Pcos

Nou gaat lekker hier, man man man

2 likes

Zelf ging ik langs bij een orthomoculaire arts. Is een vriendin van mā€™n moeder, anders had ik het niet gedaan uit luiheidā€¦ op aanraden van haar een heeeeele bloedtest laten doen bij de huisarts. Daar kwam vitamine D en vitamine B12 tekort uit. Dat ben ik gaan slikken sinds afgelopen februari en sindsdien ben ik elke maand weer ongesteld.

Ik kwam er na stoppen met de pil achter dat ik niet meer ongesteld werd. Achteraf denk ik idd dat het door vitamine b12 tekort kwam (is 1 van de symptomen: uitblijven menstruatie). En paar maanden voor ik stopte ben ik vegetarisch gaan etenā€¦ dus ik denk dat dat het is. Maar zeker weten doe ik niet.

1 like

Ah wat fijn voor je! Hoop nu stiekem dat dat bij mij hetzelfde effect heeft, ik had ook een (behoorlijk) vitamine D tekort en nu hooggedoseerde capsules voorgeschreven gekregen. B12 zit hooggedoseerd bij mn folaat supplement in (die ik ook neem op advies van de huisarts ivm kinderwens), heb mijn uitslagen niet zelf gezien maar kan me goed voorstellen dat dat laag (maar binnen de marge) is omdat dat altijd zo was en ik al jaren geen vlees/vis/zuivel eet. Ben benieuwd, neem ze nu bijna 3 weken maar het kon wel even duren voor het effect had.

Ik hoop het voor je!! Sowieso moeten de supplementen hun werk kunnen doen, dus dat duurt eventjes. Let jij wel veel op b12 inname met eten? Ik lette daar dus toentertijd helemaal niet opā€¦
Ik heb net even teruggekeken in mijn Clue app, volgens mij begon ik begin februari met de supplementen en 6 maart werd ik ongesteld. Ik duim voor je dat het ook zo bij jou gaat!!

Nee, ik let er helemaal niet op omdat ik ook eigenlijk bijna niks eet waar ik het uit zou kunnen halen (behalve af en toe een gekookt ei of boterham met kaas). Ik nam soms een B12 supplement en stond er verder niet zo bij stil. Misschien ook niet helemaal verstandig haha. Neem jij nu nog steeds vitamine D/B12 als supplement of let je daar wel qua voeding op?

Ja precies hetzelfde als jij!

Ik moet zeggen dat ik de vitamine D nu echt al heel lang vergeet in te nemenā€¦ B12 slik ik wel bijna elke dag, maar af en toe vergeet ik het. Ik ga volgende week weer een afspraak maken om dezelfde bloedtest als in februari te doen om te kijken of het nu weer is zoals het hoort. Ik let er nog steeds niet op qua voeding moet ik bekennen. Zou ik eigenlijk wel moeten doen.

Misschien een tip: ik heb alle potjes (neem ook nog omega 3) naast de pot muesli en koffie gezet zodat ik er s ochtends gelijk aan denk. Mijn vriend helpt me ook herinneren (terecht, dat ik toevallig een baarmoeder heb vind ik onze gezamenlijke verantwoordelijkheid haha). Het duurde even voor het echt goed in mijn systeem zat maar net zoals anticonceptiepil: elke dag, zelfde tijd op een plek die je niet kan missen of vergeten. Alleen het supplement dat ik 3x per dag moet nemen (ook op advies) wil ik nog weleens vergeten, Maargoed met een evenwichtig eetpatroon krijg je als het goed is het meeste wel binnen (behalve B12 en Omega 3 in mijn geval).

Hoi allemaal,

Ik ga waarschijnlijk beginnen aan metformine voor mijn pcos. Ik heb overgewicht, probeer koolhydraatarm te eten maar is echt lastig. De gyn zei dat metformine mogelijk kan bijdragen aan het verminderen van symptomen en mogelijk een beetje afvallen. Heeft iemand ervaring met het gebruik van metformine?

Ik neem ondertussen al 6 maanden metformine ( 3x per dag 500mg) en ben 10 kg kwijt (wel ook meer gaan bewegen en gezonder eten). Ik merk vooral dat het mijn eetlust wegneemt/vermindert. Voor mij werkt het dus wel goed, maar hoorde ook van heel wat mensen dat ze veel last hebben van vervelende bijwerkingen. Sinds 3 maanden heb ik ook weer een ā€˜normaleā€™ cyclys (lees 28 dagen, daarvoor was het zoā€™n 60 - 70 dagen)

1 like

Nou, N=2 inmiddels hoor! Ik ben ca. 5 weken geleden begonnen met een hoge dosis B12 en D, en nam daarnaast al 1.5 maand Omega 3 en Calcium+Magnesium+Zink. Ik weet niet of die vitamines aanwijsbaar zijn als dƩ oorzaak maar vind het opvallend dat mijn cyclus nu 30-40 dagen korter was (!), obv temperatuur lijk ik een eisprong te hebben gehad en voel me algeheel gewoon echt veel energieker.

Menstruatie moet nog wel fatsoenlijk doorzetten maar heb er alle vertrouwen in dat dat vandaag of morgen wel gebeurd.

Wat ik verder nog heb veranderd:

• Afgelopen 4 weken gemiddeld wel iets meer lichaamsbeweging. Heb 3 keer een uur gesport (dat is 3 uur meer dan de rest van 2021 bij elkaar), probeer daarnaast eens in de twee dagen wel echt even de deur uit te gaan voor een klein wandelingetje.
  • Sinds 3 weken heb ik geen druppel alcohol meer gedronken
  • Sinds ca. 4 weken volg ik een voedingsschema. Ben er niet heel strikt mee (min of meer 80-20 hou ik aan dus snack wel meer dan de diĆ«tist had opgeschreven hehe) maar merk wel dat ik overall net wat betere en bewustere keuzes maakt.

Dus wat het precies is geweest, geen idee. Vind t wel fijn dat dit me het gevoel geef dat ik zelf ook grip kan hebben. En natuurlijk is het afwachten of het dan volgende maand weer zo gaat, maar toch!

Fijn om te horen. Welke dosis hou je hierbij aan?

B12 30mcg per dag (gecombineerd met folaat). Vitamine D eerste 3 weken 50 mcg per dag, nu een maand 140 mcg per week en daarna 140 mcg per maand. Dit is op advies van de huisarts, zou (persoonlijk) niet zomaar zoveel meer dan de referentieinname nemen.

Omega 3 (algenolie) en calcium/magnesium/zink kan ik zo niet terugvinden (etiket is eraf omdat t nat geworden was) maar dat was sowieso niet meer dan 100% van de RI.

1 like

Vitamine D heb ik op recept via de apotheek. Ik ben verder heel tevreden over de vitaminstore, zowel qua advies als merk als prijs. Daar heb ik de folaat met B12 van. Calcium + Magnesium + Zink heb ik van de Etos en algenolie nu van Lucovitaal. Die ga ik wel switchen, de diĆ«tist gaf aan dat een omega 3 met DHA en EPA beter is dus ik ga zoeken of dat Ć¼berhaupt als vega(n) optie bestaat.

Herken verder heel erg wat je zegt hoor! Vind het ook lastig wat je nou moet kopen en het verschil tussen allerlei merken dus heb daar advies in gevraagd aan een dietist. In mijn advies werd in ieder geval genoemd:

• Vitamine B12 als methylcobalamine of adenosylcobalamine
  • Foliumzuur als folaat (Quatrefolic)
  • en Omega 3-6-9 / Omega 3 met DHA +EPA

Verder wil ik het liefst alles vega(n) en let ik erop dat er geen (of heel minimale) overlap is qua supplementen zodat je niet per ongeluk ergens nog meer van neemt. Denk zelf dat huismerk of ā€˜merkā€™ niet per see veel uit maakt, ik zag wel dat als ik het advies van de dietist aanhou ik niet bij de goedkoopste Kruidvat pilletjes uitkwam :wink:

Aha dus via de huisarts, of gewoon de apotheek zelf

Via de huisarts! Maar misschien verkopen ze hoger gedoseerd (dan de aanbevolen 10mcg per dag) ook wel gewoon in losse verkoop bij de drogist of apotheek.

Het duurde toch nog ietsjes langer dan verwacht, maar menstruatie heeft vandaag doorgezet :partying_face: Na 3 dagen spotting. Ben echt zooo opgelucht. Heb verder met de diƫtist afgesproken om voorlopig (in mijn hoofd tot 1 september) een koolhydraatbeperkt dieet te volgen. Voor mij geldt dat dat ten opzichte van mijn normale voedingspatroon betekent dat ik koolhydraatarm brood neem en 1 stuk fruit minder maar dan ook niet meer hoef te bewegen en er ruimte is om af en toe iets lekkers te nemen.

Deze cyclus was dus al 30-40 dagen korter, hoop echt dat ik daar komende cyclus nog weer onder kom (dus minder dan 60 dagen). Hoop ook echt dat ik op deze manier niet aan een hormoontraject hoef te beginnen maar we gewoon lekker zelf de tijd kunnen nemen om voorlopig te proberen op een natuurlijke manier zwanger te worden.

1 like

Ben wel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen bij mij. Afgelopen 2 maanden meer ongesteld geweest dan de afgelopen 5 jaar :sweat_smile:

Een maand na stoppen borstvoeding werd ik ongesteld. 18 dagen later weer. En nu 23 dagen later weer. Wow!

Menstruaties duren wel gelijk 8-9 dagen dus ben echt moe. Ik kijk het nog 2 maanden aan hoe het gaat en of het normaliseert. Als het niet beter wordt en bijv elke 17 dagen gaat zijn, ga ik weer aan de pil. Dan zou ik 9 dagen ongesteld - 8 dagen niet - 9 dagen ongesteld - 8 dagen niet - etc. En dat is me echt te gortig.

Dat klinkt heel irritant ja. Wel fijn dat het zo snel na bv weer op gang kwam! Was je cyclus eerst ook zo kort? En is het echt menstruatie die doorzet of licht bloedverlies?

Ik heb zelf sinds april van het laatste last, week licht bloedverlies, week niet, zet soms een paar dagen door. Word er ook helemaal gek van maar gynaecoloog zei dus dat dit heel goed door PCOS kan komen. Geen idee overigens wat hij er aan wil doen :wink: (En wij zijn met een kinderwens bezig dus sowieso andere situatie).

Ik heb deze week weer een echo gehad. Op basis van de echo is PCOS duidelijk (goh) maar heb inderdaad geen andere typische klachten. Vanochtend bloed geprikt voor hormoonbepaling en ben echt heel benieuwd. 6 weken geleden was mijn TSH opvallend hoger dan normaal (normaal onder 1, nu boven 2.5) maar toen is er niet geprikt op hormonen. Ik ben opeens heel bang dat er toch meer aan de hand is dan PCOS (schildklierdingen, vervroegde overgang oid) en krijg ook morgen de uitslag van de HPV zelftest en over 2 weken uitslag van het uitstrijkje.

Het is 1 en al ellende nu haha

Deze keer begon ik op dag 21 met licht bloedverlies maar zette niet door. Op dag 28 wel en nu heb ik een hele heftige menstruatie, al 9 dagen lang :sob: ben nu al 15 dagen non-stop aan het bloeden waarvan 9 dagen flinke menstruatie and countingā€¦

Voordeel is wel dat het blijkbaar nu precies 28 dagen duurde (kan ook best eenmalig zijn) maar word er echt simpel van. Als dit komende maanden zo blijft ga ik toch weer terug aan de pil denk ik (met risico dat mijn cyclus verdwijnt).

Doet me denken aan toen ik 14 ofzo was voordat ik aan de pil ging. Had toen vaker wel bloedverlies dan niet.

Benieuwd naar je bloeduitslag! Vervroegde overgang is het niet denk ik, PCOS beeld is precies het tegenovergestelde (hoge eivoorraad) dus dat kan je wel uitsluiten denk ik.

Weet iemand of vaak bloedverlies past binnen het PCOS beeld? Van de afgelopen 90 dagen had ik meer dan de helft van de dagen (46) licht bloedverlies. Daarvan was 14 opeenvolgende dagen in april/mei en 6 opeenvolgende dagen eind juni/begin juli een menstruatie hoeveelheid en de rest heel licht en variƫrend van lichtroze spotting tot oud bloedverlies. Ik begin bijna te denken dat er meer aan de hand is :frowning: (wacht nog op het resultaat van het tweede uitstrijkje, de eerste was HPV negatief).