Ja zelfzorgvriendin
Ik kan wel slecht tegen prikkels door moeheid en zo maar dan zeg ik gewoon dat ik niet tegen lawaai kan of zo. Gewoon concreet wat ik dat moment bedoel. Overprikkeld is een term voor zelfzorgmensen.
Ja zelfzorgvriendin
Ik kan wel slecht tegen prikkels door moeheid en zo maar dan zeg ik gewoon dat ik niet tegen lawaai kan of zo. Gewoon concreet wat ik dat moment bedoel. Overprikkeld is een term voor zelfzorgmensen.
âIk ben moeâ doet het voor mij meestal wel
Volgens mij is het wel legit voor autisme, maar ik ken irl geen autisten dus dunno. Maar idd ook gebruikt door mensen die zichzelf Hoogsensitief noemen maar ook die mensen ken ik niet irl
Ja het hoort idd wel bij sommige ziektes en aandoeningen en ik vind het nog wat anders dan gewoon moe zijn @grace
Maar het is echt gekaapt door de verkeerde mensen waardoor het geen oke woord meer is om zelf te gebruiken
Ja ik voel ook wel onderscheid bij mezelf (gezond persoon) tussen fysiek moe en mentaal moe zeg maar, maar noem het dan in beide gevallen moe. Of ja ik trek me terug. Maar kan me niet een situatie indenken waarin âik ben overprikkeldâ zeggen een relevante toevoeging zou zijn zeg maar.
En toch ook voor bijv. mensen met ad(h)d, hersenletsel, burn out etc. Denk dat het best veel voorkomt
Hot take:
Hoogsensitieve mensen zijn gewoon autisten die niet dat labeltje willen hebben en net goed genoeg voor zichzelf kunnen zorgen, zodat ze niet naar de psycholoog hoeven
Maar overprikkeld is wel iets typisch voor autisten, maar je kunt bijvoorbeeld ook overprikkeld raken van een naadje in je sok dat ontzettend kut zit en je de hele dag last van kunt hebben. Maar ik dacht dat adhdâers ook overprikkeld kunnen raken
Nee ik zat ook te denken, gebeurt me sowieso bijna nooit dat ik sociaal/mentaal moe ben tot het punt dat ik echt helemaal getriggered wordt door veel geluid/mensen om me heen en echt denk dit komt niet goed.
Heb Ă©Ă©n keer in het buitenland gehad dat ik al een etmaal in een bus zat en toen moest uitstappen en het was heet, overal muziek, mensen raakte me constant aan dat ik dacht wow is dit een meltdown ik word fucking gekkkkkk maar toen lukte het nog wel om ff tegen mezelf te zeggen âdoe rustig over 2 uur lig je gewoon in bed niet jankenâ en toen ging het wel weer. Dat was de enige keer dat ik echt dacht wow ik ga gillen maar gelukkig dus niet.
Maar misschien hebben ook neuro diverse (is dit de term voor niet autisten? Of zeg ik hier juist autistisch??) mensen soms dat ze echt helemaal niet goed worden van geluiden etc en er niet uit kunnen komen?
Wel alleen als ik over een migraineaanval praat, die begint (begon, ik heb er al best lang geen meer gehad! ) meestal wel omdat ik overprikkeld ben door licht of geluid, die term dekt daar de lading wel echt het beste voor.
ja kan ik wel inkomen!
ik bedoel nu enkel zoân zeurderig hangstemmetje als er niets aan de hand is, soms blijven kinderen zo praten voor aandacht en dan vind ik het eigenlijk wel normaal om te zeggen dat ze ff normaal moeten praten of op een normale toon moeten zeggen wat er aan de hand is. vind dat echt iets wat in de kiem gesmoord moet worden. (ik heb een (ex) vriendin die zo praat en het is echt VERSCHRIKKELIJK, hoe zij dingen aan haar vriendjes vraagt is zo next level ) (en bij kinderen vind ik het ook echt irritant)
de gedragingen die jij noemt vind ik normale manier van expressie en niets negatiefs, ook niet persé als een volwassene het doet.
Ik word echt misselijk van het geluid van een stofzuiger
Oh nee ik bedoelde eigenlijk dat ik âoverprikkeldâ nog iets anders vind dan moeheid (gelijk welke soort) maar het wel bvb door moeheid kan komen. Of moeheid kan uitlokken. Of er misschien ook los van staan geen idee heb ik zelf geen ervaring mee. Anyway, vies woord door de kaping van de zelfzorgtypes.
O nog iets leuks. Je hebt overprikkeld, maar we hebben nog een smaak; onderprikkeld.
Je voelt bijvoorbeeld niet dat het koud buiten is, dus loop je zonder jas.
In mijn geval kan ik sokken fucking vreemd dragen zonder er last van te hebben. De hiel van de sok zit dan op de wreef van mijn voet. Plus mijn hongercues zijn beroerd. Als in ik kan makkelijk een middag zonder eten, zonder dat ik door heb dat ik honger heb
Mwoah, ik heb toch regelmatig na een drukke dag, na te weinig slaap als je dan bij de zelfscankassaâs staat, in een te warme winterjas, met een net afzakkende panty of spijkerbroek, dat je dan al die irritante piepjes hoort en denkt: thatâs it. Ik ga zo even thuis in stilte op de bank zitten en niets doen. Vind dat wel anders aanvoelen dan mentaal moe!
Iedereen in mijn directe gezin is autistisch en ik ben de enige zonder diagnose (maar er zal vast wel wat inzitten). Als ik terug naar huis ga dan hoor ik het echt elk uur wel minimaal een keer
Het allerergste is dat een van de partners van mijn ouders een self proclaimed coach is
denk sowieso meer vormen van mentale aandoeningen omdat prikkelverwerking en verstoorde emotieregulatie ook bij inderdaad adhd voorkomt, maar ook bij bijvoorbeeld borderline of (complexe) ptss. alleen bij borderline of ptss gaat het dan vaak meer om mentale indrukken dan bijvoorbeeld dingen als geluiden, maar die kunnen het tijdens overprikkeling wel erger maken.
is hoe mijn gestoorde vriendinnen en ik dit ervaren in ieder geval.
Ik vind het ook irritant als mensen denken dat overprikkeld zijn (mentaal) moe zijn is en dat het te pas en te onpas gebruikt wordt voortaan. Heb er vaak last van (door aandoening) en het is zoiets naars, maar daardoor noem ik 't liever niet meer zo, want dankzij die typische aanstellers die het woord voor alles en niets gebruiken ben ik bang dat mensen dan denken: oh heb je er weer Ă©Ă©n hoor stom eigenlijk want het is wel gewoon een goed woord ervoor, maar gekaapt.
Ik zeg het alleen tegen mân vriend om aan te geven dat ik randje paniekaanval zit (zodat hij kan helpen me uit een drukke situatie weg te loodsen bijvoorbeeld), ik kom dan meestal niet zo uit mân woorden dus dan is Ă©Ă©n samenvattend woord wel handig
Ik weet niet precies hoe het zit met adhd maar ik heb zelf add en overprikkeld raken is inderdaad iets wat heel vaak voorkomt. Nu trekken mensen met add zich sowieso al graag terug en (over)denken veels te veel. Weet niet of er hier meer mensen zitten met add maar zelf heb ik geen of minder last als ik in een drukke omgeving zit, als in: drukke straten of een druk klaslokaal bijvoorbeeld. Dan kan ik me goed terugtrekken en afstand nemen van het geluid/rumoer. Maar andere geluiden komen drie keer zo hard binnen, als een kind huilt of roept of als ik ergens in de verte muziek/andere geluiden hoor (bijv. als iemand oordoppen in heeft en de muziek klinkt er nog boven uit) is dat i.c.m de korte aandachtsspanne is het echt killing soms. En dan kan ik echt boos worden van alle geluiden waar mijn hersenen dan ook nog eens mee moeten dealen. Meestal vinden mensen je dan een zeikerd maar ja ik vind het zelf ook heel vervelend dat ik daar gevoelig voor ben. Net als ik dat ik al angstig/vermoeid kan raken bij de gedacht dat ik bijv. meerdere afspraken heb staan op een dag/in een week.
Ah dat heb ik ook