Ja precies. Ik ken ook geen enkele piercer die onmiddelijk een ringetje in de neus zet eigenlijk? dacht dat @Fukaeri dat wel wist. Overigens heb ik mijn knopje maar 3 maanden moeten laten zitten en dat viel echt amper op (en hielp ook bij de gewenning, want bijv. verkouden zijn met een ringetje is best irritant haha).
Maar hier kunnen zij toch best afspraken over maken? Mijn ouders hadden vroeger ook wel eens etentjes met vrienden waar wij gewoon niet welkom waren. We moesten zelf maar bij vrienden gaan eten of een pizza in de oven schuiven en een avondje op onze kamers zitten.
Ik zou het zelf ook niet chill vinden met kinderen erbij maar het lijkt me dat tieners toch best een beeetje zelfstandig kunnen zijn
Bah ik las net in een artikel over de drukte op de ic een voorbeeld van een jonge vrouw die er al 95 dagen ligt. En persoonlijk vind ik de ic zo eng dat ik denk van laat maar dan hoor. Het zou me gewoon het trauma en alles wat je moet doormaken niet waard zijn. Zou jij daarom als je weet dat je er heeeel lang zal liggen (minstens 95 dagen en geen idee of je erdoor komt) mogelijks zeggen van nee geen ic voor mij hou mijn bed maar voor een ander?
- Ik kies toch voor een lange ic opname
- Nu vanuit deze comfortabele positie zeg ik passen maar het moment zelf weet ik niet wat ik zou doen want ja dan ga je hoogtswaarschijnlijk dood natuurlijk
- Ik pas sowieso
0 stemmers
Ligt aan of die vier mensen uit hetzelfde huishouden komen
Heb jij bepaalde dingen geregeld voor moest je bvb in een uitzichtloze coma komen? Dat je dan euthanasie wil. Of geen behandelingen meer moest je niet meer wilsbekwaam zijn. Of geen reanimatie. Ik hou het breed omdat ik weet dat de termen en documenten in Belgiƫ en Nederland anders zijn. Maar gewoon of je iets van die dingen hebt. Bedoel niet dingen over orgaandonatie en zo maar echt over je eigen leven.
- Ja
- Nee
0 stemmers
Ik heb die van mij 2x laten piercen en beide keren heb ik er gelijk een ringetje in laten zetten. Geen last, geen littekens. En het is ook een klein ringetje.
Ik snap het probleem niet en totaal niet te vergelijken met oorbellen schieten in kraakbeen. Het enige is dat het minder snel kan genezen. Maar dat hoeft dus niet en het is een persoonlijke keuze.
Ik vind een knopje niet mooi en dat was niet wat ik wilde dus ik ga geen half jaar rondlopen met iets wat ik lelijk vind.
Ik heb overigens een helix met een knopje gezet en daar kreeg ik een litteken dus dat kan sowieso gebeuren.
Ik heb nog nooit in het ziekenhuis gelegen en de IC lijkt me doodeng en traumatisch. Maar ik ken meerdere mensen, ook oude en ongezonde, die na een lange opname op de IC nog een heel fijn leven hebben of hebben gehad.
Dus ja, ik hoop dat ik dan een van die mensen zou zijn.
het zetje wat ik nodig had! Zojuist iemand een bericht gestuurd over een betaalde klus over iets wat me heel tof lijkt, maar waar ik totaal geen ervaring mee heb!
Sinds ik mijn opa op de ic heb zien liggen weet ik het niet meer, ik vond dat echt zo erg voor hem, lig je daar met zoān pijp in je keel in coma en toen hij een beetje bij was had hij ook zooo veel pijn en mocht ie ook niet drinken en dat was allemaal zo zielig. Ik vond het toen ook best heftig dat we van de verpleegkundigen een boekje kregen waarin we dingen op moesten schrijven over zijn periode op de ic omdat het voor hem heel traumatisch dan zou kunnen zijn en zich tegelijkertijd bijna niets zou kunnen herinneren en zoān feitelijk boekje hem dan zou kunnen helpen met de verwerking. Hij is toen uiteindelijk wel van de ic af gekomen maar kort daarna alsnog overleden, en ik vind het nog steeds het allerzieligste dat ie in de laatste weken van zijn leven daar heeft gelegen.
Sorry beetje lang persoonlijk verhaal maar ja daarom passen vanuit comfortabele positie
Ik zeg gewoon dat ik hier (wel in BE) niemand ken die het onmiddelijk met ring zet en het ook afraden, dus dan neem ik het risico gewoon niet voor die luttele 3 maanden (bij een half jaar zou ik er wel langer over twijfelen). In mijn geval mocht het zelfs na 2 maanden al maar gezien ik nog met een vochtbultje zat was het best om even te wachten.
Ondertussen heb ik ook een ringetje want vind ik ook veel mooier dan een knopje.
Staat de kerstboom al?
- Nee want het is nog eens Sinterklaas geweest
- Gewoon nee
- Nee en die komt er ook niet
- Allang
- Ja een echte
- Ja een neppe
0 stemmers
Heb je the Grinch gezien?
- Yes love it
- Yes Mwah
- Yes vreselijk
- Nee
- De wat?
0 stemmers
Doe je aan beleggen?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Voor degene die ja stemde: hoeveel heb je met beleggen verdiend?
- Ik sta in de min
- 0
- Meer dan 100e
- Meer dan 500e
- Meer dan 1000e
- Meer dan 1500e
- Meer dan 2000e
- Meer dan 4000e
- meer dan 5000e
- meer dan 10.000e
0 stemmers
Echt wel, bijna elke dag
het leven is te kort om droog brood te eten
Nee maar ik weet ook echt niet wat ik feitelijk zou kunnen regelen, behalve euthanasieverklaring als ik ziek word. Het klinkt wel goed, een āvoor mij hoeft het dan niet meerā document, maar volgens mij kan dat alleen Ć©cht bepaald worden bij wel/niet reanimeren en wel/niet doorbehandelen. Mijn schoonvader verkeert nu al 7 jaar in een situatie waarin iedereen liever dood zou zijn. Maar behalve toen het incident plaatsvond waar de hersenbeschadiging optrad en het nog volledig onduidelijk was hoe hij eruit zou komen (en dus is besloten hem te āreddenā), is er nooit meer een moment geweest waarop hij had kunnen sterven. Dat is dan gewoon moord. Dat was voor mij allemaal wel een ontnuchterend beeld van wat we onder keuze en menselijke levenseindes zien en wat daar mogelijk isā¦
Ik weet niet hoe het in Nederland precies zit maar in Belgiƫ heb je negatieve wilsverklaring met alle behandelingen of al het ingrijpen wat je niet meer wil moest je ooit niet meer wilsbekwaam zijn. Dat is dan geen actieve euthanasie maar je kan wel beademing weigeren, of zelfs antibiotica, of gelijk wat eigenlijk. Zodat je weet dat als er nog eens iets gebeurt niemand je zal in leven houden. Maar niemand zal je actief doen sterven. Maar dat moet je wel opstellen als je nog wilsbekwaam bent.
Je hebt hier verder ook nog een document voor als je in een uitzichtloze coma ligt. Dat de stekkers wel actief uitgetrokken worden. Maar dat is enkel en alleen voor die situatie en ook zonder dat document zou je dat eigenlijk wel kunnen bekomen.
Ik heb beide ingevuld want ja je weet nooit wat er gebeurt en ik wil dat ik mag sterven in zoān geval en niet in een nachtmerriescenario terecht kom waarin niks kan.
En los hiervan, wat een schrijnende situatie van je schoonvader
Ja goed idee hoor om zulke dingen vast te leggen! Ik zal toch eens kijken of dat hier bestaat. Moet ook nog altijd eens met mijn vriend een officieel partnerschap aangaan zodat we die beslissingen namens elkaar kunnen nemen. Daar denk je niet aan voor het te laat is
Op dit moment absoluut, ik ben nog jong en heb een lang leven voor me. Maar ik denk als ik ouder word, dat ik er dan wel anders over denk!
Nah niet echt. Notarissen bieden ook allerlei verklaringen aan maar daar gaat je behandelend arts niets mee doen. Die verklaringen zijn niet specifiek genoeg en het is veel beter het genoeg met je artsen en familie te bespreken. Zorg dat je huisarts die gesprekken vastlegt.
In Belgiƫ komt daar gelukkig geen notaris aan te pas.
En met artsen en familie bespreken ja goed voor als je in een onomkeerbare coma ligt. Maar verder sta je nergens dus ben toch wel blij met de negatieve wilsverklaring hier. Die moet gevolgd worden.
Nee de notaris is ook totaal overbodig maar ja, ze kunnen er geld aan verdienen.
Je kan allerlei wilsverklaringen opstellen maar je moet ze vooral regelmatig herzien, bij je huisarts bekend maken en bij je andere behandelend artsen kenbaar maken. Daarnaast moet je familie op de hoogte stelllen.
āEuthanasieverklaringenā zijn nauwelijk werkbaar. Je kan niet echt zeggen, als ik er zo en zo aan toe ben (bij bijv dementie) en ik ben niet wilsbekwaam, maar me dan dood. Werkt niet. Je moet Ć©n er slecht genoeg aan toe zijn Ć©n wilsbekwaam zijn. En bij dementie hoort besluiteloosheid.
Ja dit bedoelde ik niet, sorry.
Niet reanimeren kan je indd kenbaar maken. Dan moet dat bekend zijn bij je artsen maar ook duidelijk zijn bij ambulancepersoneel bijvā¦ Maar in het geval van euthanasie bij dementie of zoān situatie waar je langzaam in terecht komt maar achteraf nooit gewild had (na āsuccesvolleā reanimatie bijv. of hersenbloeding), die situaties kan je niet specifiek genoeg omschrijven en vastleggen om het echt te voorkomen.