Stel je persoonlijke vraag #18

Vinden jullie het verwaarlozing/mishandeling als een kind veel te dik is? En dan niet het kleine percentage waarbij het aan een ziekte/medicatie ligt, maar het overgrote deel dat te veel/te ongezond eet en te weinig beweegt.

• Ja dat vind ik mishandeling/verwaarlozing
  • Nee, dat vind ik niet

0 stemmers

ik ook precies dat! plus dat ik waarschijnlijk mij onwijs kut voel na een jaar vakantieleven weer te gaan werken. ik maak dat liever mijn dagelijks leven een enorm stuk leuker, denk dat dat door een eigen koophuisje is :heart_eyes: waar ik me helemaal suf in mag klussen!

3 likes

Het is dat ik het niet chill vind als mensen me zien eten, anders zou ik echt mukbangs doen. Hoe chill om je centen te verdienen door te eten :heart:

3 likes

Ben nu wel veel te dik, maar dat is pas begonnen toen ik zelf in de supermarkt kwam en nog erger geworden toen ik op mezelf ging :no_mouth: volledig mijn schuld haha. Maar heb ook wel het idee dat ik meer jonge kinderen alleen in de supermarkt zie? En die kopen altijd zooi.

1 like

Ik zeg idd maand en kom oorspronkelijk uit Drenthe

Ja precies, iedere volwassene moet z’n eigen gezonde dan wel ongezonde keuzes maken en daar hoeft niemand zich verder mee te bemoeien imo. De ene eet te veel, de ander rookt, drinkt, beweegt niet. Allemaal prima.

Maar bij een kind vind ik het anders, als je nooit laat zien “hoe het hoort”, dan heeft dat kind zoveel minder kans om later zelf goeie keuzes te maken. Los van het feit dat dikke kinderen vaker gepest worden etc. Ik vind het bij kinderen gewoon echt zielig.

3 likes

True, maar 80% is alsnog de overgrote meerderheid. Als je 10 dikke kinderen ziet, hebben er 8 dus Wss een ongezond eet patroon en persoonlijk vind ik dat wel echt mishandeling/verwaarlozing.

4 likes

Hahahaha ja ik lees al die tijd nog gewoon mee, maar post niet heel veel. Maar goed, mijn thuisbezorgd verhaal is uiteindelijk goed afgelopen, want ik heb vanuit hen het geld inmiddels terug gekregen! Ben wel echt helemaal klaar met Paypal, wat een kut bedrijf is dat zeg.

2 likes

Voor de mensen met kantoor-/kenniswerk: Van de uren die jij werkt, hoeveel procent daarvan werk jij gemiddeld naar schatting écht? (Even vergaderingen etc. daargelaten. Dus van de uren die je aan je bureau geconcentreerd zou moeten doorbrengen.)

• 0
  • 10
  • 20
  • 30
  • 40
  • 50
  • 60
  • 70
  • 80
  • 90
  • 100

0 stemmers

Als kind was ik vanaf ongeveer mijn tiende te dik. Een klein beetje maar, maar dat was al genoeg om naar een diëtist te moeten. Ik sportte veel, maar snoepte enorm veel en ons avondeten was ook niet heel gezond. Denk dat ik zeker twee keer per week van die kleine pizza’s kreeg, iets met een C(?). Ik had ook een darmprobleem dus was sowieso gebaat bij gezonder eten. Pre-diëtist dronk ik minimaal een pak appelsap per dag en elke dat chips.

Mijn ouders waren gewoon totaal onwetend. Toen de diëtist zei dat appelsap het kwaad was (dit zal ze niet echt zo gezegd hebben, maar zo herinner ik me dat haha), vroeg mijn moeder waarom want “is toch fruit”. Ik neem het ze gedeeltelijk heel erg kwalijk. Ze wilden ons altijd verwennen maar dit lijkt me niet de manier. Ja, ze waren onwetend, maar ze hadden wel wat beter hun best mogen doen in het verdiepen in gezonde voeding.

Het steekt ook dat ze nu van die health goeroes zijn die niet aan brood, aardappelen en pasta doen en minstens drie soorten groente bij de avondmaaltijd eten. Als mijn ouders echt niet mentaal in staat waren geweest om na te denken over wat gezond zou kunnen zijn, was het anders geweest. Maar nu hebben ze toch bewezen dat te kunnen, dus waarom vroeger dan niet.

11 likes

Er zitten best complexe gedragsoorzaken achter overgewicht, niet iedereen heeft de kennis/middelen om dit tegen te gaan (plus onze hele omgeving is obesogeen). Daarom vind ik het niet onder verwaarlozing/mishandeling vallen.

10 likes

Het betekent niet dat je een slechte ouder bent. Misschien heeft een ouder een snellere verbranding dan zijn kind, weet het niet veel van porties af, doet het zijn best om het kind eten te geven maar eet het kind alleen maar patat, koopt het stiekem onder schooltijd snoep etc.

Wij faxen digitaal! Die optie miste ik haha

1 like

Dit lijkt me ook fantastisch, alleen voel ik ook niet echt de behoefte om met mijn hoofd op het internet te gaan haha. Hoeveel video’s er ook zijn met asmr mukbangs, miljoenen views. Beetje smakken en vretten, top.

1 like

Wat vervelend dat je ouders zo onwetend waren maar ook niet echt iets wilden leren. Ik weet niet of je daar nu nog last van hebt, maar ik kan me best voorstellen dat je moeite hebt met op gewicht blijven.

Gezonde voeding is zo belangrijk voor een kind, ik vind dat echt iets waar je je gewoon in hoort te verdiepen als ouders. Net als opvoedmethodes. Je hoeft het echt allemaal niet 100% perfect te doen, en er bestaat ook veel discussie over wat ‘goed’ is, maar je kunt je in ieder geval verdiepen in wat voor jouw situatie/kind werkt. Ik vind het wel een vorm van mishandeling dat je je daar niet eens in wilt verdiepen.

Wat ik echt kwalijk vind en in veel Amerikaanse vlogs en video’s zie, is dat er wordt gedaan alsof kinderen alleen maar zout en vet en suiker willen eten. De ouders eten dan een complexe, gezonde maaltijd, en de kinderen krijgen bewerkte aardappelsmileys en chicken nuggets. Leer je kind gewoon normaal eten en dat niet alles wat groen is, vies is. Ik weet dat de meeste kinderen door zo’n fase gaan, maar door het dan helemaal niet meer te geven ben je gewoon slecht bezig.

5 likes

Dit pas prima in een gezonde levensstijl. Kinderen kunnen prima even in een fase zitten en als ze op die manier toch eten is dat voor even wel prima.

Maar dat zeg ik ook niet. Je ziet duidelijk dat dit altijd gebeurt, dat die kinderen gewoon nooit iets verfijnds of gezonds te eten krijgen. Zoals ik al zei heeft bijna elk kind fases, maar het is wel frappant dat bij een gezin met 4 kinderen alle 4 de kinderen tussen 4 en 8 jaar hetzelfde te eten krijgen (ik noem maar wat). In Amerika wordt vaak gedaan alsof kinderen een infantiele smaak hebben, terwijl je een kind gewoon wat vaker iets moet geven zodat het kan wennen aan de smaak.

1 like

De uitkomst van deze poll is echt een enorme opluchting voor mij. Ik voel me zo vaak schuldig dat ik veel minder doe dan ik zou kunnen doen. (En dat ze dan toch heel tevreden over me zijn…???)

1 like

Ik vind het ook zielig en ik krijg er altijd een naar gevoel van als ik kleine kinderen zie die veel te dik zijn of enorm lopen te snaaien. Het is gewoon zo’n klote basis voor de rest van je leven. Het is natuurlijk ook wel voor een groot deel afhankelijk van de socio-economische status van de ouders, dus het is ook wel de vraag in hoeverre je het een individu kunt aanrekenen (als je er niet voor zorgt dat alle ouders evenveel toegang hebben tot kennis over voeding en geld/tijd voor gezond eten). Leren over gezonde voeding zou eigenlijk een deel van het basisonderwijs moeten zijn.

Ik maak me er wel soms zorgen om hoe moeilijk het is om kinderen echt waardevrij over gezond eten te laten leren. Bijv mijn ouders zijn er nooit echt bewust mee bezig geweest. Het heeft bij mij en mijn broertje niet geleid tot problematische relaties met eten gelukkig, maar ik heb ook zeker wel andere dingen uit mijn jeugd meegekregen die ik achteraf toch niet echt ideaal vind. Bijv lekker eten als traktatie of troost (dus feitelijk emotioneel eten aanleren), mijn moeder die altijd op weer een achterlijk dieet was, etc. ‘Lekker’ eten als viering of traktatie was ook altijd ‘lekker veel’ eten. Dat laatste was dan misschien weer omdat mijn ouders het zelf allebei niet breed hadden als kind. Je projecteert er zoooooveel op uiteindelijk. Bij mijn familie in het buitenland leeft ook heel erg het idee dat je ‘kindereten’ en ‘volwassen eten’ hebt, waarbij het eten dat kinderen lekker vinden junkfood is oid, of waarbij kinderen geen groenten lusten. Dat zijn allemaal dingen die er zo ingesleten zitten en ik merk dat ik er echt enorme afkeer tegen voel en dan meer de neiging krijg om mijn kinderen spartaans op te voeden qua eten, wat ook weer niet ok is. Het is wel echt een onderwerp dat me dwars kan zitten.

14 likes

Hahah nou dat is ook de reden dat ik de poll aanmaakte. Ik heb allemaal van die cheesy zelfhulpboeken thuis met als doel om mijn productiviteit en concentratie op te krikken. Dat lukt niet altijd even goed en dan vind ik mezelf weer een loser. Maar dit stelt me wel gerust.

1 like