Tips, ervaringen & aanraders #2

Ik ben helemaal overtuigd :smiley:

Kennen jullie webshops die familie portretten tekenen en dan beetje als strip ?

Misschien niet het leukste onderwerp maar wel belangrijk: hebben jullie iets geregeld voor als zowel jou als je partner iets overkomt? Dus naar wie je kind(eren) dan gaat/gaan?
En hoe hebben jullie gekozen? Wat waren belangrijke overwegingen? Wij zijn misschien een beetje laat hier mee (ons zoontje is bijna 1) maar wil dit graag nu gaan regelen.
Ik heb 2 opties in mijn hoofd: de broer van mijn vriend en zijn vriendin of een vriendin van mij en haar vriend. Voordeel van de broer van mn vriend is dat ons zoontje hen regelmatig ziet en ze dus goed kent. Maar zij hebben zelf bijna 2 kinderen en wij hebben ook de wens voor meerdere kinderen. Dan kan het dus zo zijn dat zij ineens met 4 of zelfs meer kinderen zitten als ons iets overkomt.
Mijn vriendin +haar vriend wonen wat verder weg dus we zien ze iets minder vaak en het lijkt me ook niet ideaal dat onze kinderen dan naar een hele andere omgeving moeten verhuizen. Lastig vind ik het. Lees graag ervaringen :sweat_smile:

Mijn broer is voogd van onze kinderen. Wel fijn om geregeld te hebben, ondanks dat je natuurlijk hoopt dat het nooit nodig is.

1 like

Mijn zwager en schoonzus krijgen dan de voogdij maar mijn broer is financieel eindverantwoordelijk. Sowieso om hoe ze zijn, maar ook om beide families te betrekken.
Sowieso liggen mijn zwager en schoonzus het dichtst bij hoe wij zelf de kids zouden willen opvoeden, dus meest logische keuze.
Wij zijn ook de voogd van hun 3(!) kinderen. We hebben al wel eens grappend gezegd dat ze nooit meer samen zonder kinderen in een vliegtuig mogen. Hebben we ineens 5 kinderen :flushed:

Nee hoor, met liefde. Maar liever niet natuurlijk.

2 likes

Ik wil dit eigenlijk ook nog wel gaan regelen. Meer omdat we uit elkaar zijn en ik zou graag willen vastleggen dat mijn broertje gedeelde voogd krijgt. Maar het kost zo veel geld en dat is het ding nu net.

Waar kom je vandaan? Want in NL regel je dit gratis via het gezagsregister.

Wij hebben gekozen voor mijn zwager. Dat is omdat hij jong is, een goede band mee hebben ook. Maar, hij heeft zelf geen kinderen nu en is een beetje aan het settelen. En hij weet dat hij mag weigeren en de kids dan naar opa gaan tot die tijd.

1 like

Dit is mijn kind.

Hij snapt gewoon niet dat de beker omhoog moet.

Rietjesbeker snapt ie wel, maar is blijkbaar niet cool genoeg.
Hij wil het liefst uit een gewone beker drinken (MAAR WEL ZELF), en heeft vervolgens nog het lef verontwaardigd te zijn dat hij nat is haha

2 likes

OMG maar echt precies dit! Alleen hier ook geen rietjes beker en zodra wij een glas water hebben staat ze er idd met open mond aaaaahhhhhh naast omdat ze wil drinken haha. Als het weer mooi warm weer is laat ik dr mooi buiten oefenen!

1 like

In bad / onder douche oefenen, gaat ook goed! Mocht je er al mee willen beginnen.

1 like

Waarom heb ik hier niet aan gedacht?! :weary:
Ze is gek op water en zit zo een half uur of langer in bad te spartelen dus prima!

1 like

Wij hebben dit eigenlijk nog helemaal nooit bedacht en besproken. Fijn dat je dit nu aanhaalt, ik ga het er binnenkort eens met mijn vriend over hebben.

1 like

Oh echt?
Vanuit Nederland!


:blush:

2 likes

Wij moeten dat ook nog doen. Liefst wil ik mijn moeder maar weet niet of ze te oud is, ik ben kwijt hoe oud ze is (omg wat slecht) maar tussen 55 en 60. Ook als ik dood ga dat mijn ouders haar wel kunnen blijven zien. Mijn broer kan, maar zijn vrouw is niet altijd even aardig en ze hebben zelf 2 kinderen. En daar ben ik ook niet voor gevraagd, niet dat dat iets uit maakt. Maar weinig interesse vanuit hun.
Maar never ever bij mijn schoonfamilie dan heb ik liever dat ze naar mijn familie in buitenland gaat of andere tante die 3 jaar jonger is dan mijn moeder
We moeten dit een keer gaan vast leggen, zal wel leiden tot discussies.

Wij hebben het nog niet officieel geregeld, maar wel al besproken met de voogd in kwestie. Zus van mijn man en haar vriend gaan het doen. Het was enerzijds het gevoel dat zij mensen zijn waar ik mijn kind met een meer dan gerust hart achter zou kunnen laten, wetende dat ze hun best zouden doen er iets moois van te maken en anderzijds dat ze een heel stabiele relatie hebben.

1 like

Wij hebben de beste vriend van mijn man (Dat is ook der “suikeroom” haha. Hele stoere en grote kerel maar zó schattig is hij met haar! En dan bv rond sinterklaas staat hij ineens spontaan met een cadeautje voor de deur) als eerste voogd gevraagd en een goede vriendin van mij als tweede (dus als hij er bv niet meer is of het toch niet wil benaderen ze haar). Met de komst van K. hebben we ook onze testamenten een update gegeven, op zo’n manier dat die voor haar en evt toekomstige kinderen zijn geregeld. Mochten er meer kinderen komen zijn zij dus ook hun voogden. Je kunt het geloof ik ook bij zon register vast leggen.

Samenvatting

Deze tekst wordt verborgen

Onze overwegingen qua keuze voor wie was als volgt:

  • schoonouders vinden we te oud de kans dat we hun”overleven” is als het goed js groot
  • mijn ouders idem dito + wonen te ver weg (1u45min)
  • schoonzus is wispelturig in wat ze wil (dan weer reizen, dan weer koophuis, nee toch verkopen, toch weer reizen, toch weer daar wonen etc) en heeft soms maandenlang geen contact met mn man (haar broer). Er is dan geen ruzie ofzo maar ze hebebn dan totaal geen contact en vinden dat beiden prima. Als ze elkaar dan zien is er niks aan de hand maar ik vind dat zo gek. Plus in hoeverre weet ze wat er in K’s leven speelt dan? + woont ook te ver weg
  • mijn zussen; ene is 2jr jonger en zwaar psychotisch, gaat nu met meds oke maar zodra ze die niet heeft valt ze terug. Plus ook met meds is ze stabiel maar kan bv niet werken. Andere is pas 13.
  • andere goede vriendin van mij was ook een optie, maar nogal wispelturig qua woonomgeving. Wordt snel verliefd en gaat er dan vol voor, wat natuurlijk prima is, maar ze verhuist dan in no time haar hart achterna al zou dat de andere kant vd wereld zijn. Afgelopen jaren heeft ze op 15min-2,5u van ons af gewoond zeg maar.

Voor ons woog oa het argument woonplaats djs heel erg. Het lijkt ons verschrikkelijk dat als wij beiden wegvallen K. ook nog uit haar vertrouwde omgeving wordt getrokken. De vriend en vriendin die we hebben gevraagd kennen we al jaren (mijn man kent die vriend al vanaf de basisschool) en het zijn allebei mensen die heel erg gehecht zijn aan hun familie, vrienden en woonomgeving en dus niet snel naar de andere kant van het land zouden verhuizen. Natuurlijk kan dat altijd, maar met bij de rest was de kans groter. Daarnaast zijn het ook wel mensen die echt gek zijn op K. en nu al voor haar door het vuur zouden gaan. Die haar sinds ze geboren is regelmatig zien (beiden stonden op dag 2 of 3 naast mn bed en onze kraamweek was qua bezoek echt heel minimaal omdat we dat graag zo wilden) en die ze zelf dus nu ook al herkent (of herkende voor de corona-zooi).

We hebben trouwens met hun besproken dat mocht het ooit zover komen dat wij beiden wegvallen, zij zich niet verplicht hoeven te voelen haar in huis te nemen of permanent de zorg op zich te nemen. We willen dan heel graag dat ze de eerste zorg op zich nemen voor haar en dan gaan kijken wat het beste is voor haar; bij hun in huis, bij iemand anders etc? Ze weten wat onze wensen zijn (oa als het even kan haar niet uit haar vertrouwde omgeving trekken als ze ook net haar beiden ouders is verloren) en wij hebben er alle vertrouwen in dat ze het beste met haar voor hebben.

(Edit heel verhaal geworden dus heb onze overwegingen even in de vouw gezet).

3 likes

Wij hebben voor gezag over J bij overlijden voor mijn zus gekozen en bewust haar man er niet bij gedaan. In het geval dat ze zouden scheiden mag hij geen aanspraak kunnen maken op gezag, vind ik.
Andersom is het ook zo geregeld in onze familie, alleen mensen met bloedband zijn officieel vastgelegd.

5 likes

Wij hebben dit nog helemaal niet geregeld en ze wordt al bijna 2 :scream:. Shit, wat slecht.

Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wie…

1 like

Ja, zo gaan wij het ook doen. Hebben voor mijn zus gekozen (en gevraagd natuurlijk). Incl haar man, tenzij de scheiden oid. Zelfde als bij jou dus.

2 likes