Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ligt echt zo erg aan hoe je het inricht en naar welk land je gaat, je kan het zo goedkoop of duur maken als je zelf wil. Je kan voor een paar honderd euro 10-14 dagen naar Oost-Europa als je veel zelf kookt en geen dure trips doet of je kan voor een paar duizend euro naar Scandinavië of elke dag uit eten, een luxe hotel hebt en excursies doet. Dus dat ligt echt aan je eigen vakantiestijl en wensen. Ik zou het eerder per vakantie bekijken dan een algemene regel.

2 likes

Ik ga over twee weekjes lekker naar Samos. Heeft iemand nog tips? We willen sowieso een auto huren. We zitten bij Pythagorion.

Ja, je hebt gelijk. Het ligt inderdaad helemaal aan de bestemming, het vervoersmiddel, de periode/duur en waar je verblijft. Vind het wel interessant om van anderen te weten hoe ze het aanpakken. Mijn ouders hadden altijd een bepaald budget voor de vakantie en afhankelijk daarvan werd er iets uitgezocht. De vakantie in Parijs in een Airbnb was bijvoorbeeld korter dan kamperen in Duitsland, maar hebben waarschijnlijk wel ongeveer evenveel gekost.

Wij gaan over ongeveer 3 weken een maand roadtrippen (met camper) naar Slovenie & Kroatie, willen vooral op de bonnefooi maar mocht iemand nog pareltjes hebben dan let me know😍 (ben zelf 1x kort in Slovenie geweest en 2x in Kroatie maar laang niet alles gezien). Denken eraan om naar wat eilanden te gaan in Kroatie.

4 likes

Bij ons maakt mijn vriend altijd een budget voor de vakantie. Het ligt er inderdaad aan waar je naartoe gaat, welk vervoersmiddel, zelf koken of uiteten, etc. Maar wat hij altijd doet is bv €50,00 rekenen voor overnachting per dag, dan bv €50,00 voor eten (kan p.p. of in totaal), benzinekosten berekenen en voor diverse uitgaven bijvoorbeeld nog €20,00 per dag. Dan komt daar uiteindelijk een totaalbedrag uit zodat we ongeveer weten hoeveel alles gaat kosten en als iets goedkoper of duurder uitvalt, dan past hij dat aan. Je hebt dan wel een overzicht en je ziet dan ook of het binnen je budget valt. Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd :smiley:

2 likes

Heel duidelijk! Dankje!

1 like

Zijn er hier meer mensen die voor augustus een vakantie hebben geboekt? Ik ga halverwege augustus naar een gebied in de buurt van Lissabon, bewust zo laat mogelijk geboekt zodat ik volledig gevaccineerd ben, maar het staat daar nu dus al op oranje. En ik vrees dat het ook niet meer gaat veranderen gezien het aantal besmettingen zo’n beetje overal weer stijgt.
Ik heb het even opgezocht en mijn verzekering (Interpolis) vergoedt wel alles wat niet met corona te maken heeft als ik alsnog daarheen reis. En omdat ik tegen die tijd wel volledig gevaccineerd ben…

Hoe staan jullie daarin voor degenen die ook pas in augustus/september gaan? Zouden jullie wel gaan als je volledig gevaccineerd bent maar het land of gebied is wel ‘oranje’?

Wij hebben ook een vakantie geboekt eind augustus, maar we gaan naar IJsland. Daar is corona sowieso redelijk onder controle geweest dus ik verwacht niet dat het snel oranje zal worden. Ik denk eerder dat het in NL dan slechter zou zijn en dat IJsland dan maatregelen gaat treffen. Zou dan dus kunnen dat we een test moeten doen (hoeft nu niet als je volledig gevaccineerd bent) of zelfs in quarantaine zouden moeten. In dat laatste geval gaan we het wel annuleren denk ik. Ook als het wel oranje zou worden. We hebben daarom bewust alles zo geboekt dat het last minute nog (gratis) geannuleerd of verzet kan worden.

Wij zijn vorige week teruggekomen van Samos! We zaten wel aan de andere kant van het eiland, maar misschien heb je er iets aan :slight_smile:

Eigenlijk mijn nummer 1 tip voor als je een auto huurt: Volg niet blind Google Maps want die stuurt je met gemak een of ander rotspad op waar je met een klein autootje eigenlijk niet zonder schade op te lopen kunt rijden en waar je ook veel langer onderweg bent dan als je de hoofdwegen zou volgen. Google maps schat dat echt nog niet goed in op dit eiland. Wij kregen bij de auto ook een ouderwetse kaart waarop duidelijk was wat de hoofdwegen waren. Dat i.c.m. Maps voor je huidige locatie werkte voor ons het beste. Je kunt natuurlijk ook keizen voor een goede terreinwagen en het avontuur aangaan :stuck_out_tongue:

Restaurant Orizontas in Platanos is echt een bijzonder restaurant om naar toe te gaan! Het mooiste uitzicht over Samos en heerlijk eten en goede wijn! Wel relatief wat duurder dan de andere restaurants, maar je krijgt er ook wel een mooie ervaring voor terug. En de route erheen is ook heel leuk door de bergen en wijngaarden! We kunnen vooral aanraden om daar rond zonsondergang te gaan eten want dat is zoo mooi!

In Pytagorion hebben wij heel lekker geluncht bij restaurant Pergamonto. Wij zijn trouwens vegetariër dus hebben daar de restaurants ook wel wat meer op uitgezocht.
We vonden Pytagorion erg leuk, dus goede uitvalsbasis! We zijn er zelf maar 1 dagje geweest dus verder niet echt tips behalve het archeologisch museum. Daar zijn we wel nog even geweest en dat was wel een aanrader als je archeologie interessant vindt.

Mocht je aan de westzijde van het eiland komen en van strand houden, dan kan ik het strand Psili Ammos bij Marathokampos aanraden. De meeste stranden op Samos zijn kiezelstranden maar dit is een heerlijk rustig zandstrand met langzaam aflopend water waardoor je lekker ver de zee in kunt gaan.

Als je aan de westkant wilt eten was onze favoriet Chrisopetro Restaurant. Er waren daar wat minder toeristen en de bediening sprak ook niet zo goed Engels maar het eten is top en er was ook hier weer prachtig uitzicht!

Oja en vergeet vooral voor vertrek het PLF formulier niet want anders word je op de vlucht geweigerd. Die moet je 24u vantevoren ingevuld hebben. Dit hadden wij gemist en moesten daardoor 3 dagen later vertrekken. Dat was zo klote haha. Daardoor ook minder kunnen doen dan we hadden gepland

2 likes

Oh wat een uitgebreide reactie! Supergoede tips, daar hebben we echt wat aan. We gaan zeker naar de restaurants die je hebt getipt!
Hoe was het verder qua maatregelen? Zie de besmettingen wel weer oplopen… hopelijk valt het mee. Wat betreft het formulier; goed dat je het nog even zegt en wat zuur dat jullie vakantie hierdoor korter is uitgevallen :frowning: hopelijk hebben jullie alsnog kunnen genieten. Wij hebben 15 dagen dus ik denk genoeg tijd om het eiland een beetje te verkennen. Ik hoor net van m’n moeder dat ik verwekt ben op Samos dus extra leuk om hier zelf eens naartoe te gaan :joy:

Trouwens, moet dat formulier via de vliegmaatschappij worden ingevuld?

1 like

Wij waren van plan in augustus naar Portugal te gaan. Gelukkig nog niet geboekt, want dat lijkt nu toch niet zo verstandig. Mijn vriend wil liefst met de trein naar Duitsland. Dat spreekt mij niet super erg aan, Berlijn vond ik wel erg leuk maar daar zijn we nu al 3 keer geweest dus dat valt af. Keulen en Hamburg zijn we ook al geweest. Iemand nog tips voor een leuke stad in Duitsland? Ik zou liever naar een waddeneiland gaan (want nog nooit geweest) maar dat vind hij saai😒

Qua maatregelen was het eigenlijk vooral mondkapje op vliegveld en in winkels en goed afstand houden. Bij onze accommodatie hadden ze alles heel goed ontsmet en we moesten ervoor zorgen dat we niet in het huisje waren als de schoonmakers er waren. Maar verder merkte je eigenlijk weinig van maatregelen. Maar wij zaten in een huisje met veel privacy en hadden eigenlijk totaal geen contact met andere gasten. Weet niet hoe dat is als je in een wat drukker hotel zit bijvoorbeeld. Het was waar wij zaten echt heel rustig overal. Op het vliegveld van Samos checken ze nog een keer alle papieren dus die zou ik vooral dubbelchecken. Weet niet hoe het nu is maar wij moesten iig dit bij ons hebben:

• PLF formulier
  • PCR testresultaat max. 72u oud bij aankomst
  • Gezondheidsverklaring (via rijksoverheid te downloaden. Deze p.p. per vlucht. Dus als je met zijn tweeën gaat dan dus 4 keer printen)

Dat PLF formulier kun je indienen via https://travel.gov.gr
Kan geloof ik nu ook al dus zou het gewoon meteen doen. Dan krijg je de dag voor vertrek om 11u in de avond een mail met het formulier en QR code.

Jaa het was zo balen! We stonden daar om 4u in de ochtend en konden dus weer naar huis. Heb echt een potje zitten janken haha
Maar wel eigen schuld want je bent dus zelf verantwoordelijk voor het checken van al die regels enzo. We waren trouwens niet de enige die dit overkwam. Er stond nog een stel die niet mee mocht en ook op de latere vlucht stonden er weer mensen die niet mee mochten. Denk dat die vliegmaatschappijen het wel prima vinden. Die cashen extra tickets zo.

Ik vind München ook een leuke stad!

3 likes

Haha dat wou ik ook zeggen. En volgens mij is er weer een nachttrein naar München vanuit Nederland!

1 like

Heeft iemand nog tips voor hotels of appartementjes in Parijs? Ik ga na de zomer en zoek een kamer voor drie personen, liefst een beetje rond de 50 euro (of goedkoper nog liever) per persoon per nacht en wel enigszins centraal.

Ja ik zit met precies hetzelfde… Ga ook in augustus nog op vakantie (IJsland en Portugal) en maak me vooral over Portugal wel zorgen. Mijn vriend en ik zijn beiden al gevaccineerd, dus ben ook wel aan het overwegen om gewoon te gaan. We hebben echter geboekt met eliza was here en weet niet of die het laten doorgaan bij een oranje reisadvies. Er is nu geen thuisquarantaine plicht meer toch in NL als je uit oranje gebied terug komt dacht ik hè?

Ik heb een aantal jaar geleden in Best Western Plus Hôtel Littéraire Marcel Aymé gelogeerd (die naam is echt niet te doen), ik denk dat die qua prijs wel in die range vallen. Vond het best een ruime kamer naar Parijse normen en goed centraal gelegen, er zitten 2 metrostations op 5-10 minuten wandelen en ook een bakker en supermarktje vlakbij.

1 like

Ik zat hier laatst al even te zoeken voor wat Tenerife tips (heb wat activiteiten opgeslagen), maar zijn er hier ook mensen die losse accommodaties geboekt hebben op bijv meerdere plekken? Zag al wel wat leuks, maar ken de stadjes niet en vroeg me af wat aan- of afraders zijn daar. Ben niet echt op zoek naar het massale toerisme of om te stappen. Ben benieuwd!

@Pandava Ja las inderdaad dat je bij terugkomst uit oranje gebied een vaccinatiebewijs, herstelbewijs of negatief testbewijs moeten laten zien, maar niet in quarantaine dan

Ik knijp hem nog best wel een beetje. Of we 23 juli richting Kroatië kunnen ivm de Corona cijfers.

@Bailey @Pandava nog bedankt voor jullie reacties! Ik zie nu in het corona topic ook meerdere reacties van mensen die hem toch wel beginnen te knijpen.
Ik denk ook dat het grootste ‘gevaar’ is dat Nederland dadelijk rood wordt en dat je dan in quarantaine zou moeten. Ik denk nu zelf ook wel steeds meer van waar houdt het op?

Ik heb overigens zelf wel flexibel geboekt! Mijn accomodatie kan ik nog tot 2 dagen voor vertrek kosteloos annuleren. Mijn vliegticket tot 2 weken voor vertrek kosteloos verplaatsen. Die laatste vind ik wel lastig want tja, naar wanneer dan verplaatsen. En waarheen? Ik ben een beetje bang dat dat dan wel verloren geld is :confused:

1 like