Stoppen met roken topic

Ik ook!
Het is er bij mij langzaam in geslopen van roken op feestjes naar nu eigenlijk elke dag wel 2-3 sigaretten en daar wil ik gewoon van af.
Denk dat het mentaal moeilijker word dan ik denk omdat ik ook even niet zo goed in mijn vel zit maar ik hoop dat ik me hier juist beter door voel want ik wil gewoon geen roker zijn.

Fijn om te weten dat er hier meer mensen gaan stoppen!

1 like

Ik ga het ook proberen! Rook echt veel te veel en ben nu al zenuwachtig en schrik steeds dat het maandag al oktober is. Elkaar een beetje steunen hier? Ook voor @Jipster @Kapsalon10

2 likes

Let’s do this together :muscle::muscle::muscle:

@jipster @bree @Taartje en @mezelf

2 likes

Ik ben nu zelf bijna elf maanden (tien maanden en drie weken) gestopt met roken. En het was MOEILIJK. En het is echt alles waard om te stoppen.

Mijn grootste motivatie om nooit meer toe te geven is dat ik echt nooit nooit nooit van mijn leven meer wil stoppen. Ik weet niet of dat nou motiverend is, of demotiverend. Ik ben in tien jaar roken van een pakje per week naar een pakje per dag gegaan, en was echt heel verslaafd.

Ik was zo boos, zo verdrietig, zo ontzettend sacherijnig en slecht gehumeurd in de eerste drie maanden. En toen ging het steeds een beetje meer weg. Nu voel ik het helemaal niet meer. Soms zou ik best een sigaret willen, maar die gedachte is ook net zo snel weer weg. Het verlangen naar een sigaret is er niet meer. Maar dat is echt niet zonder pijn en moeite gegaan.

@Kapsalon10 en anderen Jullie kunnen het :+1:

3 likes

3 maanden!!! Holy moly dat is langer dan ik dacht!

Wel echt petje af dat je 100% gestopt bent nu, mag je zeker trots op zijn!

1 like

Wij kunnen dit! Ik ga de wortels, lolly’s etc. vast in slaan. We gaan het niet proberen, maar gewoon dóen :metal:

Is ook heel persoonlijk hoor, denk ik. Ik ben al wat mentaal onstabiel van mezelf haha. Maar na drie maanden had ik het gevoel dat het risico van terugvallen en dat het na een week zou zijn alsof ik nooit gestopt was een beetje voorbij aan het gaan was ook. Pas na een half jaar was ik er van overtuigd dat het wel echt heel wat zou moeten gebeuren wil ik weer beginnen (extreme stress reactie).

Maar ik zou het iedereen aanraden hahaha. Ik kijk ook echt niet meer met heimwee terug naar het roken, ook niet als anderen om mij roken, en ik heb zowat constant een pakje-per-dag-roker om mij heen. Maar het geeft zoveel vrijheid om niet na een bioscoopfilm naar buiten te rennen voor een peuk, of om toe te leven naar de volgende sigaret. Het bevrijdt echt.

(het heeft ook echt geholpen met mijn psychische problemen, ook al lijkt het eerst dat het alleen maar erger wordt, het wordt daarna een miljoen keer beter en blijkt roken gewoon een extra stress factor te zijn)

1 like

Thanks voor deze bemoedigende woorden :slight_smile: dit geeft me hoop haha

3 maanden?!?! Ik hoopte dat ik na een week het toch wel makkelijker zou krijgen.

Wat gaan jullie doen om het een beetje vol te kunnen houden? Ik heb de hele week vol gepland met dingen waarbij ik toch niet mag roken. Sporten, uit eten, een feest binnen met allemaal vrienden die niet roken.

Ik ga ook mee doen!

3 likes

Bij mij is het binnenkort twee jaar geleden en het voelt echt alsof dat in een ander leven was. Dat had ik me toen ik nog rookte nooit kunnen voorstellen, dat het iets zou zijn wat ik totaal niet meer met mezelf zou associëren. Hoop dat jullie dit gevoel ook ooit kunnen krijgen!

5 likes

Het verschilt per persoon denk ik. Ik rookte ruim een half pakje per dag en ik vond vooral de eerste paar dagen killing. Daarna werd het met de week makkelijker.

M’n vriend is nu ook al een jaar gestopt en die zei inderdaad ook wat @HenkdeMol schreef: “nooit meer dat ik die eerste dagen van het stoppen nog een keer mee wil maken”.

Ik ben nu ongeveer 3 maanden gestopt in verband met een kinderwens. Dacht ik kan beter nu stoppen dan wanneer ik straks zwanger blijk te zijn. Omdat ik nu echt een doel had om te stoppen, ging het bij mij zoveel makkelijker.
Ik had voorheen al zoooveel pogingen gedaan en telkens ben ik na een paar dagen weer gaan roken. Ik heb het wel erg moeilijk gehad de eerste week, maar zoals iedereen al zegt wordt het daarna Ă©cht makkelijker. Op een gegeven moment besef je je dat je al de hele dag niet aan een sigaret hebt gedacht en dat het echt een beetje uit je systeem aan het gaan is. Dit had ik al na 1,5 maand.

Voor iedereen die gaat starten met stoppen, HEEL VEEL SUCCES JULLIE KUNNEN HET!

4 likes

Ik heb morgen een stoppen met roken cursus. Via mijn werk mag ik gratis. De cursus staat goed aangeschreven, zo een 85% is na 5 jaar nog steeds gestopt. Dus ik heb goede hoop! Ik heb de stoptober app ook gedownload. Ik zal morgen m’n ervaring delen.

4 likes

Ja! Vooral alle tips zijn welkom :innocent:

Ik had tot vandaag een week niet gerookt maar vandaag op het terras toch 2 sigaretten gerookt, ben zelfs nog naar de supermarkt gegaan om een nieuw pakje te halen omdat ik mijn pakje bewust thuis had gelaten, zo zonde.

De app is geĂŻnstalleerd en ik ga zo mijn overgebleven sigaretten door knippen en weg gooien. Normaal ging ik nu wel naar bed maar flink aan het rekken want zo lang het nog zondag is mag ik nog roken :persevere:

1 like

Ik wil ook even een bemoedigend berichtje typen voor alle stoppers. Ben nu zelf 10 maanden gestopt en kan echt zeggen dat ik er helemaal vanaf ben! Wat mij erg geholpen heeft (sommige dingen komen uit YouTube-Videos over de boeken van Alan Carr bijvoorbeeld).

‱ Als je denkt: het leven gaat nooit meer hetzelfde worden, want roken is zo gezellig en zonder roken is het gewoon minder leuk. Dat is niet zo. Dat is puur de verslaving die spreekt. Ik heb ook wel eens een vriend gevraagd of in het park zitten met een fles wijn “ooit weer leuk gaat worden” (heel dramatisch I know), maar ik kon het me echt niet voorstellen. Maar het wordt precies hetzelfde!

‱ Elke dag denken: ik ga vandaag niet roken. Geen groot: voor altijd stoppen drama, maar je gaat gewoon allĂ©Ă©n vandaag niet roken. En dat zeg je elke dag tegen jezelf.

‱ Wat ik ook altijd dacht: eigenlijk is niet-roken veeeel makkelijker dan roken! Je hoeft je nooit meer zorgen te maken of je op de locatie waar je heen gaat wel mag roken, je hoeft nooit meer te plannen of je wel genoeg sigaretten bij je hebt, nooit meer te panieken omdat je geen vuurtje bij je hebt. Onzeker zijn of je stinkt. Dat zijn een hoop “problemen” minder :slight_smile: het voelt veel vrijer. Daar heb ik heel erg op gefocussed.

‱ Elke keer als ik wilde roken, dacht ik: nee dat wil IK niet, dat wil de VERSLAVING. En om je daar elke keer bewust van te zijn heeft ook heel erg geholpen.

Nou woon ik in een land, waar je in cafés nog steeds mag roken, dus dat was ECHT niet makkelijk. Maar ook dat gaat voorbij :slight_smile: Echt jullie kunnen het!! Ik hoop dat hier iemand iets aan mijn tips heeft
 Succes!

12 likes

Stoptober is begonnen! Ik ben de dag begonnen met een lolly in plaats van een sigaret
 en tot nu toe volgehouden. Vanaf 8u. Ja echte kettingroker hier :sweat_smile: ik vind het lastig, maar ik WIL het. Dus ik ga het doen. Go girl :star_struck::innocent:

9 likes

Goed bezig!

Ik heb donderdag een kroegentocht en ik weet dat ik ivm alcohol altijd wil roken, dus dat wordt lastig, maar verder heb ik er vertrouwen in.