Studietopic

Vroegâh heette HBO volgens mij de HEAO?
Ofzo? Dat heeft mijn pa (69 dit jaar) gedaan (na de PABO, die toen de “kweekschool” heette haha)

Denk wel idd dat meer mensen nu studeren ja! Het is nu toch voor iedereen met de capaciteiten mogelijk… vroegah ging de helft met 14 werken, want geld was nodig …

1 like

Studeren was vroeger gewoon meer voor de elite en nu minder. Dus ik denk inderdaad omgeving. Er zijn veel mensen van ‘onze’ leeftijd die de eersten zijn die studeren in hun familie. Mijn uni heeft er zelf een club voor.

Ik ken trouwens wel veel oudere mensen die niet hebben gestudeerd maar zichzelf inmiddels hebben opgewerkt tot een HBO of WO-niveau baan. Ik vraag me altijd af of dat nu ook nog zou kunnen omdat ik het idee heb dat veel werkgevers wel gebrand zijn op een diploma.

2 likes

Jawel, maar het is minder vanzelfsprekend. Mijn vader heeft zichzelf ook opgewerkt (nu pensioenleeftijd), maar naast het fulltime werken ook enorm veel cursussen/thuisstudies gedaan, beginnend met avond havo en mba en aansluitende cursussen op hbo/wo niveau. Uiteindelijk Bijna de enige oude kerel tussen allemaal 30 jarige pikkies met wo diploma’s en masters haha.

Ik doe zelf nu mbo opleiding naast mijn baan en ga binnenkort al beginnen met een functie in dat gebied met alleen een havo diploma. Zijn als alles goed gaat ook mogelijkheden om daarna op hbo niveau verder te gaan/mezelf verder op te leiden. Maar ik geef daarmee wel een deel van mijn privé leven op door dat allemaal naast een fulltime baan te doen.

Dus het kan echt wel, zeker nu de banenmarkt zo gunstig is voor werkzoekenden.

1 like

Nee de HEAO was een specifieke opleiding (iets met financiën/economie).

Ik ben zo gestresst momenteel, ben er echt klaar mee. Ben bezig met een groot groepsproject (15ect) voor de kerst hadden we het paper ingeleverd en as dinsdag hebben we de verdediging/presentatie. Het proces van schrijven was een en al ellende (begonnen pas echt met schrijven 3 weken voor de deadline (project duurde 2 maanden) meerdere groepsleden zijn een tijd uitgevallen - uiteindelijk hebben 2 mensen geen woord meegeschreven, supervisor heeft ons totaal niet begeleid en de laatste mails niet eens beantwoord - hij heeft 10 dagen na de deadline gereageerd en ons feedback gegeven van een eerste draft). En nu ben ik bezig met de presentatie, maar zoveel klopt niet aan het project en ik ben bezig met het ding waar wij al die tijd al op vastliepen. Daarnaast ben ik ook heel bang voor de feedback van onze supervisor, ook al heeft hij eigenlijk geen recht van spreken. Maar het lukt mij niet om te ontstressen en tering hey wat is studeren soms kut.

@Pantalones oh ik zie je reactie nu pas, wat shit en raar dat je geen motivatiebrief kan meesturen. Maar natuurlijk mag je mij een pb sturen!

Heeft iemand ervaring met aanmelden voor een studie met decentrale selectie na de deadline van 15 januari?

Ik heb hier trouwens meerdere keren gepost dat ik statistiek zo lastig vond en heb door jullie tips een 3,5 naar een 8,5 weten te herkansen en een 4,5 naar een 7,0. Dankjewel!!! :two_hearts:

20 likes

Waw, super, @Filia!!

2 likes

Wat geweldig! Heb je ook wat tips voor mij? Ik ben niet heel actief in dit topic dus kan het zo snel niet terugvinden, en heb volgende week ook een herkansing statistiek waarvoor ik de eerste keer een 4 heb gehaald…

1 like

Ik kreeg vooral tips om YouTube filmpjes te kijken, iemand hier raadde mij de filmpjes van Brandon Foltz aan. Hij legt alles heel simpel en duidelijk uit waardoor ik het veel beter snapte.

Daarnaast had mijn docent videocollege’s online staan en die heb ik ook allemaal gekeken. Verder heb ik de sheets geleerd en heel veel geoefend. Welke onderwerpen worden er bij jou behandeld bij statistiek? Wellicht heb ik nog goede oefenopgaves (incl. antwoorden) voor je, mocht je dat willen.
Ohja en wat mij ook erg heeft geholpen is de stof bespreken met een klasgenoot die een kei is in statistiek.

Ik wil je trouwens ook wel helpen hoor! Je mag me een privébericht sturen :slight_smile:

1 like

Same! Ik hoef alleen nog maar een minor. Ben al klaar met alle vakken van mn bachelor. 2.5 jaar is zo kort

Voor je het weet is het juli!!

Ik begin morgen aan mijn Master, ben benieuwd…

2 likes

Ik heb dus volgende week ook een herkansing statistiek en zie er zo erg tegen op. Dit is ook de laatste keer dat dit tentamen gemaakt kan worden… dus als ik hem nu niet haal ben ik echt de lul.

Als het dossier dat ik net heb ingeleverd met een voldoende ga ik ook alweer afstuderen. Alleen hoef ik dit keer geen scriptie te schrijven. :upside_down_face:

1 like

Over welke onderwerpen?

anova, logistische/lineaire regressie, pca/factoranalyse

1 like

Dat heb ik ook allemaal gehad! Als je hulp nodig hebt, mag je me een privé bericht sturen :slight_smile: Ik heb ook nog oefenopgaves (incl. antwoorden) voor je

1 like

Ik heb hier denk in november of december een YouTube persoon gedeeld die dat allemaal heeeel chill uitlegt en geloof mij, als je die filmpjes kijkt dan valt echt een kwartje! Dus zou dat even terug zoeken. En wat je dan nog niet snapt, terug zoeken in een boek van Andy field! Heb daar ook nog wel een pdf van mocht je dat willen. Maar die zwerven ook rond op internet. Dat is ook een baas die statistiek uitlegt met katten voorbeelden soms. Als je die twee personen gebruikt voor uitleg ga je het echt beter snappen!

1 like

Ah wat rot! Kun je hem inzien? Dat biedt je misschien wat meer inzicht in wat er minder goed ging en dan weet je ook zeker dat je cijfer klopt want er kan natuurlijk altijd iets misgaan.

Pff wat jammer :frowning: Kun je misschien ergens bijles regelen?