Iedereen aan de noisecancelling koptelefoon en dubbelgevoerde gordijnen
@Zemraluani gefeliciteerd je hebt een vorm van onderprikkeling. Voortaan om op redelijk vaste tijden eten zodat je niet flauwvalt
Iedereen aan de noisecancelling koptelefoon en dubbelgevoerde gordijnen
@Zemraluani gefeliciteerd je hebt een vorm van onderprikkeling. Voortaan om op redelijk vaste tijden eten zodat je niet flauwvalt
Ja en daarnaast ook bij sommige fysieke aandoeningen want ja lichaam en geest hebben natuurlijk invloed op elkaar en als je je fysiek slecht voelt hoeft er op die slechte basis al niet veel bij te komen.
Ngl dit vat mijn weekenden thuis wel goed samen
Leer mij autisten kennen. Iedereen is anders maar we hebben ongelofelijk veel raakvlakken
Ja dat bedoel ik ook niet ik bedoel, tegen wie en wanneer zou ik dat zeggen? Maar goed dit wordt weer een of andere non discussie waar ik helemaal geen harde mening over heb overprikkelden der aarde, kruip in bed en zorg voor jezelf!
Volgens mij zijn jullie het wel eens, maar met als enige verschil dat @grace ook dan die zin niet uit zou spreken
Ha oké dan zijn we het gewoon eens @anon18050057 Begrijpend lezen is een kunst Ik zou het ook nooit zeggen, of als reden gebruiken. Houd het slechts bij heel hard gillen in mijn hoofd!
Ja ik ben een neurotypisch persoon maar ken overprikkeling wel volgens mij. Dan niet echt uit het ânormaleâ leven, maar uit periodes waarin het niet goed met me gaat en ik al op mijn reserves leef. Bijvoorbeeld bij langdurige fysieke ziekte of de periode dat ons kind erg lang in het ziekenhuis lag.
Ben jij autistisch?
0 stemmers
Achtergrond muziek bestaat voor mij niet. Ik kan dat geluid niet negeren en is front and center in mijn brein. En daarnaast als ik overprikkeld ben is het niveau helemaal stijf staan van adrenaline of een gigantische jetlag geval
Het is niet âPoehoee, wat heb ik een zware dag gehad. Tsjongejongejonge Ik ga op de bank liggen en Gilmore Girls kijken en verder niksâ
Nee, als ik overprikkeld ben dan is het gordijnen dicht, koptelefoon op en onder de zwaartedeken. En dan is het nog de vraag of ik fatsoenlijk kan eten of tandenpoetsen die dag, want elke prikkel is te veel
Ik had toch wel een ander soort beeld van autisme merk ik, dus vind dit leerzaam. Ook doordat het regelmatig (meestal onterecht) gebruikt wordt om mensen aan te duiden die niet zo soepel zijn in de omgang. Een vriend van me noemt zich een beetje gekscherend ook wel eens een halve autist etc. omdat hij niet zo van verandering/spontaniteit houd. Maar zo heeft iedereen wel zân trekjes, vind het eigenlijk heel flauw dat er dan meteen met autisme gegooid wordt.
Ben je hoogsensitief?
0 stemmers
Ik ben voor zover ik weet neurotypisch en ook geen zelfzorgmens haha, maar heel soms voel ik me wel echt âoverprikkeldâ en dat is anders dan moe zijn voor mij. Denk meer aan: in een drukke bar voetbal kijken en je hoort alle stemmen even hard om je heen tetteren en er staan mensen tegen je aan te beuken en je kunt niet meer praten en word heeeelemaal gek in je hoofd.
Wil niet een woord daarvoor claimen als andere mensen met serieuzere klachten zich dan niet meer serieus genomen voelen, maar het is voor mijn gevoel wel feitelijk wat overprikkeling is: teveel geluid/licht/aanraking en dat je dan mentaal gewoon helemaal afsluit even
Ik ben niet soepel in omgang, want van small talk snap ik niks en zie ik nut niet.
En ben ik dus vaak overprikkeld omdat ik geen dempers en/of filters heb en me dus niet kan concentreren op een gesprek want mijn brein is aan ontploffen door de klok op de gang die een ander niet hoort. Of door de bus die elke 10 minuten door de straat rijdt.
Daarnaast ben ik best leuk als ik âlosâ kom, maskers laat vallen en mezelf ben. Dat moet haast wel want ben al jaren getrouwd. Dat zal diegene wel niet doen omdat ik zo rot ben in omgang.
Voor de rest wijk ik wel af ja maar heeft niemand last van want heb al last genoeg beetje mee te draaien in mijn eigen huis en ben volledig afgekeurd en nee je ziet me niet meltdownen in een supermarkt. Een meltdown of heftige overprikkeling bewaar ik voor thuis waar ik veilig ben.
En niet tegen verandering kunnen is standaard.
En je bent niet âeen beetje autistischâ of âje hebt autistische trekkenâ.
Je bent het of niet. Het is niet een keus he.
Daarmee ben je mensen met autisme aan bagatelliseren. Ik kan niet werken of een kind krijgen door deze shit. Ik ben aan vechten zelfstandig te blijven wonen en dan vinden mensen zich âeen beetje autistischâ en maar grappig als ze dingen zo kunnen noemen. Leuk joh.
Van positieve dingen raak ik net zo overprikkeld als iets wat rot is. Van iets leuks ben ik net zo nerveus als iets wat kut is.
Anders was de maatschappij wel meer ingericht op mensen die afwijken. Maar dat is niet zo want ik pas niet in deze maatschappij.
Ik ben vet neurotypisch en ik raak altijd overprikkeld in de supermarkt, ik haat de supermarkt.
Overigens volg ik Connor DeWolfe op insta en ik herken me ook in al zijn stories over adhd en ik heb zeker geen adhd (althans niet gediagnosticeerd en ik ervaar geen âlastâ ervan)
Hot take: iedereen is neurodivergent!!
Mijn ervaring is dat neurotypische mensen net zo flexibel zijn als neurodiverse. Alleen kost het voor neurodiverse (of iedergeval autisten) meer moeite om die verandering te verwerken. Je hebt je namelijk ingesteld om spagetti te eten, maar nu krijg je boerenkool. Op zich niks mis met boerenkool, maar het smaakt totaal anders en je gebruikt er geen lepel bij
Jullie hersenen werken als een elektrische automatisch auto op de snelweg waar je honderd kunt. Onze hersenen werken als een auto met versnellingspook op een provinciale weg achter een tractor aan.
Als ik ooit iemand vermoord. Dan is dat in de supermarkt. Denk dat ik er dan ook met een taak straf vanaf kom omdat de rechter me zal begrijpen.
Ik ben gewoon een normalo. Saaaaaai
Geeneens een traumaaâtje?