Ik wil ook even een bemoedigend berichtje typen voor alle stoppers. Ben nu zelf 10 maanden gestopt en kan echt zeggen dat ik er helemaal vanaf ben! Wat mij erg geholpen heeft (sommige dingen komen uit YouTube-Videos over de boeken van Alan Carr bijvoorbeeld).
âą Als je denkt: het leven gaat nooit meer hetzelfde worden, want roken is zo gezellig en zonder roken is het gewoon minder leuk. Dat is niet zo. Dat is puur de verslaving die spreekt. Ik heb ook wel eens een vriend gevraagd of in het park zitten met een fles wijn âooit weer leuk gaat wordenâ (heel dramatisch I know), maar ik kon het me echt niet voorstellen. Maar het wordt precies hetzelfde!
⹠Elke dag denken: ik ga vandaag niet roken. Geen groot: voor altijd stoppen drama, maar je gaat gewoon alléén vandaag niet roken. En dat zeg je elke dag tegen jezelf.
âą Wat ik ook altijd dacht: eigenlijk is niet-roken veeeel makkelijker dan roken! Je hoeft je nooit meer zorgen te maken of je op de locatie waar je heen gaat wel mag roken, je hoeft nooit meer te plannen of je wel genoeg sigaretten bij je hebt, nooit meer te panieken omdat je geen vuurtje bij je hebt. Onzeker zijn of je stinkt. Dat zijn een hoop âproblemenâ minder het voelt veel vrijer. Daar heb ik heel erg op gefocussed.
âą Elke keer als ik wilde roken, dacht ik: nee dat wil IK niet, dat wil de VERSLAVING. En om je daar elke keer bewust van te zijn heeft ook heel erg geholpen.
Nou woon ik in een land, waar je in cafés nog steeds mag roken, dus dat was ECHT niet makkelijk. Maar ook dat gaat voorbij Echt jullie kunnen het!! Ik hoop dat hier iemand iets aan mijn tips heeft⊠Succes!