Eigenlijk is het gewoon een soort melanzane. Ook heel lekker, maar geen lasagne natuurlijk
Lekker voor naast de pizza ofzo
Ik ben bloeddonor maar de vorige keer dat ik ging doneren was mijn ijzer veel te laag en hebben ze verder onderzoek gedaan en nu heb ik afspraak bij de huisarts staan omdat ik best wel bloedarmoede heb. Ik had net de assistente aan de lijn en die schrok helemaal van mijn bloedwaarden ("moet er niet nog een 1 voor?”) en vroeg ook meteen of vega(n) at. Ik ben vorig jaar verhuisd en heb mijn huisarts pas een keer gezien en toen vond ik haar heel fijn maar ik ben bang dat ik vooral te horen krijg dat ik anders moet gaan eten. Ik heb eigenlijk helemaal geen (vermoeidheids)klachten en doneer al 5 jaar en mijn waarden zijn meestal prima maar ik ben nu helemaal aan het twijfelen of ik wel goed en gezond genoeg eet.
Wat vervelend!! Dat lijkt me echt schrikken. Wel heel fijn dat je er nu achter bent en er wat aan kan doen! Ik hoop dat je het niet erg vindt maar ik wil je graag een aantal tips geven (ik werk in de voeding wereld haha).
Veel vrouwen hebben last van een ijzer tekort, het maakt vaak niet zo veel uit of je vegan bent. Het is wel handig om te weten welke producten je moet eten om voldoende ijzer binnen te krijgen. Ik vind dit plaatje wel fijn als richtlijn
Meer informatie over ijzer: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx (staat ook niet-vegan producten tussen, maar die kun je even wegfilteren haha)
Vitamine C is erg belangrijk voor de opname van het mineraal ijzer. Dat zit dus in fruit, groente en aardappelen, citrusfruit, kiwi’s etc. Als je ijzer waardes erg laag zijn, is het van belang om vitamine C rijke producten te eten bij ijzerrijken producten. Dit zorgt er voor dat de opname van nonheemijzer beter wordt. Dus een stuk fruit bij een broodmaaltijd, zodat het ijzer uit het brood beter wordt opgenomen.
Koffie, thee en melkproducten kunnen de opname van ijzer verslechten, dus probeer minimaal 1 uur tussen de (ijzerrijke) maaltijd en deze producten te houden.
Als je het alsnog allemaal wat spannend vindt zou je er voor kunnen kiezen om langs een dietist te gaan die gericht is op een plantaardig dieet. De eerste 3 behandeluren worden als het goed is vergoed.
Gek dat het opeens zo laag is! Misschien dan ook je algemene bloedbeeld laten prikken met b12 foliumzuur en d3 etc. Je zou voor ijzer ook roosvise ferro kunnen drinken als je niet moeilijk wil doen met extra ijzer uit voeding en vitamine c.
Ook zou je een week je eten kunnen invullen op chronometer om te kijken wat je gemiddeld binnenkrijgt en of dit een beetje binnen de normale range valt qua behoeften.
Ach misschien valt het wel mee, ook mensen die niet vegan eten kunnen dat soort tekorten krijgen en meestal wil een dokter wel meedenken over eventuele alternatieven als je aangeeft echt niet dierlijk te willen gaan eten (ook als ze in eerste instantie zeggen dat je dat kunt proberen).
Ik zou ook de roosvicee ferro aanraden trouwens, of floradix. Niet voor altijd maar het is een makkelijke manier om snel aan te vullen.
Dank voor deze tip, had wel vaker op verpakkingen van huismerk producten gekeken en er zit vaak meer zooi of opvulmiddelen in, maarrr deze is dus superlekker en een heel kort ingredientenlijstje! Dank dank dank
Mijn Appie heeft de vivera kipstukjes eruit gegooid en die van henzelf zijn niet vegan Ze hadden sowieso al niet superveel vivira dus daar ga ik voortaan maar voor naar de Plus, maar ben hier echt buitenproportioneel geïrriteerd door
Dit heb ik wel vaker gehoord, waar komt dat eigenlijk door? Is het bv bij zuivel echt een enzym uit koeienmelk dat de opname remt, of heeft het te maken met calcium? En welk stofje in koffie en thee remt de ijzeropname?
Caffeine beïnvloedt ijzer opname. Calcium in melk.
Maar heel eerlijk weet ik niet zeker hoe waar dit is, ik heb in al mijn onderzoek naar caffeine (was veel, want ik schreef een medicatie ontwikkelings plan voor de receptor waar cafeïne ook op werkt), heb ik niet veel bewijs gelezen dst dit waar is. Maar ik bekeek het ook 100% vanuit neurowetenschappen, niet vanuit het gut systeem
Nou ik was van de week al helemaal in de war hierdoor, heb echt al die mini bordjes bekeken en kon ze maar niet vinden. Die van DVS zijn wel vegan maar dan weer echt veel duurder. Dus nu heeft mijn Appie gewoon nul goedkopere vegan kip stukjes meer?
Ja zelfde hier inderdaad, echt helemaal ruk. Ben bijna in staat om te gaan klagen maar of je daar nou wat mee opschiet
Hier hetzelfde, ze hebben nu alleen nog DVS en die vind ik echt te duur. Ik kwam gelukkig al niet heel vaak bij AH, maar nu heb ik nog minder reden om te gaan. Zo jammer!
Oh dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik had er zelf ook al wat over opgezocht en ik vind dat ik vrij gevarieerd eet maar ik drink sinds ik thuiswerk wel veel meer thee. Verder sport ik ook veel en ik begreep bij de bloedbank altijd dat dat ook wel een effect kan hebben. Van een dietist is wel een goede tip, ik heb er al eentje gevonden die aan mijn huisartsenpraktijk is verbonden en open lijkt te staan voor een vega(n)-dieet :).
@Dazed @Dombo misschien kennen jullie ze al lang hoor, of zit er geen aldi in de buurt, maar ik vind die van de aldi uit de diepvries echt ideaal. Ze zijn wat kleiner/meer gesnipperd dan van andere merken en ik vind dat echt lekkerder. Er staat vegetarisch op maar ze zijn vegan. Zitten in zo’n groen kartonnen doosje (dus ook geen plastic)
Volgens mij 3 euro voor 200 gram (wat meer inhoud is dan andere merken, dat is vaak 160)
Nee die kende ik nog niet, dankjewel voor de tip! Volgens mij wordt ‘mijn’ Aldi momenteel verbouwd maar als hij weer open is ga ik ze proberen
Ah leuk! Dit zijn ze
Heeft iemand hier toevallig een favo recept voor courgettesoep?
Goede tip, dankje! Ik kom nooit bij de Aldi want ligt niet heel erg in de buurt, binnenkort toch maar eens een bezoekje brengen want ben wel benieuwd nu!
Sorry als dit al een keer gevraagd is, maar kan iemand een lekkere vegan chocolademelk aanraden (als dat er uberhaupt al is?)