@Protagonist Nu geloof ik oprecht dat die boer in Boxtel zijn dieren niet goed behandelde, maar de meeste boeren willen en doen dat wel. De gemiddelde boer kan amper zijn hoofd boven water houden, dus minder winst etc is lastig. In mijn directe omgeving zijn de laatste jaren al veel boeren om die reden gestopt. Ze konden de investeringen die ze moesten doen om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen niet meer maken. En die wordt verandert regelmatig. Ik ben het eens met het feit dat de regels aangescherpt blijven worden, maar begrijp tegelijkertijd ook welke gevolgen dit heeft voor de boeren. De mensen die met hun bedrijf stoppen, doen dit met pijn in hun hart. Want de gemiddelde boer houdt echt van zijn dieren en gaat er goed mee om, althans: de gemiddelde boer die ik ken.
Ik vind dit echt een lastige kwestie. Ik eet zelf geen vlees en probeer mijn zuivelinname te beperken, maar tegelijkertijd ken ik ook de verhalen van familie en vrienden die het steeds moeilijker hebben om een normaal inkomen te vergaren. Oh en hoe die boeren gereageerd hebben, vind ik echt belaaaaachelijk. Niet dat je denkt dat ik dat goedkeur.
Edit: En ik denk dat veel boeren hun dieren zowel als product en als dier zien. Het is niet dat ze, omdat ze vlees eten en meewerken aan de vleesindustrie die dieren maar zo naar als mogelijk willen behandelen, want ‘het is maar vlees/melk/etc’. Veel boeren willen dat hun dieren een oké/goed leven, voordat ze naar de slacht gaan. Dat leven komt dan wellicht niet overeen met wat ik of de gemiddelde vegetariër of veganist als goed leven ziet, maar om nou te doen alsof alle boeren hun dieren als stront behandelen gaat gewoon echt te ver.