Pcos

Nou ik heb nu inmiddels 3 weken bloedverlies waarvan 15 dagen echt heftig, dussss ik denk het wel. Ga morgen naar de dokter want ik word ook wel slap.

Voor deze extreme bleeding episode was ik telkens 8-9 dagen ongesteld (of iig bloedverlies) om de 2/3 weken. Maar dat duurde maar 2 maanden ofzo, voor die tijd gaf ik nog borstvoeding en was er niks.

Als puber had ik dit ook, heel vaak bloedverlies en ben toen aan de pil gegaan (toen geen diagnose PCOS maar na pilstop ivm zwanger worden wel, toen viel het kwartje ook wel).

Maargoed I feel you, ik heb ook zeker 50% van de tijd bloedverlies en het is echt kut. Nu het bij mij al 2 weken echt heftig bloedverlies is ga ik maar weer aan de pil.

Ah ja, ik moest ook aan jouw verhaal denken inderdaad maar wilde niet de invuloefening maken dat dat door PCOS komt (alhoewel dit is het PCOS topic). Vervelend joh dat het nog steeds zo lang duurt, hopelijk biedt de pil uitkomst!

Bij mij zit er dus echt geen regelmaat in. Soms ook een paar dagen niet en dan opeens 1 dag wel. Het is ook vrijwel altijd heel licht, op die langer aaneengesloten periodes na. Voel me eigenlijk ook constant vies en inmiddels ook helemaal uitgeput. Ook niet heel leuk voor ons seksleven dit haha. (Ik kan gewoon geen zin maken bij bloedverlies)

Ah zo rot hè. Ik leef helemaal met je mee. Ik voel me idd ook viezig en moe en alles. Het is echt vervelend.

Vind het wel stom hoor dat ik toch weer aan de pil moet. Na pilstop nooit ongesteld (misschien 1x per jaar een bloeding) dus veel medische hulp nodig gehad. En dan nu heb ik eindelijk weer bloedingen van mezelf, moet ik aan de pil! Maar is echt geen doen zo.

Lijkt me ook een heel dubbel gevoel! Zijn er nog andere opties (dat jij weet/besproken hebt) dan weer terug aan de pil gaan? Zou het niet na een tijdje weer kunnen normaliseren? Al kan ik me ook goed voorstellen dat je er nu helemaal klaar mee bent en wilt dat het stopt zonder verder geëxperimenteer haha. Zelfs ik (kinderwens) heb al in een wanhopig moment overwogen om gewoon de pil te gaan nemen tot ons traject start.

Niet echt… toen ik met de pil gestopt was hebben we nog iets van 1.5/2 jaar gedokterd voordat we IUI/IVF begonnen (ivm wachttijd en dat wijzelf nog wilde wachten, ben op tijd met pil gestopt omdat ik dit al had verwacht). Allerlei dingen gekregen (progesteron, testosteronremmers) maar nooit kwam het zelf op gang. Oplossing voor klachten = de pil (maarja ik wilde zwanger worden).

Nu heb ik alleen ineens het tegenovergestelde natuurlijk, heel veel bloeden ipv helemaal niet. Dus het zou kunnen dat het normaliseert want dit heb ik nog niet meegemaakt (behalve toen ik puber was dan), maar die hoop heb ik wel opgegeven inmiddels.

Kut hè al dat gedoe telkens. Ik ken je gevoel goed. Ik had/heb liever ook gewoon een traject dan telkens zelf aanmodderen wat nutteloos is als je geen eisprong ofzo hebt. Dan liever gewoon niks.

@Feather beetje monoloog van ons/mij hier haha, maar ik ben bij de dokter geweest. Krijg nu 1 medicijn om de bloeding op dit moment te stoppen en daarnaast nog 10 dagen progesteron. Heb ik al vaak geslikt in het verleden bij traject. Hopelijk stopt dit nu de bloeding en daarna is het kijken wat er gebeurt. Als ik weer veel en lang bloed ga ik aan de pil, of als ik helemaal niet meer ongesteld word 1x in de 3 maanden progesteronkuurtje om baarmoederslijmvlies af te voeren (deze tactiek had de PCOS kliniek in zkh ook toen ik geen cyclus had).

Dus weer lekker verder dokteren

2 likes

Yes wat super fijn voor je dat er een plan is! Na hoeveel dagen zou je resultaat moeten merken?

Stoppen met bloeden zou wel snel moeten gebeuren, binnen paar dagen. Wat er daarna gebeurt maakt me momenteel weinig uit hahaha als het maar stopt.

Mijn Hb was wel echt vet hoog, 10! Dus bloedarmoede heb ik zeker niet gelukkig

1 like

Ik kom ook weer even bijdragen aan de monoloog haha. Heb nu al sinds half juni licht bloedverlies, soms een paar dagen niet en vorige week een paar dagen achter elkaar echt ongesteld. Ik word er helemaal gek van, ook omdat het zo onvoorspelbaar is. Daarvoor van half april tot half mei ongesteld/licht bloedverlies. Het duurt nog minimaal 3 maanden voor we met een fertiliteitstraject starten en ik ga dit echt niet volhouden in de tussentijd. Is het raar om de gynaecoloog te bellen of hij hier nu al iets van een oplossing voor heeft? Of gewoon uitzitten… Wil ook niet mijn lichaam weer op hol brengen maar achteraf gezien was eens in de 3 maanden een echte menstruatie zo verkeerd nog niet ten opzichte van dit.

1 like

Ik zou wel bellen! Misschien helpt een kuur progesteron ofzo ook bij jou om het even te stoppen/herstarten.

Hoog progesteron in je lijf stopt menstruatie, en na het stoppen van de kuur is na een paar dagen progesteron gedaald en word je ongesteld (als je zwanger bent blijft het progesteron hoog, en dan word je dus niet ongesteld).

Sorry dat ik weer even binnen kom vallen, maar ik moet even mijn ei kwijt ofzo en heb niet het gevoel dat ik dit in mijn prive omgeving kan. Ik heb PCOS en ben in maart gestopt met pil, heb in april door een foutje met een condoom een morning after genomen en ben toen ongesteld geworden. Daarna niet meer. Ik wil absoluut niet meer aan de pil, want ik voel me ergens wel beter, maar merk ook dat alles van de PCOS toch weer confronterend is. De haargroei op mijn buik, borst en kin zijn weer enorm toegenomen en op mn hoofd valt het juist weer meer uit. Voelt ook echt alsof mijn lijf faalt en ik weet niet zo goed wat ik moet. Doe ook, tegen beter weten in, elke maand voor de zekerheid een zwangerschapstest, negatief uiteraard.
Intussen is de een na de ander zwanger in mijn omgeving en doet dat zoveel pijn, want ik word dus steeds banger dat het mij niet gegeven is om ooit zwanger te raken.

Volgens mij heel onsamenhangend verhaal dit, maar ik moest het echt even van me af schrijven.

2 likes

Digitale knuffel :hugs: PCOS sucks en je angst is heel herkenbaar, maar weet ook dat er medisch echt zoveel kan! Bovendien is natuurlijk zwanger worden met PCOS zeker mogelijk (ik ben bijvoorbeeld zwanger geworden zonder medicatie).

1 like

Heel herkenbaar! Het is ook gewoon kut. Ik ben de wachttijd tot fertiliteitsbehandeling aan testosteronremmers gegaan (maar mag je niet zwanger mee worden). Hielp bij klachten maar kreeg er m’n cyclus niet mee terug.

Ik weet dat je het goed bedoelt @Mrsyess echt waar, maar als je geen eisprong hebt zoals bij sommige PCOS uitingen zoals ik heb en misschien @Mrs.Fraser, dan heb je hier echt helemaal niks aan en kan je dus niet zwanger worden zonder medisch traject. Super fijn dat het sommigen lukt, maar bij compleet afwezige cyclus en eisprong dan kan dat gewoon niet. ‘Misschien lukt het toch zelf wel’ zijn dan ook echt rotopmerkingen want geen eisprong = geen kans helaas.

Medisch is gelukkig wel veel mogelijk, vaak alleen zo simpel als een eisprong opwekken, en heel succesvol bij PCOS!

2 likes

Oh shit, dat spijt me. Wat ondoordacht van mij. Het was oprecht niet mijn bedoeling om het ‘weg te wuiven’ met mijn opmerking dat het kan ook natuurlijk kan gaan.

1 like

Ik snap dat je het zo bedoelt hoor!

Heb het zelf alleen zooooooo vaak gehoord terwijl ik echt kan seksen als Brugman maar zonder eisprong heb je 0 kans, nog geeneens een 0.00001% kans dat het natuurlijk lukt. Dus ik ben sindsdien een beetje kattig op gelijkaardige opmerkingen ookal weet ik dat jij het prima bedoelt!

1 like

Terecht dat je daar kattig van wordt! Goed dat je het zegt.

1 like

Wat naar voor je :hugs: Heb je weleens met een arts gekeken welke mogelijkheden er voor jou zijn om de symptomen te verminderen?

En wat zwanger worden betreft; dat vrouwen met PCOS niet minder kinderen krijgen dan vrouwen zonder PCOS heb ik me heel erg aan vast gehouden (werd door alledrie de artsen én de diëtist gezegd die ik heb gezien). Misschien heb je dan een medisch zetje nodig maar er zijn nu zo veel opties om, zo nodig met enige hulp, zwanger te worden. Niet om te relativeren want je gevoel mag en moet er ook gewoon zijn, maar het hielp mij wel om onze kinderwens positief te blijven zien.

1 like

Ik ben nog niet bij een arts geweest. Laatste keer dat ik ging werd ik naar huis gestuurd met een “kom maar terug als je kinderen wil”. Vanwege een verhuizing moet ik een andere huisarts en wil naar een vrouw en de eerste afspraak die ik maak is voor dit heb ik me al voorgenomen

1 like

Pfff wat een rot reactie zeg! Ik heb me daar een paar jaar geleden ook mee laten afschepen en onwijs spijt van gehad. Zou je met een nieuwe huisarts eerts even kunnen bellen of ze affiniteit hebben met pcos/gynaecologie of een kennismaking oid in kunnen plannen? Je moet gewoon goed geholpen worden, ongeacht wat je arts ervan vindt… Ik vind mijn huidige huisarts echt shit maar ze wist wel gelijk wat te doen met pcos en dat was gewoon echt heel erg fijn.

In die paar jaar sinds die opmeriking ben ik gelukkig wat volhardende geworden en ga gewoon niet weg voor ik een verwijzing heb, haha.

Thanks voor jullie reacties trouwens, doet me goed

1 like