Nieuws, actualiteit en politiek

De systematische uitroeiing van 6 miljoen Joden, Zigeuners, ahonos, gehandicapten in een periode van 5 jaar?

Daar ga ik geen “Is it through” van maken. Ik snap echt niet dat je dit überhaupt je vingers uitkrijgt. Wauw.

En Ik zei “een van de”, en ja er zijn meer genocides, maar daar neem ik ook aanstoot aan als je die zou vergelijken met se veeteelt.

10 likes

Ik ben zelf vroeger ook vaak in vergelijkbare stallen geweest en ben mede daardoor dus wel gestopt met het eten van vlees. Feit is dus dat ik dit echt verschrikkelijk vind en van mening ben dat deze dieren zeker lijden, jij vindt dit dan weer geen lijden en vindt het acceptabel. Maar dat is volgens mij ook waar de hele discussie ligt, dit zou niet als normaal en acceptabel gezien moeten worden vind ik. En ik snap eerlijk gezegd niet hoe men dit dan wel goed kan praten, waarom honden wel lief vinden en absoluut niet zien als eten en varkens wel? Waarom dieren opsluiten en nooit daglicht laten zien behalve onderweg naar het slachthuis. Hoezo kan je het rechtvaardigen dat een dier dood moet zodat jij iets kan eten dat je lekkerder vindt dan het alternatief, in mijn ogen is dat echt een gebrek aan empathie en respect. Waarom is er een deel mensen dat daar niks bij voelt vraag ik me dan echt af, voor mij echt niet te begrijpen gewoon. En ik zou idd het liefste zien dat er geen vlees gegeten wordt in de wereld maar dat is niet realistisch. Ik denk dan echt ja zolang je zelf niet een dier zou durven doden moet je er ook niet op zo’n laffe manier aan bijdragen.

25 likes

Ben het met je eens. Het standpunt van de activisten lijkt te zijn dat iedereen moet stoppen met het eten van dierlijke producten. Als dat je uitgangspunt is er weinig ruimte om nog te beweging hierin…

Op het moment dat je de holocaust aanhaalt waar die niet aangehaald dient te worden ben je de nuance van je discussie al kwijt.

Ik zeg daarom gebruik het niet op deze wijze. We zitten hier nog in een redelijk linkse vegan-friendly bubbel, maar als je dir in “de buitenwereld” zegt, krijg je echt een enorme bak stront over je heen en neemt niemand je serieus. Terwijl er wel een punt gemaakt kan worden, maar dat gaat zo (voor veel mensen) verloren.

Kan je jammer vinden, maar kan je garanderen dat de reacties zo zullen zijn.

3 likes

Je kan toch echt niet met een straight face zeggen dat dit geen lijden is:

Moedervarkens worden niet vetgemest, maar kunstmatig bevrucht. Tijdens en na de bevalling staat de aanstaande moeder klem tussen de stangen van haar eigen kraamhok. In die benarde positie krijgt ze haar biggen. Om het nog verdrietiger te maken, sterft bijna veertien procent van de biggen vroegtijdig. Lange tijd om te treuren is er niet: in drie jaar bevalt een moedervarken gemiddeld zes keer. Daarna gaat ook zij naar het slachthuis.

3 likes

Wat ik zelf merk, ook in mijn omgeving, is dat de holocaust wordt gezien als een uniek evenement, dat er een soort mythologie omheen is ontstaan, niks ermee te vergelijken was, dat niemand het had kunnen zien aankomen en dat de daders het grootste scum van de aarde zijn en dat dat nu nooit meer zou kunnen gebeuren.

En dat vind ik een schadelijke gedachte omdat juist kan worden aangetoond dat er onderliggende patronen zijn van menselijk handelen. Zoals het dehumaniseren van de slachtoffers om het doden en mishandelen goed te praten of door de schuld neer te leggen bij de opdrachtgever/de markt want “ik doe alleen mijn werk”

Dat heeft niks te maken met het wel of niet verschrikkelijk vinden van de holocaust maar wel met de vinger op de zere plek leggen en erkennen dat er overeenkomsten zijn in de gedachtegang van mensen.

22 likes

‘Daarmee zeg ik niets over Joden of andere minderheden; wel dat discriminatie en onderwerping op basis van soort even verwerpelijk is als op basis van sekse of ras. Het eigen-groep-eerst-denken dat leidt tot seksisme, racisme en nationalisme, is ook van toepassing op soorten. Het resulteert ook op dat niveau in een machtigere groep die zichzelf superieur verklaart en een weerloze groep exploiteert tot eigen voordeel. Dat ook de doorsnee consument daar baat bij heeft in de vorm van goedkoop vlees en zuivel, verandert niets aan de ethische toelaatbaarheid.’

Dit is overigens precies niet het punt waar deze holocaust discussie mee begon maar ik wilde m er toch even ingooien.

6 likes

Ik denk dat de crux niet is dat men vindt het nooit weer zou kunnen gebeuren, als je naar de geschiedenis kijkt hebben zich meerdere genocides afgespeeld. Ik denk dat men voorzichtig is met dit soort uitspraken omdat het al snel lijkt alsof de gebeurtenissen van toen gebagatelliseerd worden, of dat nu de intentie is of niet. In die zin ben ik het eens met @Zemraluani, ik denk dat we deze discussie hier nog enigszins kunnen aangaan maar dit voor een groot deel van de maatschappij simpelweg niet zo werkt. Je bent volgens velen meteen ‘af’, om het zo maar te stellen. Dan kan je punt nog zo goed zijn maar als het niet zo gaat overkomen bij mensen zou ik me afvragen of het zin heeft om de vergelijking uberhaupt te maken

1 like

Dit denk ik inderdaad ook. Ik merk dat de mensen hier zó in hun dierenrechtenactivisme zitten dat ze niet meer de andere opvattingen kunnen begrijpen. Ik snap dat wel, want ik heb dat zelf met vrouwenrechten en kan ook laaiend worden over dat mensen niet begrijpen dat vrouwen ook mensen zijn. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat het geen zin heeft om dan bij een groep seksistische mannen aan te kloppen en te gaan schreeuwen dat het niet eerlijk is, want dat heeft geen zin. Wat wel werkt, is wetgeving aanpassen zoals @Blonde ook al noemde.

Anyway, voor als mensen nog willen weten wat een diergeneeskunde student van de beelden van mythical.mia vindt (en dit is dus niet bedoeld om m’n punt te halen, maar wel om een eerlijk beeld te scheppen van wat er nu wel en niet goed gaat in zo’n stal. Ik weet het ook heel vaak niet en dan vind ik het wel fijn om een mening van iemand die er wel veel vanaf weet te lezen. Dit zijn dus niet mijn woorden dus even in een spoiler en ik haal het later weer weg wegens anonimiteit enzo:

weg :slight_smile:

3 likes

Ik ben het met je oneens, maar goed ik heb ook geen zin in een discussie. Ik vind dat menselijk en dierlijk leed iets anders zijn.

Maar hier heb je dus weer de kern van de discussie te pakken. De vraag wie is verantwoordelijk, en belangrijker, wat mag je redelijkerwijs van mensen (boeren) verwachten. Vanuit die redenatie snap ik niet dat men de actie van de activisten als ok bestempeld. Maar goed daar hebben we het al over gehad

Maar de grootste factor in de tot stand koming van genocides en ethnische zuiveringen is over het algemeen de dehumanisatie van de slachtoffers. In dit geval zijn het geen mensen, dus het is sowieso al een ander proces dan gebruikelijk.

En in het geval van veeteelt zullen er ook genoeg mensen zijn die als ze 24/7 beelden vanuit de stallen zouden zien alsnog vlees zouden eten, dus ook wanneer ze wel alles zouden weten.

Je theorie gaat op voor andere genocides etc, maar mijns inziens is de bio-industrie echt heel ander leed en zit er een ander mechanisme achter.

1 like

Hahaha

Genocide als minor en masterscriptie :nerd_face:

1 like

T was een grapje denk ik, iig mijn toevoeging wel! Ik ben ook geen hoogleraar Genocide oid. Ben jij filosoof?

2 likes

De mening van eeen diergeneeskundestudent kan je niet gebruiken om een ‘eerlijk beeld scheppen’ en bepalen wat er wel en niet goed gaat in zo’n stal. Waarmee je wel een eerlijk beeld kan scheppen zijn wetenschappelijke feiten uit onderzoek naar diergedrag en dierfysiologie.
Daarnaast worden wettelijke beslissingen over hoe dieren behandeld worden niet zo zwart-wit gemaakt tussen lijden en niet-lijden, maar wordt er een maximum van lijden vastgesteld.

11 likes

Denk je dat ze daar bij diergeneeskunde geen college over krijgen? Dierenwelzijn is voor hen heel belangrijk.

Daarnaast, ik zei al: het is niet om een punt te maken. En misschien had ik niet moeten zeggen, een ‘eerlijker’ beeld maar een ‘genuanceerder’ beeld. Ik vind het zelf altijd fijn om een mening van iemand die er verstand van heeft te horen ipv alleen maar de dierenrechtenactivisten die mijn inziens écht niet altijd weten wat nu wel echt dierenleed is en wat niet (zoals die gillende varkens). Ik denk dat andere mensen dat ook misschien fijn vinden om te lezen, dus vandaar dat ik het schreef :slight_smile:

1 like

@Protagonist Nu geloof ik oprecht dat die boer in Boxtel zijn dieren niet goed behandelde, maar de meeste boeren willen en doen dat wel. De gemiddelde boer kan amper zijn hoofd boven water houden, dus minder winst etc is lastig. In mijn directe omgeving zijn de laatste jaren al veel boeren om die reden gestopt. Ze konden de investeringen die ze moesten doen om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen niet meer maken. En die wordt verandert regelmatig. Ik ben het eens met het feit dat de regels aangescherpt blijven worden, maar begrijp tegelijkertijd ook welke gevolgen dit heeft voor de boeren. De mensen die met hun bedrijf stoppen, doen dit met pijn in hun hart. Want de gemiddelde boer houdt echt van zijn dieren en gaat er goed mee om, althans: de gemiddelde boer die ik ken.

Ik vind dit echt een lastige kwestie. Ik eet zelf geen vlees en probeer mijn zuivelinname te beperken, maar tegelijkertijd ken ik ook de verhalen van familie en vrienden die het steeds moeilijker hebben om een normaal inkomen te vergaren. Oh en hoe die boeren gereageerd hebben, vind ik echt belaaaaachelijk. Niet dat je denkt dat ik dat goedkeur.

Edit: En ik denk dat veel boeren hun dieren zowel als product en als dier zien. Het is niet dat ze, omdat ze vlees eten en meewerken aan de vleesindustrie die dieren maar zo naar als mogelijk willen behandelen, want ‘het is maar vlees/melk/etc’. Veel boeren willen dat hun dieren een oké/goed leven, voordat ze naar de slacht gaan. Dat leven komt dan wellicht niet overeen met wat ik of de gemiddelde vegetariër of veganist als goed leven ziet, maar om nou te doen alsof alle boeren hun dieren als stront behandelen gaat gewoon echt te ver.

2 likes

Ja ik weet welke colleges ze krijgen want die heb ik zelf ook gehad.
Het ging er mij om dat je die student als een soort ‘expert opinion’ neer zet en helaas weet ik door mijn expertise dat dat vaak nogal tegenvalt. Dus het was vanuit mijn kant ook een nuance weer op jouw verhaal.

8 likes

Oke, dan had je dat misschien moeten zeggen in eerste instantie haha. Prima, ik wil ook niet suggereren dat diegene een expert is op dit gebied. Maar diegene heeft wel meer kennis dan dat ik er van heb, dus dan vind ik het fijn om een andere kant te horen van een wereld waar ik zelf soms niet meer zo goed weet wat ik wel en niet moet geloven.

Als jij ook meer weet over dit onderwerp ben ik juist ook heel benieuwd wat jouw opvatting dan is!

Maar dat was dus het erge, dit is een van de ‘betere’ varkenshouderijen (ik ga even niet in op de rest denk dat het meeste ookal gezegd is)