WoW echt bizar inderdaad! Volgens mij lopen voor 3 jarigen hij/zij nog zo door elkaar. Mijn nichtje van 2,5 refereert naar mij vaak nog als ‘hij’. Snap ook niet dat artsen hierin meegaan? Veel kinderen onder de 10 willen vaak toch nog iemand anders zijn? Mijn broertje liep op prinsessen hakjes en ik wilde een jongetje zijn omdat ik zo graag in bomen klom.
Ik kon me al niet voorstellen dat dit waar is maar er staat nu ook een rectificatie bij, het kind heeft geen operatie ondergaan.
Ben benieuwd waar zij hun informatie vandaan hebben dat ze zo fout in hun berichtgeving zitten…
Ik vind dit vrij bizar. Ik eet zelf zo min mogelijk vlees en vind dat de bio-industrie verwerpelijk is, maar dat maakt het toch niet ok om op prive terrein deuren open te breken en met tientallen mensen de stallen te bezetten. Prima dat je actie voert, maar doe dat dan op het Malieveld of zo…
Het gaat er juist om dat misstanden in de bio-industrie een keer gezien worden. Dit gebeurt altijd achter gesloten deuren en niemand weet wat zich allemaal afspeelt in de stallen (behalve de nvwa en dat is echt de meeste nutteloze organisatie die er bestaat). Het doel is zichtbaarheid creëren en dat kan niet door op het Malieveld te gaan staan.
Het is een actie met als doel om de aandacht van de media te trekken en die te laten zien wat er op een willekeurig moment in willekeurig gekozen stallen gebeurt. Zodat je geen propaganda krijgt van de vleeslobby en vergelijkbare organisaties.
Wel interessant dat ze er hier voor kiezen om niet te vermelden dat de aanwezige boeren de activisten hebben bekogeld met stenen en hun auto’s hebben omgegooid en besmeurd met vlees.
Ja, dit laatste verbaas ik me ook over. Ik vind het inderdaad niet de bedoeling dat je een privéterrein gaat betreden, maar ik vind dat eigenlijk een andere discussie. De tegenreactie is namelijk zo extreem (vernielingen van meerdere auto’s, met vlees besmeuren (echt hoe kom je erbij?!) dat ik dat een stuk zorgelijker vind. De ME was er eerder om de boze boeren in toom te houden dan voor de vreedzame protesteerders. Ik heb wat filmpjes gezien, en ze zijn ook heel voorzichtig omgegaan met de varkens en het materieel. Niks gesloopt of iets dergelijks. Maakt het inbreken niet goed, maar ik vind deze vorm van eigenrichting belachelijk. Als ze hiertoe in staat zijn, wat hadden ze zonder de politie dan de vrijwilligers aangedaan?
Ik weet zeker dat ze 10 keer voorzichtiger zijn geweest met die dieren dat de boeren zelf.
Hoe er nu over bericht wordt in de media ben ik wel bang dat het averechts gewerkt heeft. De reacties zijn ook echt niet mals (maar goed dat zijn ze nooit). Ik vind dat echt eng, hoe men erop reageert. Heel knap van de actievoerders dat ze daar schijt aan hebben. Hopelijk heeft het naast een effect dat mensen er boos op worden wel ook een effect van “shit dit is niet oké”. Ik bedoel als je zo boos bent dan doet het blijkbaar wel iets met je.
Hier was ik niet van op de hoogte. Heb je hier een linkje van oid?
Zo’n tegenreactie is niet goed te praten maar ik kan me wel voorstellen dat het reactie oproept als je als het ware inbreekt op priveterrein, wat voor reden dat je daarvoor dan ook hebt… Ik denk gewoon niet dat het de goede manier is om iets te willen bereiken. De boeren zijn er omdat er nu eenmaal veel vraag is naar dierlijke producten. Wil je iets veranderen begin dan met de prijzen voor vlees duurder te maken, voer op een andere plek actie. Ik weet niet, schiet me in het verkeerde keelgat dat ze met z’n allen die deur gaan openbreken
Ik vind het tekenend dat mensen zo vaak vinden dat protest ‘beschaafd’ dient te zijn. Het moet vreedzaam zijn, ja, maar zoooo veel mensen vinden dan dat het eigenlijk niks mag verstoren. Een protest mag best een beetje gevoeld worden hoor.
Ik vind het belangrijk dat je opkomt voor de rechten van dieren, maar ik vind het wel écht te ver om een random stal binnen te breken en bijv. te zeggen dat je zieke varkens mee gaat nemen om zelf te verzorgen (ik vind het trouwens ook te ver gaan om dan de auto’s van de activisten in de greppel te flikkeren).
De activisten hebben zich waarschijnlijk ook helemaal niet gehouden aan de looppaden waardoor ze onhygiënisch hebben gewerkt en misschien zelfs mensenziekten de stal in hebben gebracht, wat juist de dieren in gevaar kan brengen. Ik vind het ook sneu voor de boer, want dit is nu eenmaal zijn werk en de meeste boeren proberen zo humaan mogelijk hun dieren te houden. Dat je tegen de bio-industrie bent en het sowieso onmenselijk vindt om dieren te slachten, dat kan ik begrijpen. Maar zolang er vraag naar is en iemand een gezin moet onderhouden, heeft die boer ook weinig keus.
Dat weet ik ook niet, maar zoals ik al eerder aangaf, denk ik niet dat deze actie wel iets gaat bereiken. Denk niet dat ik de enige ben die vind dat er grenzen worden overschreden bij deze vorm van actievoeren
Je hebt altijd een keus. Je kan er altijd voor kiezen iets minder winst te draaien en je dieren wel fatsoenlijk te verzorgen. Of er minder in een stal te proppen. Er is altijd een keus.
Dat idee had ik ook toen er bericht werd over de protestactie in de Efteling. Zodra je aan heilige huisjes zit is het al vrij snel niet meer goed natuurlijk. Maar doordat er in veel titels over ‘veganisten’ werd gesproken leek het erop dat meteen ‘niemand’ meer wilde luisteren naar de boodschap.
Ik vind het echt raar dat de minister zegt “Dit is een van de bedrijven die ons voorzien in ons dagelijks voedsel”. Daarmee raakt ze wel meteen aan de kern denk ik; dat het lomp is om vlees als standaard/dagelijks te zien.
Tja, ik ben er zelf niet heel goed in thuis maar iemand die ik ken is diergeneeskunde student en in z’n co-schappen landbouw/vee is hij veel op boerderijen geweest en vanuit diergeneeskunde zijn ze ook heel streng op het dierenwelzijn. Hoe het eruit ziet of klinkt voor een leek, bijv. dat varkens heel hard gillen als je ze aanraakt, kan heel heftig overkomen, maar varkens doen dat nu eenmaal altijd als je ze aanraakt. Het is dan niet dat ze pijn hebben ofzo. En bijv. kippen zijn niet mega slimme dieren dus wat bijv. vaak gebeurt bij vrije uitloop kippen is dat ze zich allemaal gaan ‘wassen’ in hetzelfde plekje op het zand waardoor er een kuil ontstaat en ze daar allemaal tegelijk in springen waardoor de onderste kip stikt. Dat soort dingen kan de boer zelf niets aan doen, want dat zit in het aard van het dier. . Dit gezegd hebbende, ik snap echt dat dit over een hele andere discussie gaat, namelijk: moeten we de bio-industrie überhaupt nog behouden of moeten we helemaal af van het doden van dieren? En ik snap ook dat de meeste mensen die hier nu reageren voor dat laatste zijn. Maar ik wil ook graag een beetje nuance inbrengen over dat het niet per se allemaal de schuld van de boer is. Het is financieel echt moeilijk om over te stappen op biologische eieren of vlees omdat daar niet genoeg markt voor is. Dan kun je wel zeggen ‘je hebt altijd een keuze’, maar als je al je kapitaal in een boerderij hebt gestopt en een gezin moet onderhouden… dan heb je dus eigenlijk geen keuze
edit: en ja @Protagonist, eens, je kunt inderdaad verantwoordelijkheid nemen voor je moreel handelen en dan zou je je als boer misschien achter je oren moeten krabben. Maar even realistisch gezien zijn boeren niet tegen het eten van dierlijke producten, omdat het hun werk en bestaan is. Dus van hen vragen om een keuze te maken die hun hele leven mogelijk tot een puinhoop maakt… dat gaat realistisch gezien niet gebeuren. Toch?
Vind dit wel een heftige vergelijking. Ok je kunt je vraagtekens hebben bij boeren maar ik probeer het van twee kanten te bekijken. Je zegt dat binnen het werk van de boeren een verantwoordelijkheid ligt. Dat klopt, maar als er wordt voldaan aan wettelijke normen etc., wat houdt die verantwoordelijkheid verder in? Is die groter dan de verantwoordelijkheid van de consument? Dat denk ik niet. Ik denk overigens ook niet dat het zo zwart-wit is om te zeggen dat ze dan maar van baan moeten veranderen. Dit zijn vaak bedrijven die een hele familiegeschiedenis bevatten. En daarbij, men wil nu eenmaal vlees, de boer faciliteert de vraag alleen…
Maar de voorbeelden die ik noem zijn niet biologisch of wat dan ook. Het zijn hele kleine aanpassingen. Je kan niet ontkennen dat er te veel mensen/boeren dieren als product zien en er niks extra’s voor willen doen.
En ik vind je voorbeeld ook niet echt hierbij passen eigenlijk. Het gaat om zieke en dode dieren die gewoon in de stal blijven liggen creperen. Daar kan de boer wel wat aan doen. Die ene kip die wel eens met zn domme kop onderop gaat liggen is niet onderdeel van dit probleem…?
Als het daar om gaat, waarom is er dan met geen enkele zoekterm op twitter iets te zien van die misstanden, ik kan alleen 1 foto vinden van een rijtje mensen in zwarte shirts die in het middenpad van een schone, regulier uitziende (denk ik) kraamstal zitten.