraag: krijgt M dan nog een avondfles?
Want hier eten ze nu vaak rond 17.30 warm, dan even spelen (wij eten dan vaak zelf in de tussentijd), dan rond 19.15 nog een fles en dan naar bed.
Ik zit net als @anon18050057 een beetje te worstelen met de planning. Liefst eet ik met zijn vieren maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Hoewel het qua tijd wel scheelt als ze gewoon met ons eten mee-eten natuurlijk.

De flessen zijn hier een beetje gek gegaan qua timing, ze krijgt er een om 17.00 en eet dan dus een uur later. Maar ze wordt altijd nog om 22.30/23.00 wakker voor een fles en krijgt dan eentje van 210+7. Zat er zelf een beetje over na te denken hoe ik dat zou kunnen veranderen, maar het gaat eigenlijk wel goed nu, dus misschien moet ik maar niks doen.

1 like

Wij hebben de bedtijd verlaat naar tussen 19.00 uur en 19.30 toen hij 1 werd. We eten meestal om 18.30 met zā€™n drieĆ«n. Eerder is meestal ook niet mogelijk met werk, ophalen uit de opvang, koken, etc etc.

Hij gaat dus wel vrijwel meteen na het eten naar bed, maar hij heeft daar geen moeite mee, dus wij ook niet en het is inderdaad erg gezellig om samen te eten :smile:

4 likes

Wij eten rond 18:00u met zn drieƫn tegelijk (heel soms eten mijn man ik later). Dan gaat ons zoontje nog even een boekje lezen, wat spelen of in bad en dan om 19:00/19:15 een fles(150 of 180) en naar bed. Ene dag ligt hij om 19:00u al in bed, andere dag om 19:30u. Ligt eraan hoe moe hij is van de dag en hoeveel hij overdag geslapen heeft.

1 like

Oh wat slim! Dat is wel heel handig bedacht! Ik heb nu de hele diepvries nog vol met zelfgemaakte baby maaltijden waar hij dus niets van moet hebben :sweat_smile:

Ik kan zeker vooruit met alle tips die ik heb gekregen, bedankt iedereen! Ik vind het wel een spannende nieuwe fase moet ik zeggen

Ik lig half te slapen want ik dacht even dat je het over je man had die zo vroeg ging slapen. Dacht: oh lijkt me heerlijk, en wat voor werk zou hij doen dat ie zo vroeg naar bed gaat. :rofl:

8 likes

Hier zijden ze niet kopen want dat stimuleert niet genoeg om door te zetten en je grijpt dan sneller naar de kunstvoeding. Het is binnen 5 minuten gehaald.

2 likes

De kraamzorg heeft ook kleine pakjes kv mocht het echt nodig zijn sowieso!

Vertrouw op jezelf en de baby, komt goed!
In de eerste 48u heeft je kleintje aan een paar druppeltjes genoeg

2 likes

Ja dat is wat ze altijd zeggen, ook omdat ze zelf nog reserves hebben voor die periode. Hun maagjes zijn mega klein als ze pas geboren zijn.

Vaak wordt er met kv meer gegeven dan wat ze via borst krijgen op de een of andere manier

1 like