Stel je persoonlijke vraag #32

Ik kreeg een jaar of 2 geleden een appje van een docent over een uitslag van een schrijfopdracht.

Hij begon met “Lieve Kryptonite”. En iets verderop stond nog “je hebt echt alles mee. Je bent een mooie, jonge vrouw.

Nu ben ik gelukkig iemand die daar heel goed iets van kan zeggen (wat ik ook heb gedaan) maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit minder goed kunnen en hierdoor een naar gevoel krijgen bij een docent.

Gadver. En welk cijfer kreeg je? :joy:

Een 10. :joy: Ik had erin gezet dat ik een tienen mentaliteit had.

Aan het einde stond “en met al dat geschrijf geef ik graag toe aan je cijferbehoefte. Een 10”.

Het viel gewoon op dat ik betere cijfers kreeg dan de rest. In een klas van 15 mensen was ik de enige vrouw.

4 likes

Haha nee echt leuk een kijkdoos-huis (omdat we op zoek zijn naar een koophuis)

Kijkdoos-huis surprise

57 likes

Ik denk dat het enorm afhangt van je baas en je verhouding tot die baas.

Als mijn jonge, joviale mannelijke baas dit zou zeggen, zou ik terugzeggen; bedankt voor het compliment, ik vind jou ook een slim jongetje. Als diezelfde baas t zou zeggen tegen een bepaalde vrouwelijke collega van mij dan zou ik toch wel anders reageren denk ik, zeggen dat dat niet gepast is.
Als mijn vorige baas dit zou zeggen, zou ik zeggen; pardon, ik ben een vrouw.
Als mijn lieve iets oudere vrouwelijke baas dit zou zeggen, dan zou ik denken aww lief omaatje bedankt (maar dat zou ik niet zeggen hoor)

14 likes

Ja oke, daar zeggen ze het ook als iemand op de SEH komt en bijv. Bloed moet prikken. In mijn ogen echt heeeeel pamperend en overdreven. Zelfs als mensen een wond hebben wat vrij diep is praten ze alsof ze het tegen een kind hebben. 'Heel dapper!! Je doet het zooo goed schat! ’ tegen een volwassen man van 46.

1 like

Ahw wat leuk idd!

1 like

Heb jij een tienen mentaliteit?

• Ja helemaal
  • Nee eerder een zessen mentaliteit
  • Bwa iets tussen 6 en 10
  • Nee ik ga voor gebuisd
  • Ik heb een elven mentaliteit zelfs

0 stemmers

1 like

Ik bedoel wel deze 🧝‍♀️

4 likes

Volgens mijn mentor was ik de koploper van de zesjescultuur dus no 10 for me :joy:

Wikipedia:
“Met de termen zesjescultuur , zesmincultuur of zesjesmentaliteit wordt gedoeld op de instelling of houding om de inspanningen te richten op het behalen van slechts het minimaal benodigde resultaat. In het gebruik van de term ligt telkens een zekere mate van maatschappijkritiek besloten, meest specifiek op het algemeen afwezig zijn van ambitie.”

Ja daar voelde ik me prima bij hahha

4 likes

Hij moet blij zijn met een 5,5 mindset slaag je ook. Dus je doet iets meer je best

5 likes

Ik vind dit echt totaal afhangen van de content eigenlijk. Een afstandelijke arts die ik in 1 consult spreek: nee bedankt. Maar toen ik in (vrij letterlijke) barensnood verkeerde en er een hele lieve zuster dingen zei als “kom op meid, je kunt het” enzovoort. Dat vond ik enorm lief en waardeerde ik enorm :heart:

6 likes

Op de middelbare school had ik absoluut wel een zesjesmentaliteit, nu met mijn opleiding die ik echt heel leuk vind ben ik wel vrij gemotiveerd en kan ik soms wel balen van een 7,5 ofzo haha

2 likes

Ja heb hetzelfde, mijn zeer informele vrouwelijke leidinggevende van in de zestig noemt me vaak wijffie of vrouw en kan er echt niets negatiefs bij voelen.

1 like

Haha ja een collega noemt me vaak wijffie, in het begin moest ik eraan wennen en vond ik het zelfs asociaal. Ze is dan wel geen leidinggevende van me maar ik vind het nu leuk.

Maar tegen een patient wat mijn eerste vraag was vind ik dat dat niet echt oke is al die ‘koos’naampjes. In dat seizoen werkte er ook een arts uit Duitsland, zij hadden zelfs tegen hem gezegd dat hij niet zo de patienten kon benaderen als in "geef me je arm want ik moet bloed afnemen’. Dat moest dan heel pamperend. “Hello luuuvvv…”. Word je toch doodziek van. Ik zou dat niet kunnen tegen allemaal van die random patienten die binnenstromen binnen 24 u.

Wij hadden een website, iets van zesjescultuur.nl gemaakt door een informaticastudent, daarop kon je al je cijfers en de weging invullen en dan rolde er zo uit wat je moest halen om een 6 gemiddeld te blijven staan

24 likes

Heeft ze toevallig ook een lekker doorrookte stem? Ik hou er echt van om door dat soort vrouwen met wijffie te worden aangesproken. Van mannen kan ik sowieso veel minder hebben. Ik vind ‘dames’ ook altijd heel denigrerend overkomen, terwijl het lang niet altijd zo bedoeld is.

@Kryptonite weet je ook of er iets gedaan is met je klacht? Of had je het alleen tegen hemzelf gezegd? Zo iemand doet het in de regel niet een keer helaas.

5 likes

Van te voren bedenk ik altijd dat ik echt mijn best ga doen voor een goed cijfer, minstens een 7.5. Vervolgens begin ik veel te laat en heb ik nog maar één dag de tijd om zoveel mogelijk te doen/leren en denk ik ach een 6 is ook prima. Vervolgens dan een 6 halen en balen dat het zo laag is, want als ik één dag extra had dan was het echt veel beter. Dus dan neem ik me weer voor om volgende keer écht beter mn best te doen :sweat_smile:

3 likes

Ongepast, zeker in een professionele situatie, plus ik acht de kans klein dat ie dat ook bij een man zou doen (jeroen, je bent echt een leuke, lieve vent) en dat maakt het voor mij zo irritant. Mijn senior op werk noemt me ook vaak lieverd en daar erger ik me ook kapot aan, weet zeker dat ie dat niet bij zijn mannelijke pupillen doet

3 likes

Heb ook zo’n collega (wel een vrouw overigens) die me altijd aan anderen voorstelt als knappe slimme meid/dame :face_vomiting: volgens mij denkt ze soms echt dat ze m’n moeder is ofzo

1 like